هنرمندان در فضای مجازی


مرگ تلخ علی سلیمانی باعث شد که هنرمندان از این بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر بنویسند، با تلخی، با خشم، با نگرانی از مرگ هنرمندان و انسان‌هایی بنویسند که این روزها به‌خاطر کرونا از میان ما رفتند.

خداحافظی تلخ
روز قبل از درگذشت علی سلیمانی خبرهای خوبی از بهبود این هنرمند به‌گوش می‌رسید همسر این هنرمند این خبرها را هم در صفحه شخصی خودش و هم به رسانه‌ها اعلام کرد. اما صبح 21 مرداد خبر تلخ درگذشت این هنرمند منتشر شد. خبری که بازتاب گسترده‌ای بین هنرمندان داشت. نقطه مشترک این خبرها انتقاد به کمبود واکسن و عدم برنامه ریزی درست برای این امر بود. نوید محمدزاده، سعید روستایی، مهتاب کرامتی، ملیکا شریفی‌نیا، حسین سلیمانی، سعید آقاخانی، عباس غزالی، جواد عزتی و دیگر هنرمندان از او نوشتند. صفحه بهرام بیضایی که صفحه‌ای برای پاسداشت یک عمر فعالیت هنری این پژوهشگر، نویسنده و کارگردان است به یاد علی سلیمانی سکانس فیلم «سگ کشی» با بازی علی سلیمانی را منتشر کرد. شهره لرستانی که خود این روزها به‌دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری است هم برای سلیمانی نوشت: «صبح امروز که در بخش آی‌سی‌یوی مبتلایان به کرونا چشم‌هام رو باز کردم، احساس کردم رنگ آسمان تهران آبی است. بعد از سه روز کمی صبحانه خوردم و به رسم همیشه اخبار روز را از موبایلم پی گرفتم.... دوست و همکار عزیز و هنرمندم علی سلیمانی بر اثر کرونا امروز از میان همین آسمان آبی گذشت و به سمت خالق هستی، شتافت. من زیر اکسیژنم یکی از ریه هام سی درصد و دیگری پنجاه درصد درگیر کرونای دلتاست.... بدن و سرو گردن و گلو و حتی گوشهایم (مثل سال‌های دور بچگی) دردناک هستند.... حال علی را می‌فهمم....
هر جا هست، برای او از خداوند مهربان، شادی روح و برای خانواده محترمش و اهالی هنر و هنردوستان، صبر آرزو دارم..... آیا.. نشان.. قد من هم.. ناتمام خواهد... ماند؟... بیماری و مرگ برادران بهم پیوسته‌اند... من از مرگ نمی‌ترسم، اما از ناتمام ماندگی وبی سرانجامی و قدرت تأثیر‌گذاری نداشتن، چرا.»

چهره‌ها
فرهاد حسن‌زاده نویسنده کودک و نوجوان که برنده جوایزی از جشنواره‌های داخلی و خارجی است، روزهای کرونایی برای نوجوانان کارگاه آموزشی داستان‌نویسی برپا کرد. او در صفحه خود شرحی از این کارگاه داده و خبر داده که بزودی با این نوجوانان نشریه‌ «بچه‌های ماه» را منتشر خواهد کرد: «می‌دیدم داستان‌ها و شعرهایی دارند که باید منتشر شود و نشریات هم کم و محدود هستند. همان موقع بود که ضرورت ایجاد یک نشریه جرقه زد. نشریه‌ای از خود نوجوان‌ها، برای نوجوان‌ها. نشریه‌ای مجازی بدون دفتر و دستک و آقابالاسر. این ایده نیز شوری برانگیخت. خودشان شدند همه کاره و من ایستادم به‌نظاره و راهنمایی. حالا یک ماه است که در گروه «بچه‌های ماه» و گروه‌های تخصصی ولوله برپاست. قرار است اولین شماره در اوایل شهریور به بار بنشیند.»
اسدالله یکتا بازیگر سینمای ایران در صفحه خود فیلمی از مراسم یادبود ارشا اقدسی گذاشته است و نوشت: «ارشا اقدسی عزیز دقایقی پیش به خاک سپرده شد.برو بالا ارشا برو که زمین جای تو نیست... اصلاً ستاره‌ای که به زمین فرو افتد که دگر ستاره نیست... تنها خواهشی دارم از تو؛ چو از این کویر وحشت به سلامتی گذشتی، به شکوفه‌ها به باران برسان سلام ما را...»
داریوش مؤدبیان هم با انتشار کتاب «تماشاخانه» نوشته علی نصیریان نوشت: «تابستان سال ۱۳۵۳تمرین نمایش «بنگاه تئاترال»، نوشته و کارگردانی استاد علی نصیریان را آغاز کردیم... بله، چهل و هفت سال پیش، در چنین روزهایی بود که هر روز سخت کار می‌کردیم.»

چه خبر
خانه کتاب و ادبیات خبر داده است که شعرخوانی عاشورایی «قیامتِ دنیا» برگزار می‌شود و در یکشنبه 24 مرداد ساعت 18 میزبان شاعران خواهد بود. در این برنامه علی انسانی، مرتضی امیری، امیری اسفندقه، رضا اسماعیلی، محمدجواد آسمان، سعید بیابانکی، زهیر توکلی، محمود حبیبی کسبی، علی داوودی، عبدالرحیم سعیدی‌راد، میلاد عرفانپور، احمد علوی، مصطفی محدثی خراسانی، جواد محقق، علی محمد مؤدب، امید مهدی‌نژاد وفریبا یوسفی شاعرانی هستند که در‌ «قیامت‌ دنیا»‌حضور دارند.
تازه‌های نشر
نشر ثالث در صفحه خود عکس کتاب «آخرین انار دنیا» نوشته بختیار علی با ترجمه مریوان حلبچه‌ای گذاشته و در مورد آن نوشته است: «بسیاری ‌از ‌منتقدان‌، آخرین ‌انار ‌دنیا‌ را ‌بهترین ‌و ‌کامل‌ترین ‌رمان ‌در ‌ادبیات ‌کرد‌ می‌دانند. چنانچه ‌بخواهیم ‌ترجمه ‌به ‌زبان‌های ‌مختلف ‌را‌ معیار‌ی ‌برا‌ی ‌جهانی ‌شدن ‌یک‌ رمان ‌بدانیم‌، آخرین ‌انار ‌دنیا ‌رمانی ‌جهانی ‌است‌ چرا ‌که ‌تا‌کنون ‌به ‌زبان‌های‌ آلمانی‌، روسی‌، انگلیسی‌، عربی، یونانی‌، ترکی ‌و اخیراً هم ‌اسپانیایی ‌برگردان ‌شده ‌و ‌هنوز ‌هم‌ در ‌نشریات ‌ادبی‌ دنیا ‌نقدهایی ‌می‌خورد‌... ‌با ‌رمان ‌فوق‌العاده ‌قوی ‌و ‌تکنیکی ‌روبه‌رو ‌هستیم ‌که بختیار ‌علی‌، هرچند ‌جنگ‌ و‌ تبعات‌ آن را ‌دستمایه ‌اصلی داستانش‌ کرده ‌اما ‌به ‌تمام ‌مسائل ‌بنیادی ‌زندگی ‌بشر ‌از ‌مرگ ‌و ‌تنهایی ‌و ‌خدا ‌و ‌زیبایی ‌گرفته ‌تا ‌خیانت ‌و ‌تکثیر ‌متشابه ‌انسان‌ها ‌در ‌یکدیگر ‌نیز ‌پرداخته ‌و ‌شگفتا ‌که‌ در ‌انتهای ‌داستان ‌هم‌، هیچ ‌انسانی را محکوم ‌و ‌مجرم ‌یا ‌عاری‌ از ‌خطا ‌نمی‌داند. قالب‌ داستان ‌بر ‌رئالیسم ‌جادویی‌ استوار ‌است.»




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7700/16/584508/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها