هیچ فردی از طالبان وارد کنسولگری ایران در مزار شریف نشده است

یگان‌های پدافند هوایی آماده مقابله با هرگونه تهدید احتمالی


هیچ نیرویی از طالبان وارد کنسولگری ایران در مزار شریف نشده است. در پی انتشار فیلمی در فضای مجازی مبنی بر ورود نیروهای طالبان به کنسولگری کشورمان در مزارشریف و صحبت با کارمند کنسولگری، خبرنگار ایسنا اطلاع یافت فردی که با اعضای کنسولگری در حال صحبت است شخص محلی و مورد اعتماد می‌باشد که جهت کسب اطلاع از مساعد بودن شرایط و حال کارمند محلی(افغانستانی) کنسولگری مراجعه کرده است. در واقع هیچ نیروی طالبان وارد کنسولگری نشده و تنها این شخص از جلوی در اصلی کنسولگری در حال احوالپرسی بوده است. بر اساس این گزارش و بنا بر اطلاع ایسنا در حال حاضر هیچ دیپلماتی در سرکنسولگری ایران در مزارشریف نیست و چند هفته است فعالیت‌ها در این کنسولگری به کابل منتقل شده است.
دیروز همچنین فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) کشور از یگان‌های پدافند هوایی مستقر در استان خراسان جنوبی بازدید کرد. امیر سرتیپ قادر رحیم‌زاده، با حضور در منطقه پدافند هوایی شرق کشور، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این یگان، با فرماندهان و کارکنان این منطقه پدافندی بازدید کرد. امیر سرتیپ رحیم‌زاده در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت منطقه شرق کشور و رصد و پایش دقیق کلیه فعالیت‌های مرتبط با مأموریت پدافند هوایی در این منطقه گفت: یگان‌ها با آمادگی بسیار بالای خود، آسمان منطقه و فضای پیرامونی مرزهای کشور را با هوشیاری کامل رصد می‌کنند و آماده مقابله با هر گونه تهدید احتمالی هستند.فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی همچنین در این بازدید با تعدادی از فرماندهان و مسئولان نیروی زمینی ارتش و سپاه در آن منطقه در راستای ارتقای هماهنگی‌ها و هم‌افزایی‌ها دیدار کرد، سپس به اتفاق تیمی مرکب از قرارگاه مشترک پدافند هوایی ونیروی زمینی، از مناطق مرزی شرق کشور بازدید کرد.

اسکان موقت اتباع افغانستانی در سه استان مرزی
مدیرکل امور مرزی وزارت کشور گفت:«با وجود شرایط بحرانی افغانستان و احتمال ورود اتباع افغان به کشور، از دو ماه قبل طرح اسکان موقت این اتباع در مرز استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان تهیه و اجرا شده است.» حسین قاسمی در گفت‌و گو با ایرنا افزود: از سال ۹۸ که مذاکرات بین طالبان و گروه‌های افغان و سایر کشورها مطرح بود، تحولات افغانستان را در قالب یک کمیته تخصصی با حضور دستگاه‌های مختلف ذیربط زیر نظر داشتیم و گزارش‌های راهبردی و پیشنهادی را خدمت رئیس جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت ملی ارسال می‌کردیم. وی اضافه کرد: از دو ماه قبل احتمال می‌دادیم که با موج ‌آوارگان مواجه شویم به همین منظور در سه استان هم مرز با افغانستان یعنی خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان طرح اسکان موقت آوارگان را با همکاری اداره کل امور اتباع و سایر دستگاه‌های مرتبط مانند نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات تهیه کردیم. وی ادامه داد: با توجه به  ماهیت کار و ابعاد انسانی آن سازمان مدیریت بحران وزارت کشور متولی اجرای این طرح شد. ماهیت طرح این بوده است که در مناطق نزدیک به نقطه صفر مرزی در این سه استان محل استقرار موقت شهروندان افغانستان که به سمت مرزهای ما می‌آیند پیش‌بینی شود و بعد از بهبود شرایط، به کشور خود بازگردانده شوند. قاسمی اظهار کرد: در وهله نخست در استان خراسان جنوبی در دو مرحله با این موضوع مواجه شدیم. در وهله بعدی در خراسان رضوی و سیستان بلوچستان از دو مرز میلک و بازارچه مرزی گمشاد این تمهیدات اتخاذ شد. مدیرکل امور مرزی معاونت امنیتی - انتظامی وزارت کشور در پاسخ به اینکه آیا در این مدت ورودی‌هایی از افغانستان داشته‌ایم، گفت: بله ورودی داشتیم که به مرور زمان عودت داده شدند. بخشی از این ورودی‌ها افرادی بودند که در سیستم سیاسی امنیتی افغانستان مسئولیت داشتند؛ نظامی یا مدیران گمرک هم مرز ما بودند یا اشخاصی بودند که مناصب دولتی داشتند. این افراد جداً از افراد عادی برگشت داده می‌شدند. وی اضافه کرد: اگر این افراد نظامی بودند از طریق مرزبانی و ارتش که در مرز مستقر است، تحویل افغانستان می‌شوند. یعنی با هماهنگی وزارت امور خارجه این افراد به خاک افغانستان منتقل می‌شوند. افراد عادی را هم در مرز میلک در نقطه صفر مرزی مدیریت کردیم و به کشور خود برمی‌گردانیم. سایر موارد که تعدادشان کمتر است در اردوگاه‌هایی که برای اتباع خارجی در نظر گرفته شده یا در مناطقی که مراکز استقرار موقت ساماندهی شده و بعد به کشور خود بازگشت داده می‌شوند. قاسمی درباره بحث کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز استقرار موقت گفت: این تدابیر با حضور نمایندگان وزارت بهداشت تصمیم‌گیری شد و وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر در سازمان مدیریت بحران در این منطقه حضور دارند و اقلام مورد نیاز را بین پناهندگان توزیع می‌کنند.







آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7702/2/584645/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها