از نگاه کارشناسان بررسی شد

سکان اقتصاد ایران در دست چه کسانی قرار می‌گیرد؟


گروه اقتصادی | سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری دولت سیزدهم 20 مرداد فهرست اسامی وزیران پیشنهادی را در نامه رسمی به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد. مجلس شورای اسلامی طبق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی پس از بررسی سوابق و توانمندی وزیران پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی، جلسه رأی اعتماد را برگزار خواهد کرد. در این میان 6 وزیر پیشنهادی به‌طور مستقیم مسئول پیگیری امور اقتصادی کشور هستند که در ادامه از نگاه کارشناسان، استادان دانشگاهی و فعالان اقتصادی به بررسی مهم‌ترین ویژگی آنها و برنامه هایشان پرداخته شده است.
فاطمی‌امین، توسعه‌گرا و آشنا با فرایندهای اقتصادی و صنعتی کشور
«امیرحسن کاکایی» عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران درباره فاطمی امین، وزیر پیشنهادی صمت می‌گوید: «گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهوری برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت، فردی است که درک عمیقی از فرایندها در این وزارتخانه بزرگ اقتصادی دارد.» وی در گفت‌وگو با ایرنا ادامه می‌دهد: «فاطمی‌امین در زمان وزارت «علی‌اکبر محرابیان»، معاون طرح و برنامه وزارت صنایع و معادن و یکی از بهترین معاونان وقت وزارتخانه بود. او در همان زمان نیز فردی بسیار پرکار و تسهیل کننده امور بود.» کاکایی یادآور می‌شود: «در ادامه نیز فاطمی‌امین در هرجایی که به‌خدمت‌رسانی ادامه داد، توانست کارهای اجرایی بزرگی را به انجام برساند و همه این تجارب می‌تواند در حضور وی در یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های اقتصادی کشور راهگشا باشد.» «محمدرضا بهرامن» رئیس خانه معدن ایران نیز با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی نباید فرصت‌سوزی داشته باشیم، بیان می‌کند: «گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهوری برای تصدی عالی‌ترین مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت، فردی توسعه‌گرا است که درک بالایی از تولید دارد.»
 انتظار وزارت‌ اقتصاد فعال و پویا از دولت سیزدهم
محمد مهدی مفتح عضو کمیسیون برنامه و بودجه  درباره خاندوزی، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی می‌گوید: «اصلاح نظام مالیاتی و گمرک، اصلاحات در نظام تأمین مالی بانکی محور برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد است و باید انتظار یک وزارتخانه‌ای فعال و پویا داشته باشیم.» «محمد‌مهدی مفتح» اظهار می‌کند: «اصلاحات در حوزه کسب و کار، شفاف‌سازی و ارتقای بهره‌وری در مدیریت دارایی شرکت‌های دولتی از دیگر محور‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد است.» در همین حال «داوود دانش‌جعفری» اقتصاددان، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر اسبق اقتصاد درباره وزیر اقتصاد پیشنهادی در گفت‌و‌گو با روزنامه همشهری عنوان می‌کند: «آقای خاندوزی همکار من در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی است و از ویژگی‌های شخصی بسیار خوبی برخوردار است؛ به‌طور مثال علاوه بر نیروی جوانی اهل تعامل با اهالی کسب‌وکار نیز هست. آقای خاندوزی همچنین بیان خوب و شیوایی داشته و در بین دانشجویان نیز محبوبیت خوبی دارد. یکی از دروس ثابت که خاندوزی در دانشگاه تدریس می‌کند، درس اقتصاد ایران است و این به‌معنای آن است که او شناخت کافی از اقتصاد ایران دارد و آشنایی با اقتصاد ایران امکان شناسایی سریع مسائل اقتصاد را برای دکتر خاندوزی فراهم می‌کند.» «حسین عبدی» کارشناس بازار سرمایه نیز درباره سیاست‌های وزیر اقتصاد پیشنهادی به ایرنا می‌گوید: «این سیاست‌ها در بلندمدت به نفع بازار سرمایه است، باید خوشحال بود که فردی تحصیلکرده و متخصص در بدنه اقتصاد کشور برای ورود به فضای اقتصادی پیشنهاد شده و این انتخاب، اتفاقی مثبت برای بورس است.»
 برنامه‌های منسجم و شفاف برای نفت
اما عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره اوجی، وزیر پیشنهادی نفت چه می‌گوید؟ او می‌گوید: «برنامه‌هایی که وزیر پیشنهادی نفت در این کمیسیون ارائه کرد بسیار منسجم، دقیق و شفاف بود.» «فرهاد طهماسبی» در گفت‌وگو با شانا توضیح می‌دهد: «کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حوزه صنعت نفت و پتروشیمی به نوعی کمیسیون تخصصی است، از این‌رو نمایندگان از این فرصت استفاده و دیدگاه‌های خود را در این بخش، به وزیر پیشنهادی نفت منعکس کردند. در این نشست، وزیر پیشنهادی نفت به ارائه برنامه‌های خود پرداخت که به اعتقاد بنده و بسیاری از اعضای کمیسیون، برنامه‌های آقای اوجی، منسجم، دقیق و شفاف بود.» وی ادامه می‌دهد: «وزیر پیشنهادی نفت، دارای تجربه و تخصص بوده و در شرایط تحریمی کنونی اشراف کاملی نیز به بازار جهانی نفت دارد و با مسائل و مشکلات بدنه وزارت نفت آشناست. در مجموع نگاه‌ها مثبت است و حتی معتقدم وزیر پیشنهادی نفت، از جمله وزیرانی خواهد بود که می‌تواند رأی اعتماد بالایی در صحن علنی مجلس بیاورد.» «سیدحمید حسینی» سخنگوی اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی نیز با بیان اینکه برنامه اعلام شده از سوی جواد اوجی برای وزارت نفت نشان می‌دهد که وی مشکلات را می‌شناسد، اظهار می‌کند: «وی دغدغه توسعه در صنعت نفت را دارد. کارگران و کارمندان صنعت نفت نیز نسبت به این انتخاب رویکرد مثبتی دارند. زیرا اوجی در گذشته ثابت کرده که دچار حاشیه و مسائل سیاسی نشده و نیروی درونی صنعت نفت است.»
زمینه‌سازی برای رفع مشکلات راه و شهرسازی
اما نقطه نظرات کارشناسان درباره وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی چیست؟وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با انتشار پیامی در توئیتر، گفته است که اولین گام در حوزه مسکن، برداشتن تیغِ تیز بی‌سروسامانی اجاره خانه از گلوی نحیف اقشار آسیب‌پذیر است. او بعد از مشکل کرونا مهم‌ترین دغدغه دولت سیزدهم را معیشت و مسکن مردم اعلام کرده است. حالا یک کارشناس اقتصاد مسکن می‌گوید: «وزیر جدید معرفی شده با توجه به تجارب خوب مدیریتی، توان تحقق وعده رئیس جمهوری مبنی بر ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی را دارد.» «ابوالفضل نوروزی» به ایرنا توضیح می‌دهد: «قاسمی در سطح ملی شناخته شده است، تجارب خوبی داشته و در حوزه کلان مدیریتی، خوش سابقه است و با وجود اینکه تجارب وی بیشتر در حوزه انرژی بوده است ولی رشته تحصیلی وی عمران است و در قرارگاه خاتم الانبیا نیز تجارب مرتبط با حوزه راه و شهرسازی را به دست آورده است. امیدواریم با انتخاب مدیران و معاونان متخصص و باتجربه از ظرفیت مدیریتی و ارتباط خوب با رئیس جمهوری برای حل بحران مسکن استفاده کند.» صدیف بدری نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را مدیری جهادی و میدانی عنوان کرد و گفت: «قاسمی می‌تواند پروژه‌های نیمه تمام حوزه حمل‌ونقل را ساماندهی کند و در جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی موفق شود.»
رفع خاموشی، مطالبه از وزیر پیشنهادی نیرو
«علی اکبر محرابیان»‌زاده سال ۱۳۴۸ در شهرستان خوانسار و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته علوم اقتصادی از دانشگاه تهران است. او وزیر صنایع و معادن در دو کابینه محمود احمدی‌نژاد بوده‌است. اکنون به‌عنوان وزیر پیشنهادی نیرو به مجلس معرفی شده و در برنامه‌هایش اتمام پروژه‌های نیمه تمام آب، ساخت قریب به ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی یا تجدیدپذیر و ۱۰ هزار مگاوات با مشارکت صنایع عمده و انرژی‌بر کشور طی 4 سال آینده برجسته است که با هدف رفع خاموشی‌ها طراحی شده است. عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران دراین خصوص می‌گوید: «وزیر پیشنهادی نیرو با صنعت و تولید آشنایی کامل داشته و توانایی حل مشکلات را دارد.» «مسعود خیاط‌زاده» در گفت‌وگو با ایرنا اظهار می‌کند: «اگر علی‌اکبر محرابیان رأی اعتماد از نمایندگان مجلس بگیرد و به وزارت نیرو برود، می‌تواند در مدتی کوتاه نسبت به جلوگیری از قطعی برق صنایع اقدام کند.» «علی حدادی» عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، نیز درباره محرابیان می‌گوید: «بر اساس بررسی برنامه‌هایی که آقای ‎محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو، در کمیسیون امور داخلی ارائه دادند، ایشان را فردی انقلابی، مشرف به مسائل مربوطه و دارای برنامه مدوّن برای بهبود روند کاری وزارتخانه نیرو دانستم.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7702/3/584649/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها