هشدار و جریمه هم راه مسافران را در هنگامه کرونای دلتا نبست

شبیخون به جاده‌های مازندران با وجود ممنوعیت سفر


گروه ایران زمین - ساعاتی پس از این که خبر تعطیلی دوشنبه و سه‌شنبه این هفته و شنبه هفته آینده و اضافه شدن سه روز به تعطیلات سه روزه پایان هفته در رسانه‌ها منتشر شد، طبق پیش‌بینی‌ها ترافیک در جاده‌های منتهی به مازندران بویژه جاده چالوس افزایش یافت و حتی در برخی ساعات ترافیک سنگینی را در نقاطی از این محور ایجاد کرد. با وجود اعمال جریمه خودروهایی که قصد ورود به مازندران دارند، رانندگان این خودروها پرداخت جریمه را می‌پذیرند و مانند هفته‌ها و ماه‌های گذشته فقط با پرداخت جریمه و بدون مشکل وارد مازندران می‌شوند تا در ترافیک سنگینی که از ظهر یکشنبه به‌دلیل بسته شدن محورها ایجاد می‌شود قرار نگیرند.
این هجوم شبانه به مازندران در حالی رقم خورده که مسئولان استانی و کشوری اعلام کرده بودند با هر گونه تردد بین استانی بشدت برخورد می‌شود. ضمن این که هدف از اضافه کردن سه روز به تعطیلات پایان هفته، کاهش حجم تردد در جاده‌ها بود. اما این اتفاق در عمل برای مازندران نیفتاد و به نظر می‌رسد به همین روال ادامه خواهد داشت. البته تجربه نشان داده که حتی پس از زمان آغاز اجرای محدودیت‌ها نیز بسیاری از خودروها در نهایت به‌دلیل ترافیک سنگینی که در مبادی ورودی ایجاد می‌شود و لزوم ورود خودروهای پلاک بومی یا خودروهای ضروری، وارد استان می‌شوند.
ورود مسافران به مازندران در شرایط کنونی سبب افزایش نگرانی مسئولان این استان و مردم سراسر استان بویژه غرب مازندران شده است. مازندران در حال حاضر سخت‌ترین روزهای کرونایی از ابتدای شیوع این ویروس تا کنون را می‌گذراند و روزانه ده‌ها نفر در این استان جان خود را بر اثر ابتلا به کووید۱۹ از دست می‌دهند. در حال حاضر ۲۰ شهرستان از ۲۲ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز و کبود کرونایی قرار دارند. این در حالی است که مردم مازندران از مسئولان استان مازندران انتظار داشتند تدابیر لازم قبل از اعمال محدودیت‌ها اندیشیده می‌شد. اما «احمد حسین زادگان» استاندار مازندران در جلسه ستاد کرونای این استان گفت: امکان بستن زودهنگام راه‌های استان میسر نشد وی البته تأکید کرده که حتی یک خودرو هم نباید وارد شود.
وی افزود: از روزشنبه که مصوبه ستاد مقابله با کرونا کشور مبنی بر تعطیلی سراسری اعلام شد، با وزارت کشور، دفتر ریاست جمهوری و دستگاه قضایی تماس داشتم و پیگیری کردم که راه‌های ورودی استان را ببندیم. ‎
به‌گفته وی هفته قبل استانداری جهت انسداد راه‌های استان مکاتبه با تهران داشته است. وی تأکید کرد: باتوجه به اینکه وضعیت شیوع کرونا در استان نامطلوب بود و  استان هدف برای سفر مردم در تعطیلات است، ناچار هستیم جهت کاهش ترددها سخت‌گیری داشته باشیم.
دهیاران و فرمانداران مانع حضور مسافران غیر بومی شوند
استاندار مازندران با اشاره به اینکه تردد به داخل استان و ترددهای درون شهری جهت دورهمی‌ها مشکل اصلی استان است، تصریح کرد: ورود به استان‌های قرمز ممنوع است، از نیروهای انتظامی و نظامی می‌خواهم هر فردی که ازخارج  مازندران وارد استان شده علاوه بر اعمال جریمه این مسافران، آنان را برای خروج از مازندران هدایت کنند.
 حسین زادگان، افزود: در موج‌های اول بدون مجوز راه را بستم و توبیخ هم شدم، قبلاً ستاد مقابله با کرونا شکل نگرفته بود اما الان ستاد ملی مبارزه با کرونا شکل گرفته است و باید مصوبه ستاد را اجرا کنیم و همه تلاش خودم را کردم که راه‌های استان را زودتر ببندم اما مخالفت شد.
وی با تأکید براینکه تعطیلی و محدودیت‌های کرونایی مصوبات ستاد مبارزه با کرونا باید درست و دقیق اجرا شود، گفت:  محدودیت باید کاملاً اعمال و رعایت شود و از سپاه و هلال احمر استان می‌خواهم به نیروی انتظامی کمک کنند و نگذارند حتی یک خودرو وارد استان شود. حسین زادگان، ادامه داد: پایانه حمل‌ونقل، فرودگاه استان و راه‌آهن ملزم به رعایت مصوبات ستاد مبارزه با کرونا درخصوص شهر‌های قرمزهستند.
وی افزود: دهیاران و شوراهای روستاها با هماهنگی فرمانداری‌ها مبادی روستاها را  طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا کنترل و مانع ورود مسافران و گردشگران شوند.
استاندار مازندران با تأکید بر اینکه تردد داخل استان و ورود و خروج از شهرهای قرمز ممنوع است، گفت: سواحل، پارک‌های جنگلی و مراکز تفریحی و گردشگری در استان تعطیل و هر گونه ورود به آنها ممنوع است و با کسانی که قانون را رعایت نکنند برخوردقانونی می‌شود.
حسین زادگان در واکنش به افزایش قیمت و کم فروشی کپسول‌های اکسیژن، خطاب به متخلفان گفت: چطور راضی می‌شوید از بریدن نفس مردم برای خود کیسه بدوزید، ناظران [وزارت] صمت و دستگاه‌های نظارتی بر قیمت اکسیژن و کم فروشی نظارت دقیق داشته باشند و با خاطیان برخورد قانونی صورت گیرد.
حسین زادگان با بیان اینکه استانی هستیم که بیشترین درگیری را در پیک کرونا دارد، اما سهمیه خاموشی آن بیشتر از استان‌هایی است که درگیری کمتری دارند، گفت: طی مکاتبه‌ای به مرکز اعلام کردیم با توجه به‌شرایط ویژه استان که بسیاری از بیماران، بستری‌های موقت در منزل هستند و با توجه به شرجی بودن هوا  و گرم بودن استان مازندران از قطعی معاف شود و همچنین طی مکاتبه‌ای نیز افزایش سهمیه استان را با توجه به اینکه استان پرخطری هستیم تقاضا کردیم.
راه‌های فرعی منتهی به مازندران هم مسدود شد
سرپرست پلیس راه مازندران با تأکید بر اجرای سفت و سخت مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر ممنوعیت ترددهای بین استانی، گفت که علاوه بر مبادی اصلی، ورودی‌های فرعی منتهی به این استان نیز روی خودروهای غیربومی مسدود است.
به‌گزارش ایرنا سرهنگ هادی عبادی افزود: برابر مصوبه ستاد ملی مقابله کرونا از ساعت ۱۲ یکشنبه تا شنبه هفته آینده، طرح محدودیت و ممنوعیت تردد خودرویی همزمان با سراسر کشور، در مبادی ورودی و منتهی به مازندران نیز با جدیت اجرا می‌شود و مأموران پلیس راه به هیچ عنوان اجازه ورود خودروهای غیربومی را به مازندران نخواهند داد.
سرهنگ عبادی گفت: برابر مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، تمام مجوزهایی که تاکنون برای تردد صادر شده است، باطل است و تنها خودروهای با پلاک بومی حق ورود به مازندران دارند و از ورود خودروهای غیربومی به این استان بشدت جلوگیری می‌شود. وی افزود: مأموران پلیس علاوه بر مبادی اصلی در محورهای هراز، کندوان، سوادکوه، کیاسر و گلوگاه و در مجموع در ۵۷ نقطه ورودی استان مستقر هستند و اجازه ورود به خودروهای غیر بومی را به هیچ وجه نمی‌دهند.
سرپرست پلیس راه مازندران گفت: گشت‌های کنترل پلیس راه استان در محدوده تونل کندوان محور چالوس، محدوده پلور در محور هراز، ورودی شهر پل سفیدسوادکوه، سه راهی تلمادره محور ساری - سمنان و ورودی گیلان به مازندران در رامسر مستقر هستند و به خودروهای غیربومی فاقد مجوز لازم به هیچ عنوان اجازه ورود به استان را نخواهند داد.
وی با بیان اینکه مرکز کنترل ترافیک پلیس راه مازندران با شماره ۲۱۸۲۴۴۳۴ و ۲۱۸۲۴۴۲۰ با پیش شماره ۰۱۱ به طور شبانه روز آماده پاسخگویی در خصوص وضعیت راه‌های استان است، از مسافران و گردشگران خواست با توجه به افزایش شهرهای قرمز و تشدید طرح محدودیت‌ تردد خودرویی، از سفر به این خطه شمالی کشور خودداری کنند.
مازندران ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که سه محور چالوس، هراز، سوادکوه را به پایتخت و جاده کیاسر مازندران را به سمنان متصل می‌کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7702/8/584668/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها