کتابی برای شناخت بهتر واقعه کربلا


«آینه در کربلاست» عنوان کتابی پژوهشی و نگارشی نو در بازشناخت نهضت عاشورا و نوشته محمدرضا سنگری است که به همت نشر قدیانی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. این کتاب به گروه سنی یا طیف خاصی محدود نمی‌شود و همه دوستداران امام حسین(ع) می‌توانند برای درک بیشتر واقعه کربلا به سراغ مطالعه‌اش بروند.
«آینه در کربلاست» ترکیبی از روایت، تطبیق، تحلیل و تذکر، سیر تاریخی و همچنین حوادث و رویدادهای واقعی کربلا به شمار می‌آید. کتاب در 41 فصل نوشته شده که مطالب آن مخاطب را در برابر دو مسأله مهم قرار می‌دهد؛ نخست چگونگی وقوع این حادثه دینی- تاریخی مهم و دوم چرایی حادث شدن آن را شرح می‌دهد. اما همان‌طور که در خود کتاب هم به نقل از سنگری آمده: «در پایان هر بخش، نکته‌ها و آموزه‌هایی ارائه شده‌اند که فرصتی برای عبرت آموزی و تنبیه و تذکر است.»
نویسنده در چگونگی تألیف این کتاب از روشی مبتنی بر قرآن بهره برده، درست همان گونه که در کتاب آسمانی‌‌مان به طرح قصص و سرگذشت اقوام، تمدن‌ها و رویدادها همواره به عبرت‌آموزی، تذکر و موعظه توجه شده، او نیز در «آینه در کربلا» این مسائل را مد نظر داشته است. «زمینه‌های نهضت»، «در آستانه حرکت به سرزمین عراق»، «کاروان در کربلا»، «آغاز نبرد عاشورا»، «نماز ظهر عاشورا»، «به میدان رفتن امام»، «رویدادهای پس از شهادت»، «غارت و آتش زدن خیمه‌ها»، «دفن شهیدان کربلا»، «خرابه شام» و «بازگشت کاروان» عناوین برخی از بخش‌های این کتاب هستند. اما درباره محمدرضا سنگری هم بد نیست بدانید که این نویسنده و پژوهشگر نه تنها در عرصه کتاب، بلکه در حیطه فرهنگ هم تا به امروز مسئولیت‌های متعددی بر عهده داشته است.
 او مدتی ریاست گروه برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی زبان و ادبیات فارسی را برعهده داشته است. این نویسنده، پژوهشگر و شاعری شناخته شده در حیطه ادبیات انقلاب اسلامی و همچنین ادبیات دینی و عاشورایی نیز به شمار می‌آید.
 آینه در کربلاست
نویسنده: محمدرضا سنگری
ناشر: قدیانی

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7700/16/584505/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها