ایران در ایران


ثبت ملی ۲ اثر منقول تاریخی در شوشتر

گچبری دستوا و لباس سنتی ارخالق ، دو اثر منقول فرهنگی تاریخی شهرستان شوشتر ثبت ملی و ابلاغ شد.
به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شوشتر گفت: پس از پیشنهاد و پیگیری‌های مکرر گچبری دستوا با شماره ۱۸۳۱ و لباس سنتی ارخالق شوشتر با شماره ۱۸۳۲ به همراه ۱۰ اثر دیگر از سوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استاندار خوزستان ابلاغ شد.
علی محمد چهارمحالی ادامه داد: ارخالق نوعی لباس شوشتری است که زنده یاد حاج محمد راجی شوشتری با توجه به دلبستگی و علاقه‌ای که نسبت به گذشته داشت قبل از فوت به میراث فرهنگی شهرستان شوشتر اهدا کرد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شوشتر در تشریح گچبری دستوا گفت: در حفاری‌های انجام شده در دوره دکتر مهدی رهبر در شهر تاریخی دستوا، گچبری و نقش‌هایی مربوط به دوره اشکانی به‌دست آمد.
 شهرستان شوشتر دارای حدود ۳۵۰ اثر ثبت ملی و ۱۳ سند تاریخی در فهرست میراث فرهنگی است.

تعطیلی همه مجتمع‌های تجاری مشهد

مشهد - همه مجتمع‌های تجاری مشهد از روز جمعه ۲۲ مردادماه، تعطیل است.
به‌گزارش خبرگزاری صدا‌وسیما، رئیس اتاق اصناف مشهد گفت همه مجتمع‌های تجاری و پاساژهای سربسته و صنوف مستقر در آن در مشهد از ۲۲ مردادماه تا اطلاع ثانوی تعطیل است و این واحدها مجاز به فعالیت نخواهند بود.
محمود بنانژاد افزود: تعطیلی همه مجتمع‌های تجاری و پاساژهای سربسته کلانشهر مشهد به سبب شیوع بیش از حد ویروس کرونا انجام می‌شود.
وی گفت: پیرو مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و تأکید ستاد استانی آن بر لزوم اجرای دقیق مصوبات، به‌ منظور حفظ سلامت شهروندان و زائران، مجاوران، صاحبان صنوف و مشاغل و خانواده‌های آنان، در شرایط فعلی اقدامات پیشگیرانه بابت کاهش آمار مبتلایان و نیز مرگ و میر ناشی از ابتلا به این بیماری، ضروری
به‌نظر می‌رسد.
۱۰۵ هزار و ۶۰۷ واحد صنفی تولیدی، توزیعی و خدماتی در کلانشهر مشهد فعال هستند که از این تعداد ۵۵ هزار و ۴۱۹ واحد توزیعی، ۱۷هزار و ۱۲۹ واحد تولیدی، ۱۶ هزار و ۹۲۹ واحد خدماتی و ۱۶ هزار و ۱۳۰ واحد فنی است.

برداشت بیش از ۳۰هزار تن موز از سطح باغ‌های سیستان و بلوچستان

زاهدان- معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: بیش از ۳۰هزار تن موز از ابتدای امسال تا کنون از سطح باغ‌های این استان برداشت و روانه بازار مصرف شده است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما اردشیر شهرکی گفت: این استان رتبه نخست تولید و سطح زیر کشت موز در کشور را از آن خود کرده است.
وی افزود: حدود پنج هزار هکتار از سطح باغ‌های جنوب سیستان و بلوچستان به کشت موز اختصاص دارد که بیش‌از سه هزار هکتار آن بارور و بقیه غیربارور است.
وی با بیان اینکه برداشت موز در سیستان و بلوچستان در طول سال انجام می‌شود ،افزود: امسال پیش‌بینی می‌شود ۱۵۰هزار تن از این محصول برداشت و روانه بازار مصرف داخل استان و کشور شود. مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: شهرستان‌های چابهار، کنارک و سرباز بیشترین سطح زیر کشت موز این استان را به خود اختصاص داده‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7700/12/584476/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها