خاورمیانه


انفجار عکار، بحرانی جدید در لبنان

انفجار یک تانکر سوخت در شهر «التلیل» واقع در منطقه «عکار» شمال لبنان که در ساعت‌های پایانی روز گذشته (شنبه) روی داد، بر بحران‌های این کشور افزود.
به گزارش ایرنا، رسانه‌ها و مقام‌های لبنانی در تازه‌ترین اطلاع‌رسانی اعلام کردند که این انفجار 28 کشته و ۷۹ زخمی برجا گذاشته است. بنابر این گزارش‌ها اوضاع در بیمارستان عکار، محل حادثه،  بسیار وخیم است و امکانات لازم برای پذیرش و درمان مجروحان وجود ندارد. منابع رسانه‌ای اعلام کردند که در این انفجار۳۰ هزار لیتر بنزین موجود در مخزن آتش گرفت.
در پی وقوع انفجار عکار، «میشل عون»، رئیس جمهوری لبنان از دستگاه قضایی کشور خواست که تحقیقات لازم را برای شناسایی و اعلام عامل یا عوامل حادثه در مخزن سوخت عکار انجام دهد. عون گفت که فاجعه عکار، قلب همگان را به درد آورد و ملت و دولت لبنان با ابراز همدردی اکنون در کنار مردم این منطقه ایستاده‌اند.
«سعد الحریری»، نخست‌وزیر پیشین لبنان نیز در واکنش به این انفجار خواستار استعفای میشل عون شد. الحریری که در پی تحولات ماه‌های اخیر لبنان از سوی عون مأمور تشکیل کابینه شده بود اما نتوانست دولت تشکیل دهد، در اظهاراتی گفت که «کشتار عکار هیچ تفاوتی با کشتار بندر بیروت ندارد و اگر دولتی بر سر کار بود که به جان انسان‌ها احترام می‌گذاشت، مقام‌های آن استعفا می‌‌کردند.»
از سوی دیگر، «نجیب میقاتی»، نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه لبنان نیز گفت که «عکار شب غم انگیزی داشت و خون بی گناهانی ریخته شد که قربانی حرص و آز عده‌ای شدند.»

آغاز به کار دولت جدید سوریه

چهار روز پس از صدور فرمان تشکیل دولت جدید، اعضای کابینه سوریه به ریاست «حسین عرنوس» مقابل بشار اسد، رئیس جمهور این کشور سوگند یاد کردند.
به گزارش ایسنا، به نقل از سانا، تصاویر منتشر شده توسط نهاد ریاست جمهوری سوریه نشان می‌دهد که همه اعضای این وزارتخانه اعم از وزیرانی که پس از صدور فرمان تشکیل دولت جدید در دهم این ماه، تغییری نکردند، سوگند یاد کردند.
بر اساس این فرمان، وزرای رسانه و امور اجتماعی، کار، بازرگانی داخلی و حمایت از مصرف کنندگان، علاوه بر دو وزیر مشاور دولت، تغییر کردند. بشار اسد، رئیس جمهور سوریه طی این نشست با تأکید بر اینکه اولویت این کشور در مرحله قبلی تحقق امنیت و بازپس گیری خاک کشور بود اما در این مرحله اولویت تولید است، گفت: فکر مشارکت برای موفقیت مهم است. باید شفافیت اصل اساسی در فعالیت ما باشد. ممکن نیست بدون اصلاحات مالی اصلاحات اقتصادی صورت گیرد. اصلاحات مالی نیز بدون اصلاحات مالیاتی ممکن نیست.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7702/4/584657/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها