علی احمد جلالی کیست



گروه جهان/ علی احمد جلالی که دیروز به عنوان رئیس دولت انتقالی افغانستان قدرت را به دست گرفت، سال 1940 در کابل زاده شد. او استاد دانشگاه است و از سال 1987 شهروند امریکا بوده و در حال حاضر نیز به همراه همسر و دو فرزندش در مریلند اقامت دارد. او ضعف در هیأت حاکمه افغانستان را علت اصلی بحران این کشور می‌داند.
علی احمد جلالی سال 1961 مدرک کارشناسی علوم سیاسی را از دانشگاه نظامی افغانستان اخذ کرد سپس به درجه سرهنگی نائل شد. وی همچنین سال 1964 در دوره پیشرفته پیاده نظام ارتش امریکا در فورت بنینگ، در ایالت جورجیا دیپلم گرفت و سال 1966 در دانشکده کابل در رشته علوم نظامی کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شد و یک سال بعد مدرکی نیز از کالج کارکنان بریتانیا گرفت.
جلالی در زمان حمله شوروی سرهنگ ارتش افغانستان بود و در پیشاور در سمت مشاور عالی ارتش فعالیت داشت. پس از آن در سال 1987 به امریکا رفت و در همین شبکه که رسانه بین‌المللی دولت امریکا است، به عنوان نویسنده مشغول به کار شد. وی نزدیک به 20 سال در صدای امریکا بود و پس از آن مدیر شبکه ملی رادیو افغانستان در همین شبکه شد و مدیریت زبان‌های پشتو، دری و فارسی را به عهده گرفت. جلالی در امریکا همچینین در انستیتو دیپلماسی وزارت خارجه امریکا کار کرده و علاوه بر این یکی از اساتید برجسته مطالعات استراتژیک خاور دور در دانشگاه نشنال دیفنس واقع در واشنگتن دی‌سی است.
علی احمد جلالی، چندان با ساختار قدرت در افغانستان بیگانه نیست. او سال 2003 از امریکا به افغانستان رفت تا در دولت کرزای به عنوان وزیر کشور مشغول به کار شود و تا سال 2005 نیز این سمت را در دست داشت. جلالی چند روز قبل در توئیتی درباره سقوط ولایت‌های افغانستان نوشته بود: «رهبری ضعیف، فقدان استحکام لجستیکی و ناهماهنگی‌های عملیاتی و تاکتیکی باعث به خطر افتادن جان سربازان فداکار افغان و شهادت آنان شد. سقوط سریع ولایت‌های افغانستان در عرض یک هفته ادعاهای نیروهای امنیتی افغانستان درباره سرسختی و استحکام‌شان را درهم شکست و این ضرب‌المثل قدیمی نظامی را به یاد آورد که می‌گوید: کسانی که خوب حکومت کردند، مسلح نبودند. کسانی که خوب مسلح بودند، خوب خطوط نبرد را ترسیم نکردند. کسانی که خوب خطوط نبرد را ترسیم کردند نجنگیدند، کسانی که خوب جنگیدند، بازنده نشدند و کسانی که خوب باختند، هلاک نشدند.» جلالی نویسنده چندین کتاب، تحلیل استراتژیک شامل سه جلد تاریخ نظامی افغانستان و بررسی تحلیلی جنگ مجاهدین علیه نیروهای اشغالگر شوروی است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7702/4/584655/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها