برگزاری عزاداری حرم مطهر رضوی به‌صورت مجازی و در فضای باز


در حالی که ایام سوگواری اباعبدالله الحسین و محرم الحرام آغاز شده است و هرساله خیل عظیمی از مشتقان امام حسین(ع) برای شرکت در مراسم سوگواری سرور شهیدان به شهر مقدس مشهد سفر می‌کردند تا در جوار امام رضا(ع) به عزاداری بپردازند، امسال نیز به خاطر شیوع کرونای دلتا، وضعیت قرمز و سفر به این شهر ممنوع شده است. مسئولان آستان قدس رضوی نیز در این شرایط اجرای برنامه‌های سوگواری به‌صورت مجازی برای مردم سراسر کشور و نیز مراسم در فضای باز در صحن‌های حرم مطهر رضوی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی را برای ساکنان شهر مقدس مشهد در نظر گرفته‌اند.
طبق اطلاعیه روابط عمومی آستان قدس رضوی، تا رفع شرایط حاد موج پنجم کرونا و با هدف قطع زنجیره انتقال بیماری، اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در حرم مطهر رضوی و نظارت بر آن، بخصوص در رواق‌ها و شبستان‌ها تشدید می‌شود.
بر این اساس همزمان با آغاز دهه اول محرم، برنامه‌ها و مراسم سخنرانی و عزاداری حرم امام رضا(ع) از طریق شبکه‌های مختلف رسانه ملی پخش می‌شود تا مردم از حال و هوای حرم منور رضوی بویژه در دهه اول محرم، محروم نشوند. البته با همراهی شبکه‌های مختلف سیما، علاوه بر پوشش برنامه‌های حرم امام رضا(ع)، برنامه‌های تولیدی دیگری نیز از بارگاه منور رضوی روی آنتن شبکه‌های ملی و بین‌المللی خواهد رفت.
به همه عزاداران و ارادتمندان ساحت قدسی علی بن موسی الرضا(ع) توصیه شده است که با توجه به محدودیت‌های به وجود آمده و شرایط حاد پیک پنجم کرونا، از سفر پرهیز کنند و از طریق رسانه‌های مختلف جمعی با این برنامه‌ها همراه شوند. همچنین برای حفظ سلامتی زائران عزیز، آیین‌های عزاداری حرم مطهر رضوی که همه ساله با حضور زائران و مجاوران انجام می‌شد، در شرایط کنونی فقط به‌صورت نمادین، بدون حضور مخاطبان و در فضای باز برگزار خواهد شد.
مدیر عالی حرم مطهر رضوی در مصاحبه با «ایران» با بیان اینکه مقرر شده بر اساس وضعیت موجود، دستورالعمل‌های لازم برای اجرای مراسم سوگواری از سوی مسئولان بهداشت و درمان اعلام شود، می‌گوید: به طور حتم مراسم عزاداری فقط در فضای باز حرم مطهر رضوی انجام می‌شود، رواق‌ها مسدود شده است و مراسم بیشتر در فضای مجازی برگزار خواهد شد.
دکتر محمد مهدی برادران با تأکید بر اینکه از مردم درخواست کرده‌ایم که حتی از شهرستان‌های مختلف استان نیز به مشهد سفر نکنند، می‌افزاید: تاکنون ابلاغیه‌ای مبنی بر مجوز برای راه‌اندازی دسته‌های عزاداری در حرم مطهر به ما اعلام نشده است.
وی ادامه می‌دهد: مراسم عزاداری ایام محرم فقط در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی انجام می‌شود حتی برگزاری نمازهای جماعت نیز در فضای باز صورت می‌گیرد.
این مسئول اظهار می‌دارد: به‌دلیل شرایط کرونایی بسیاری از برنامه‌های روزانه حرم تعطیل شده است. علاوه بر آرامستان‌ها، چایخانه‌ها و میهمانسرای حضرت رضا(ع) نیز به طور موقت تعطیل شده و تمامی امکانات و اعتبارات آن، برای تجهیز بیمارستان‌ها و تأمین نیازهای کادر درمان، در اختیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار داده شده است.
وی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبات ستاد مبارزه با کرونا برنامه‌های حرم مطهر را تغییر داده ایم، می‌افزاید: به طور مکرر، بازدیدهای دوره‌ای توسط مسئولان در خصوص میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حرم انجام می‌شود و تاکنون نیز حرم مطهر از نظر میزان بالای رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد عنایت و توجه مسئولان بوده است. برادران با اشاره به اینکه طی 18ماه اخیر حدود 21 میلیون ماسک بین زائران حرم امام رضا(ع) و نیز دیگر مردم سطح شهر توزیع شده است، تصریح می‌کند: توزیع ماسک هم بین زائران در داخل حرم و نیز مردم در بیرون از حرم مطهر همچنان ادامه دارد. وی اظهار می‌دارد: همواره فعالیت‌ها در حرم مطهر به گونه‌ای بوده که پروتکل‌ها و شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت شود. همچنین استفاده از مواد ضد عفونی و دیگر اقدامات لازم و توصیه شده از سوی ستاد کرونا نیز مورد توجه مسئولان و خادمان حرم مطهر بوده است، به طوری که تاکنون مسئولان بهداشتی چندین مرتبه از عملکرد مسئولان و خادمان حرم مطهر رضوی در این زمینه تقدیر کرده‌اند.
مدیر عالی حرم مطهر رضوی با بیان اینکه از مردم خواسته‌ایم زیارت حرم مطهر رضوی را از راه دور انجام دهند چون در شرایط مناسبی قرار نداریم، می‌افزاید: به‌دنبال آن بودیم که این پروتکل‌ها در سطح شهر نیز رعایت شود چون میزان رعایت در حرم مطهر بیش از 90 درصد بوده اما این رقم در سطح شهر در حدود 60 درصد است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. همچنین شهرهای دیگری نظیر نیشابور و سبزوار شرایط بدتری نسبت به شهر مشهد دارند.
مسئولان آستان قدس رضوی اعلام کرده‌اند که به استناد گزارش‌ها و ارزیابی‌های متعدد وزارت بهداشت، زائران و خادمان ارجمند بارگاه ملکوتی رضوی که همواره شیوه‌نامه‌های بهداشتی را در بالاترین سطح ممکن رعایت کرده‌اند، در شرایط کنونی نیز تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستند و انتظار می‌رود این ستاد با قید فوریت، تدابیر و تصمیمات مقتضی را اتخاذ و اجرایی کند چرا که معتقدند هر مصوبه‌ای که ستاد ملی مقابله با کرونا داشته باشد، برای همگان لازم الاجراست.
غیرحضوری شدن همه برنامه‌های حرم حضرت معصومه (س)
از سوی دیگر معاون اجرایی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها همه برنامه‌های این آستان مقدس به‌علت شیوع موج پنجم کرونا در قم، به‌صورت مجازی و غیرحضوری خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ محمودنژاد افزود: با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا و تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی‌بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، همه برنامه‌های حرم مطهر که قبل از نماز مغرب و عشا صورت می‌گرفت به‌صورت غیرحضوری و مجازی برگزار می‌شود.
وی افزود: تنها عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام که بعد از نماز مغرب و عشا در صحن‌های روباز حرم مطهر برگزار می‌شود به‌صورت حضوری و با محدودیت‌های ویژه برگزار خواهد شد.
معاون اجرایی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها یادآور شد: خادمان این آستان مقدس در مبادی ورودی صحن‌ها زائران را به رعایت مسائل بهداشتی تشویق می‌کنند و در صورت نیاز به آنها ماسک و مواد ضدعفونی کننده داده می‌شود.
وی با اشاره به امکانات درمانی و بستری در درمانگاه حرم‌ مطهر خاطرنشان کرد: آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) آمادگی دارد فضای درمانی خود را برای انجام واکسیناسیون و همچنین ۴ سالن با امکانات تخت و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی را برای بستری و درمان سرپایی و قرنطینه در اختیار مدیریت درمان استان قرار دهد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7702/8/584669/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها