آینده افغانستان


هیأت تحریریه روزنامه داون چاپ پاکستان-  ترجمه: گروه جهان/ تا چند روز پیش گزارش‌های اطلاعاتی امریکا مدعی بودند، کابل ظرف 90 روز سقوط می‌کند. اما دیروز پس از اینکه پل العالم در 70 کیلومتری کابل تصرف شد، مشخص بود که دیگر طالبان بر مسند قدرت افغانستان نشسته‌اند. بنابراین اکنون جامعه جهانی و بویژه همسایگان افغانستان، دیگر باید به آینده افغانستان و چگونگی تعامل با آن نگاه کنند و در دستور کار آنان پرسش از طالبان بابت روابطش با برخی گروه‌های تروریستی جهانی باشد. البته امریکا در این زمینه موضعی ماکسیمالیستی در پیش گرفته و می‌گوید، اگر طالبان قدرت را به دست گیرد، افغانستان منزوی می‌شود. اما واقعیت این است که افغانستان همیشه به زور تصرف شده است. امریکا نیز سال 2001 به زور وارد عمل شد و دولت کرزای روی کار آمد.اما در این شرایط وضعیت ایده‌آل شاید همان باشد که پاکستان و برخی دیگر از همسایگان پیشنهاد داده‌اند: حل‌و‌فصل مسالمت‌آمیز مناقشه که البته چندان آسان به نظر نمی‌رسد. زیرا همان‌طور که دیدیم، در نشست دوحه، هیأت مذاکره‌کننده از سوی دولت افغانستان شاخه زیتون را به سمت طالبان دراز کرد اما طالبان که اکنون دست برتر را در میدان نبرد دارد، روی خوشی به آن نشان نداد.
در این بین وضعیت امریکا مشخص است. باید پذیرفت که هرج و مرج کنونی در افغانستان، حاصل خروج ناگهانی امریکا از این کشور و ناتوانی کابل در حفاظت از کشور خود بوده است. امریکایی‌ها که شامل هم دولت ترامپ و هم دولت بایدن می‌شود، به اندازه کافی در افغانستان بوده‌اند و در مأموریت متمدن خود شکست خورده‌اند و اکنون می‌خواهند سربازان کشورشان بسرعت به خانه بازگردند.وضعیت پاکستان هم مشخص است. اسلام‌آباد به‌خاطر روابط قدیمی خود با طالبان، هنوز هم نتوانسته کابل را متقاعد کند که یک بازیگر بی‌طرف است.
اما بجز اینها جامعه جهانی باید پیامی قوی و فوری برای طالبان ارسال کند و به آنها هشدار دهد که اگر افغانستان را میزبان تروریست‌های جهانی کنند، باید با عواقب آن رویاروی شوند. این مسأله برای کشورهای منطقه و به‌طور خاص پاکستان و چین اهمیت زیادی دارد. به هر حال طالبان افغانستان با گروه‌های شبه‌نظامی ضد دولت پاکستان مثل تحریک طالبان پاکستان ارتباط دارد و اگر به آنها زمین بازی بدهد، ممکن است تبدیل به کابوسی امنیتی برای پاکستان شوند. همین‌طور است وضعیت گروه‌های شبه نظامی که علیه چین فعالیت دارند. بجز اینها القاعده و داعش هم در افغانستان حضوری پررنگ دارند.
بنابراین اگر طالبان می‌خواهد حوادث 11 سپتامبر تکرار نشود، باید متعهد شود که اجازه نمی‌دهد، افغانستان قلمرو تروریست‌ها شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7702/4/584654/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها