آتش افتاده بر جان جنگل‌های بویراحمد برای سومین بار خاموش شد


زهرا کشوری
خبرنگار
آتش افتاده به جان زاگرس سر ایستادن ندارد. آتش پس از آنکه سه مرد زاگرسی در فیروزآباد فارس را به کام مرگ فرستاد به جان جنگل‌های «کوه شره» کهگیلویه و بویراحمد افتاد. آتش سه‌شنبه هفته گذشته به دل جنگل‌های منطقه شبیخون زد. این آتش سه بار خاموش شد و هر بار دوباره باد در آن دمید و تن بلوط‌های دیگری را زغال کرد. محمد داور فرمانده یگان حفاظت جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: «با توجه به شعله‌ور شدن آتش بعد از سه‌بار اطفای حریق، سه اکیپ از نیروی این اداره کل در منطقه باقی می‌مانند تا اگر باد دوباره آتش را به تن بلوط کشاند، از گسترش آن جلوگیری کنند.»
جنگل‌های زاگرس، منطقه‌ای استراتژیک است. معیشت حدود ۱.۵ میلیون نفر از مردم ۱۱ استان ساکن این مناطق وابسته به جنگل‌های زاگرس‌اند. بیش از ۸۰ درصد عشایر کشور و بیش از ۵۰ درصد دام کشور در این منطقه حضور دارند و بیش از ۴۰ درصد آب شیرین کشور اینجا تأمین می‌شود. بدون آتشی که هر فصل و به بهانه‌ای به جان زاگرس می‌افتد این منطقه با تنش آبی زیادی رو‌به‌رو است. این کوه سرچشمه بسیاری از رودخانه‌های کشور در چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، خوزستان، فارس و... است و ناگفته پیدا است که از بین رفتن آنها می‌تواند چه تبعات سخت و غیر قابل جبرانی داشته باشد. آتش‌سوزی‌های سال گذشته که به مرگ ۸ فعال محیط زیست منجر شد سازمان جنگل‌ها را به این نتیجه رساند که در چهار استان زاگرس بالگرد دائم استقرار دهند. متأسفانه با گذشت ۵ ماه از سال‌جاری و وقوع ده‌ها آتش‌سوزی هنوز به این وعده وفا نشده است. براساس برنامه‌ریزی‌ها قرار بود اولین بالگرد دائم اطفای حریق در جنگل‌های کهگیلویه و بویر احمد آشیانه گزیند.
پیشتر امیر مسعود جلالی رئیس دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها در گفت‌و‌گو با «ایران» گفته بود به دنبال آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس در سال گذشته، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در سال‌جاری به دنبال دستور رئیس جمهوری، ستاد راهبردی و حمایت منطقه رویشی زاگرس را تشکیل داد. این ستاد در اولین کار خود استقرار چهار بالگرد دائمی را در ۴ استان زاگرس تصویب کرد. اما تاکنون این مهم محقق نشده است.
سرهنگ محمد داور فرمانده یگان حفاظت اداره کل جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد از اطفای حریق کوه شره در بخش بویراحمد خبر می‌دهد.  او درباره وسعت آتش سوزی که درختان بلوط منطقه را نشانه رفته بود، اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: «هنوز میزان خسارت برآورد نشده است.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7700/9/584464/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها