منطقه تل شیطان اردستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید


کاشان - رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردستان گفت: منطقه تل شیطان شامل اثر طبیعی تل شیطان و آبگیر دق سرخ در بخش زواره از توابع این شهرستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
به گزارش ایرنا، مهدی مشهدی افزود: «تل شیطان» کویری است که با مساحت یکهزار و ۳۱۱ کیلومتر مربع و طول ۵۷ کیلومتر در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر زواره در شمال اردستان واقع شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردستان اظهار داشت: منطقه تل شیطان سال گذشته و در فصل بارش باران‌های بهاری پس از ۶۵ سال، پرآب و دریاچه‌ای فصلی و بسیار زیبا در آن ایجاد شد.
به‌ گفته وی، اگرچه افزایش دما، سبب تبخیر آب دریاچه و تبدیل آن به نمک شد، اما همین پدیده نیز جذابیت بسیار بالایی دارد و افراد بسیاری برای تماشای طبیعت زیبای کویر به زواره سفر می‌کنند.
وی اضافه کرد: کویر «دق سرخ» در شمال روستای امیرآباد در بخش زواره قرار دارد که با طاق‌زارها شروع و پس از عبور از رمل‌ها و شنزارها در فاصله‌ ۱۵ کیلومتر پس از کویر نمک به تپه «تل شیطان» می‌رسیم.
وی افزود: کویر دق سرخ شن‌های روانی به رنگ طلایی و با خاصیت مغناطیسی دارد و حتی بعد از وقوع تندباد نیز این شن‌ها به‌خاطر مغناطیسی بودن روی تپه قرار می‌گیرد.
مشهدی ادامه داد: با توجه به اینکه این تپه ماسه‌ای بسیار زیبا در میان دریاچه‌ای از نمک و باتلاق به‌صورت جزیره‌ای از دل زمین سر برافراشته، برای بازدیدکنندگان بسیار جذاب و حالت سراب‌گونه دارد و به‌دلیل زمین باتلاق‌گونه اطراف آن به تل شیطان نامگذاری شده است.
به‌ گفته وی، با اجرای تبصره ماده ۲ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مصوب ۲۳دی ۱۳۸۲ و آیین‌نامه اجرایی قانون یادشده از سوی هیأت وزیران به شماره ۳۲۹۱۵ ت/۲۶۹۷۵ چهارم مرداد ۱۳۸۴ اثر طبیعی تل شیطان و آبگیر دق سرخ به شماره ۷۶۹ در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7700/12/584475/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها