وعده وزیر ارتباطات تا 4 سال آینده:

۳ ماهواره مخابراتی و سنجش از دور به بهره برداری می رسد



وزیر ارتباطات در برنامه خود برای مدیریت وزارت ارتباطات اعلام کرده که تا افق ۱۴۰۴ از ۳ ماهواره مخابراتی و سنجش از دور بهره‌برداری می‌شود.
به‌گزارش ایرنا، «عیسی زارع‌پور»، در برنامه‌ای که برای مدیریت وزارتخانه منتشر کرده است، حفظ حریم خصوصی و امنیت فضای تبادل اطلاعات و شتاب‌دهی به صنعت فضایی را به‌عنوان محورهای اصلی برنامه خود مدنظر قرار داده است. وزیر ارتباطات معتقد است می‌توان گام‌های خوبی در این حوزه برداشت که اهدافی نیز برای افق سال ۱۴۰۴ ترسیم شده است. از جمله آن می‌توان به افزایش توان داخلی فناوری ساخت ماهواره‌های سنجشی - مخابراتی مدار بالا به میزان ۸۰ درصد، خرید/ساخت و بهره‌برداری ۳ ماهواره مخابراتی و سنجش از دور، ارائه ۱۵ خدمت نوین و باارزش افزوده فضایی، ساخت ماهواره سنجش از دور با رزولوشن زیر ۱۰ متر، ساخت یک ماهواره عملیاتی مخابراتی و قراردادن آن در مدار، ایجاد حداقل یک اپراتور ماهواره مخابراتی اشاره کرد. وزیر ارتباطات پایان دوره عملیاتی ظرفیت‌های مخابرات فضایی کشور تا سال ۲۰۳۰ و بروز محدودیت‌های جدی برای پخش تلویزیونی و خدمات بانکی کشور، عدم دستیابی به مدار زمین آهنگ در کنار ظهور منظومه‌های ماهواره‌ای مدار پایین، نبود دسترسی به داده‌های سنجشی مستقل و به روز برای مدیریت کلان کشور، نبود دسترسی به داده‌های ناوبری دقیق و به روز مخاطرات اقتصادی را از عمده تهدیدات به‌شمار آورد. «عیسی زارع‌پور» افزایش حملات بی‌سابقه به زیرساخت‌های فاوای کشور در سال‌های اخیر را نقض حریم خصوصی، نشر اطلاعات محرمانه و خصوصی افراد و سازمان‌ها دانسته است. به‌گفته وی، افزایش قابل‌توجه جرایم سایبری مرتبط با فضای خصوصی و امنیت زیرساخت‌ها، حاصل نبود متولی مشخص در نظام امنیت زیرساختی کشور است که در نهایت باعث کاهش اعتماد عمومی مردم به امنیت اطلاعات در فضای مجازی شده است.
وزیر ارتباطات در برنامه خود اذعان داشته، دوگانه «احراز هویت» در مقابل «نقض حریم خصوصی» دستاویزی برای امنیتی جلوه‌دادن فضای مجازی کشور است در حالی‌که در واقع عدم تحقق امنیت و بی‌توجهی به سند الزامات شبکه ملی اطلاعات باعث ناامن‌تر شدن این فضا و ضرر و زیان مادی و معنوی کاربران فضای مجازی شده است.  وابستگی شدید کشور به محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خارجی، آسیب‌پذیری زیرساخت‌های حساس و حیاتی کشور و وجود انگیزه‌های قوی و برنامه‌ریزی مستمر برای از کار انداختن این زیرساخت‌ها، استفاده از تجهیزات خارجی در شبکه‌های اصلی ارتباطی عمومی و اختصاصی و عدم توفیق محصولات خدمات داخلی در کسب رضایت و اعتماد فراگیر کاربران، فقدان نظام کارآمد هویت دیجیتال، نبود زیرساخت های لازم برای حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ضعف در قوانین و مقررات به‌منظور التزام به ارتقای امنیت زیرساخت‌های فاوا از جمله راهبردهای مهم این حوزه است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7711/11/585555/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها