انتشار بخش دیگری از گفت‌و‌گوی سیدعباس صالحی با هدف ثبت و انتقال تجربیات وزیر ارشاد

مروری بر فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده


در راستای اجرای طرح تجربه‌نگاری با هدف ثبت و انتقال تجربیات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران و معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ششمین و هفتمین بخش از گفت‌و‌گوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان روزگار فرهنگ، هنر و رسانه منتشر شد.
سیدعباس صالحی در این بخش از گفت‌و‌گو که از سوی روابط عمومی وزارت ارشاد منتشر شده به فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بهبود فضای کسب و کارهای فرهنگی و دستاوردهای این حوزه به عنوان یکی از کلان برنامه‌های خود پرداخت و گفت: «کسب و کارهای فرهنگی و هنری در فضای مجازی یکی از کلان برنامه‌های 9 گانه بود که چند برنامه در زیرمجموعه آن قرار داشت. افزون بر این توجه داشتیم که چگونه می‌توان به حوزه فرهنگ که ماهیت کیفی و ماهیت محتوایی فرهنگی، هنری و رسانه‌ای دارد از منظر اقتصاد فرهنگ و هنر هم توجه کرد. بنابراین در این برنامه‌ها به این توجه داشتیم که مشارکت‌های مردمی را به این سمت‌و‌سو سوق بدهیم.»
وی تصریح کرد: «بخش خصوصی در سالن سازی‌های سینمایی و تئاتر، گالری‌ها، کتابخانه‌ها و... در این سال‌ها ورود گسترده‌ای داشته‌اند و بخش قابل توجهی از زیرساخت‌های حوزه فرهنگ و هنر مربوط به بخش خصوصی بود. اما در ارتباط با اقدامات این وزارتخانه در حوزه حقوق فکری و مالکیت معنوی اصحاب فرهنگ و هنر هم اتفاقاتی در این حوزه رقم خورد و قدم‌هایی برداشته شد و یا در حال برداشته شدن است.»
وزیر فرهنگ گفت: «یکی از مسأله‌ها و موضوعات، حقوق اقتصاد اصحاب فرهنگ و هنر بود و اقداماتی در این بخش انجام شد و در حال انجام است که به کمک این موضوع آمد. یکی از برنامه‌هایی که در این زمینه شکل گرفت سامانه صدف است. با این نگاه این سامانه به ثمر نشست که هم در حوزه صوت و هم در حوزه تصویر شاهد استفاده‌های بدون رعایت قانونی صاحبان اثر نباشیم. بخش صوتی این سامانه به‌طور کل تمام شده و آماده بهره‌برداری است و بخش تصویری آن هم در حال شکل گرفتن است. بر این اساس هر اثر موسیقایی و صوتی و همچنین هر اثر تصویری ثبت می‌شود و از طریق این ثبت امکان ردیابی آن پدید می‌آید.»
وی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو با اشاره به موضوع لایحه مالکیت فکری گفت: «این لایحه 110 ماده داشت و از جهات مختلفی قابل توجه بود و امتیازاتی داشته و دارد که یکی از آنها این است که در مقایسه با لوایح قبلی مانند لایحه حمایت از‌ آثار مؤلفان و مصنفان و نویسندگان، دامنه این لایحه گسترده‌تر است و عناصر مختلفی را در‌بر می‌گیرد و حجم بسیاری از مولدان عرصه فرهنگ، هنر و رسانه را شامل می‌شود.»
به گفته صالحی بخش دیگری که مورد توجه بوده، این است که بتوانیم سهم فرهنگ را در حوزه برخورداری از تسهیلات مختلف ارتقا دهیم که به کمک اقتصاد فرهنگ و هنر می‌آید. او ادامه داد: «از جمله این دستاوردها می‌توان به افزوده شدن بخش فرهنگ به قانون بودجه اشاره کرد، به این معنا که در تبصره 18 قانون بودجه بخش فرهنگ به آیین‌نامه آن اضافه شد و از تسهیلات وام اشتغال اصحاب فرهنگ هم امکان برخورداری پیدا کردند و فرهنگ در این حوزه قرار گرفت و با بانک‌ها هم تفاهمنامه‌هایی به امضا رسید از جمله بانک آینده و صندوق کارآفرین امید.»
بنابراین گزارش موضوع دیگری که به نتیجه رسید بیمه بیکاری اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه بود که در این راستا دبیرخانه کمیسیون بیکاری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد.
در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو به بحث‌های حمایتی که اصحاب فرهنگ و هنر از خدمات بیمه‌ای و حمایت‌های مالی به عنوان شخص دریافت کرده‌اند، اشاره شد که صالحی گفت: «در این حوزه مرکز اصلی حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صندوق اعتباری هنر است. روند رو به رشدی هم در این مسیر طی شده است. به عنوان مثال در پایان سال 95 صندوق اعتباری هنر 24 هزار نفر از اعضای خود را از بیمه تأمین اجتماعی برخوردار کرده بود و در پایان سال 99 این تعداد به 42 هزار و 700 نفر رسید و این نشان از رشد دو برابری این روند دارد. همچنین در حوزه درمان تکمیلی در پایان سال 95 تعداد بیمه‌شدگان 13 هزار و 611 نفر بودند و این تعداد در پایان سال 99 به 30 هزار و 248 نفر رسیده است که در این بخش هم رشد دو برابری را شاهد هستیم.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: «یکی از کارهای مهم که بعدها ثمره خود را نشان می‌دهد این است که تا پیش از این ما احصایی از مشاغل و شرح مشاغل فرهنگ و هنر نداشتیم ولی در یک پژوهش، 1500 شغل فرهنگی و شرح آن احصا شده که این اقدام به کمک این می‌آید تا به کمک مرکز آمار مسیر این شغل‌ها روشن شود و نظام‌نامه صنفی مشاغل فرهنگ و هنر را ساماندهی کند.»
به گفته صالحی در حوزه فعالان عرصه مجازی هم کارهایی انجام شده که از آن جمله می‌توان به سامانه پلت‌زار اشاره کرد. کاری که سامانه آن به نتیجه رسیده است و حسن آن ایجاد بازار مجازی برای فعالان این عرصه است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7702/12/584689/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها