هنرمندان در فضای مجازی




واکنش‌ها به انتشار خبر حذف رشته تئاتر هنرستان دخترانه سوره، در فضای مجازی هنرمندان ادامه دارد و تعداد زیادی از اهالی فرهنگ و هنر در روزهای گذشته به‌ حمایت از علاقه‌مندان این رشته و حق تحصیل آنها پرداخته‌اند. حمیدرضا نعیمی، نویسنده و کارگردان و بازیگر تئاتر یکی از چهره‌هایی است که روز گذشته در صفحه اینستاگرامش اعلام کرد درصورت حذف نشدن رشته ‌نمایش در هنرستان دخترانه سوره، حاضر است یک‌سال به‌صورت رایگان تدریس کند. واکنش‌ها به درگذشت دو روزنامه‌نگار و فعال رسانه و اتفاقات افغانستان از دیگر موضوعات مشترک و پربحث فضای مجازی بود.

می‌رویم به داغ بلندبالایی
صبح روز یکشنبه، هفتم شهریورماه، با دو خبر تلخ برای فعالان رسانه آغاز شد. صولت فروتن سردبیر سابق نشریه قوه قضائیه که با روزنامه‌های کیهان و جام جم هم همکاری داشت به علت ایست قلبی درگذشت. کاربران در توئیتر درباره صولت فروتن نوشتند: «هر روزمان با عزا آغاز می‌شود. صولت فروتن؛ رفیق عزیز وروزنامه‌نگار حرفه‌ای ودغدغه‌مند براثر سکته قلبی درگذشت. او دیروز درآخرین پست اینستاگرام خود نوشت: چیزی کم است! باید آرام بگیرم؛ اما نمی‌شود. کمی راه می‌روم، می‌نشینم. نفسی می‌گیرم، باید خودم رابه ساحل یک دریای آرام برسانم اما کار سختی است»، «به روز واقعه تابوت ما ز سرو کنید، که می‌رویم به داغ بلندبالایی، لعنت به صبحی که با بستن چشم‌های درخشان صولت فروتن آغاز شود. خداحافظ رفیق قدیمی»، «ما فکر می‌کردیم شاید فردا روز بهتری باشد. فردا اما امروز بود. صبحی که با خبر رفتن صولت فروتن روزنامه نگار سابق با ایست قلبی شروع شد. کی قراره یکی بیاد بگه بسه دیگه بیدار شید. این همه رفتن کابوس بود و تموم شد.»
خبر تلخ دیگر درباره مایا شرفی خبرنگار فرهنگی و فعال رسانه‌ای که با روزنامه همشهری و خبرگزاری صبا همکاری داشت. او در 39 سالگی به‌دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان درگذشت. دوستان او در توئیتر درباره او نوشتند: «مایا جون میشه باز زنگ بزنی و بگی شرمین این دفعه که رفتی بلوچستان منم میام.»، «داشتم تایملاین رو مرور می‌کردم و حالا همینجوری خیره موندم به این تصویر؛ باورم نمیشه که صبح روز بستری مایا پیغام داد که دعا کن سالم بیرون بیام و هی سر به سرش گذاشتم و حالا تمام! » و... این عبارات بخشی از واکنش اهالی رسانه به درگذشت همکارانشان بود.

چهره‌ها
کیومرث مرادی نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر در تازه‌ترین پست صفحه اینستاگرامش روایتی غریب از درگیری خانواده‌اش با کرونا به اشتراک گذاشته: «انگار هزار سال نبودم، سرگردانم، برای اولین بار در شهری که به دنیا اومدم نمی‌تونستم جایی برم. خونه خودم نمی‌شد، پانی هنوز دوره کروناش تموم نشده، خونه مامان خطرناک بود خونه مژگان خواهرم و بقیه هم همین‌طور. رفتم هتل! مسئول هتل منو برد تو یک اتاق در طبقه ۱۲ و از اونجا، همه شهر رو دارم نگاه می‌کنم! با هر کی حرف می‌زنم یا خودش یا خانواده‌اش درگیر بیماری کروناست. ساعت ۳ صبح هستش و من که بی‌خواب‌ام به چراغ‌های شهرم نگاه می‌کنم و از خودم می‌پرسم کجام؟ خیلی سخته، سخت بود، که کسی رو که دوست‌ داری نتونی در آغوش بگیری اونم بعد از ۴۵ روز درد و سختی. چراغ رو خاموش می‌کنم کمی هنوز درد دارم به خاطر اون عمل لعنتی و بیرون انداختن اون جونور مزاحم. دلم سیگار خواست یادم افتاد سه ساله با افتخار ترک کردم. یه مسکن قوی می‌خورم بعد نفس عمیقی می‌کشم، چشم هام رو می‌بندم و به صدای دوست عزیزم گوش می‌دم چشم هام خیس میشه و زمزمه کنان می‌خونم: «خونه ما دور…. دور…. پشت کوه‌ها یه صبور…. پشت دشت‌های یه طلای ….»
هنگامه قاضیانی که در سریال نمایش خانگی «جزیره» به‌کارگردانی سیروس مقدم در کنار محمدرضا فروتن، میترا حجار، حسام منظور، غزل شاکری و... نقش‌آفرینی کرده بخشی از احتمالاً تیتراژ این سریال را در استوری اینستاگرامش منتشر کرده است. محمدرضا فروتن ترانه‌ای از اندیشه فولادوند را با آهنگسازی کارن همایونفر خوانده است.
احسان خواجه‌امیری بخشی از اثر تازه‌اش آهنگ «در کنار پروانه‌ها» را منتشر کرده است. طبق اطلاعات ارائه شده در این پست محمد یعقوب‌خانی (طراح کاور)، حسین فاضل (آهنگ و تنظیم)، حسین غیاثی (ترانه) و محمد فلاحی (میکس و مسترینگ) در این کار با او همکاری داشته‌اند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7711/16/585588/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها