روز گذشته 30 طرح جدید در مجلس اعلام وصول شد

قالیباف: امروز تورم قانون بیشتر از تورم اقتصادی است


گروه سیاسی/ روز گذشته تعداد 30 طرح جدید در مجلس اعلام وصول شد و همزمان رئیس مجلس نیز تأکید کرد که تورم قانون در کشور بیشتر از تورم اقتصادی است.
طرح‌هایی از جمله اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، انتقال دفاتر و حساب بانکی شرکت‌ها و کارخانجات به شهر محل استقرار، اصلاح بند ز تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و نظام آماری ایران در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس اعلام وصول شد. برخی طرح‌های دیگر هم شامل ساماندهی و کارآمدی سیاست‌های محرومیت‌زدایی، حذف تبصره ۲ قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام مصوب ۲۱ آبان سال ۹۴، طرح افزایش نمایندگان مجلس، جرم‌انگاری وارد نکردن ارز حاصل از صادرات، تشکیل وزارتخانه محیط زیست، تبدیل وضعیت استخدامی معلمین و تشکیل استان بم می‌شوند که همه آنها به صورت عادی اعلام وصول شدند.
درخواست یکی از نمایندگان برای انتخاب تیم مذاکره کننده هسته‌ای
اما سفر رافائل گروسی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران همچنان از موضوعات مورد پیگیری نمایندگان است. هرچند برخی از آنان در جلسه روز سه‌شنبه خواستار اطلاع‌رسانی در مورد توافقات صورت گرفته در این سفر بین آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران بودند و حتی می‌خواستند که محمد اسلامی رئیس این سازمان به مجلس بیاید و توضیحاتی را به نمایندگان ارائه کند؛ یکی از نمایندگان از اتفاقاتی که در جریان است استقبال کرد و از شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه خواست که هر چه سریع‌تر در مورد ترکیب تیم مذاکره‌کننده و آغاز مذاکرات اقدام کند. ذبیح‌الله اعظمی نماینده جیرفت در تذکری شفاهی گفت: از تیم وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی تشکر می‌کنم که توانستند از طریق مذاکره با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دستیابی به توافقی هر چند موقت مانع تشدید اختلافات میان ایران و آژانس و صدور قطعنامه جدید علیه کشورمان شود. او افزود: همچنین خوشحالم که برخی از مخالفان سرسخت برجام و همکاری با آژانس امروز موافق با برجام و همکاری با آژانس برای حل و فصل اختلافات شدند. البته کسانی نباید دنبال مچ‌گیری باشند، بلکه باید از ایجاد اجماع میان همه جناح‌ها در مورد پرونده‌های مهم سیاست خارجه استقبال کنیم زیرا مصلحت نظام و مردم است و هر اقدامی که باعث کمک به رفع مشکلات مردم و ایران شود بر هر دعوای سیاسی و جناحی اولویت دارد. او ادامه داد: سیاست خارجه توسط نظام تعیین می‌شود و ربطی به این و آن دولت ندارد. آن چیزی که دائمی است منافع ملی و نظام است. از شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه درخواست دارم هر چه سریع‌تر در مورد ترکیب تیم مذاکره‌کننده و آغاز مذاکرات اقدام کند تا تکلیف برجام مشخص و از فرسایشی شدن مذاکرات جلوگیری شود البته نباید اقتصاد و سیاست خارجی کشور از جمله گسترش روابط با همسایگان به نتیجه مذاکرات برجام گره زده شود.
الیاس نادران نماینده تهران هم دیروز در تذکری شفاهی گفت: متأسفانه در بحث اربعین دولت محدودیت‌های فراقانونی ایجاد کرده است و فقط از طریق مرزهای هوایی اجازه ورود به زائران می‌دهد، زائران پشت مرزها گیر کرده‌اند و تدبیری در این زمینه صورت نگرفته است. وی در ادامه به قانون هسته‌ای مجلس اشاره کرد و گفت: در بحث مذاکرات هسته‌ای نیز مجلس شورای اسلامی قانون مصوب کرده و دولت لازم است که ضوابط قانونی را رعایت کند. تاکنون گزارشی رسمی از سوی مقامات دولتی در صحن مجلس ارائه نشده است. لازم است کمیسیون امنیت ملی مجلس با توجه به تعطیلی مجلس این گزارش را دریافت کرده و منتشر کند. جلسه بعدی مجلس روز یکشنبه یازدهم مهرماه برگزار می‌شود و نمایندگان در دو هفته تعطیلی خود به حوزه‌های انتخابیه خود خواهند رفت.
عادت ها مانع تحول در ساختارها شده
 رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر بحث از تضاد منافع مطرح می‌شود، مهم‌ترین بحث آن در قانونگذاری نمود پیدا می‌کند، گفت: امروز اگر کسی تجزیه و تحلیلی انجام دهد درمی‌یابد تورم قانون ما بیشتر از تورم اقتصادی است.
به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف روز گذشته در نشست افتتاح مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه با بیان اینکه روح مجلس برای ما مهم است، افزود: در ساحت حکمرانی اگر وارد این موضوعات شویم بسیار متفاوت از حوزه‌های فنی و صنعتی خواهد بود و رویکردی جدی و متناسب می‌خواهد که باید به آن توجه کرد.
او با بیان اینکه عادت‌ها مانع از تحول در ساختار اداره کشور می‌شود، گفت: در اوج اینکه عنوان می‌شود ما پولی در کشور نداریم حداقل سالی ۱۶۰ میلیارد دلار فقط برای انرژی فسیلی هزینه می‌کنیم در حالی که می‌دانیم ۵۰ درصد این انرژی فسیلی هدر می‌رود و ناترازی و ناعدالتی به وجود می‌آید به طوری که از همین مسیر دره‌های فقر و قله‌های تکاثر به وجود می‌آید.
قالیباف با اشاره به اینکه بخواهیم یا نخواهیم دنیا به سمتی حرکت کرده که فناوری روی سبک زندگی، مهارت و زندگی فردی و حکمرانی اثرگذار بوده است، ادامه داد: اما عادت‌ها همواره مانع از این شده که یکسری تحول‌ها اتفاق بیفتد، وقتی رابطه بین ذینفعان و ذی مدخلان نیز به میان بیاید تأثیرات آن دوچندان خواهد شد.
رئیس قوه مقننه تصریح کرد: اگر به فناوری در حوزه حکمرانی توجه شود، ساختار اداری و اجرایی ناقصی که از سال‌های دور به ارث برده‌ایم در برابر فناوری مقاومت می‌کند و درمی‌یابیم که این ساختار حسی نسبت به فناوری و تحول ندارد.
قالیباف با تأکید بر اینکه متأسفانه ما در هر کجای کشور که دست می‌گذاریم ناترازی داریم، یادآور شد: در اینجا می‌یابیم که هیچ اثری از تصمیم و مدیریت در کشور وجود ندارد ولی وقتی در جلسات می‌نشینیم به قدری طرح مسأله می‌کنیم که هیچ‌کس نمی‌داند چاره و راهکار کار کجاست.
رئیس مجلس گفت: مهم‌ترین جایی که می‌تواند در ساحت حکمرانی اثرگذاری کند بدون شک مجلس است. ما با کمترین داده‌ها بزرگ‌ترین تصمیمات را می‌گیریم، این مسأله باعث می‌شود هر روز بر گره‌های کشور اضافه شود.

اسلامی  در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:
برنامه هسته‌ای ایران نباید متهم به پنهانکاری شود

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور در گزارشی که از ملاقات با مدیرکل بین‌المللی آژانس اتمی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ارائه کرد، دلیل توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را جلوگیری از پیشبرد برنامه‌ها و تبلیغات مخرب دشمنان، بویژه خنثی‌سازی گزارش‌های فوق العاده مخرب این نهاد بین‌المللی عنوان و تصریح کرد که فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز ایران نباید متهم به پنهانکاری شود.
به گزارش خانه ملت، محمد اسلامی روز گذشته در پایان نشست با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، ضمن اشاره به اینکه گزارشی از سفر آقای گروسی تقدیم نمایندگان کمیسیون کردیم، گفت: برنامه هسته‌ای ایران که صلح آمیز بوده و باید کاملاً شفاف و مطابق موازین قانون و با تأکید بر قانون اقدام راهبردی پیش برود و اجازه ندهیم در دنیا متهم به پنهان‌کاری شویم.
معاون رئیس جمهوری درباره دوربین‌های ناظر بر فعالیت هسته‌ای ایران نیز توضیح داد: طبق مقررات آژانس هسته‌ای و پادمان، دوربین‌های آژانس در سایت‌های هسته‌ای وجود دارد و این امر زمینه‌ساز تداوم دانش و آگاهی از فرایندهای هسته‌ای در کل جهان انجام می‌شود، همچنین افزون بر تعهداتی که طبق پادمان برعهده ایران است و باید شفاف‌سازی را انجام دهد، تعدادی دوربین متأثر از برجام نصب شده بود اما طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل نکردند از این رو دیگر ضرورت نداشت آن دوربین‌ها وجود داشته باشد.
او گفت: در جریان عملیات‌های اخیر تروریستی تعدادی از این دوربین‌ها آسیب دیده بود و این مسأله منجر به دو گزارش فوق‌العاده سختگیرانه و مخرب شده بود، برای اینکه رفع ابهام و شفاف سازی کنیم، ملاقات با مدیرکل انجام شد و مطمئن هستیم با دستاوردی که از این جلسه داشتیم اولاً ابهاماتی در زمینه برنامه هسته‌ای صلح آمیز برای آژانس به وجود ندارد و ثانیاً تعهدات برجامی که طبق قانون مجلس نباید ادامه پیدا کند را ادامه نخواهیم داد.
اسلامی با بیان اینکه دشمنان قسم خورده ایران مخالف پیشرفت کشور هستند و این امر را برنمی‌تابند، گفت: غربی‌ها طبق قرارداد هسته‌ای مکلف بودند به ایران کمک کنند، اما این تعهد اجرایی نشد، آنچه ایران در زمینه هسته‌ای به‌دست آورده بر اساس تحقیق و توسعه داخلی بوده است و کسی نمی‌تواند این امر را متوقف کند.
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه فضایی را که در مذاکرات انجام شده و ملاقات‌های آینده وجود خواهد داشت برای کمیسیون تشریح کردیم، ادامه داد: دغدغه عمده نمایندگان این بود که سازمان انرژی اتمی بر پیشبرد برنامه‌ها مصمم باشد و با جریان‌های سیاسی که معاندین به راه انداخته‌اند و از ظرفیت سازمان‌های بین‌المللی استفاده می‌کنند، تحقق برنامه‌های ایران به تأخیر نیفتد، همچنین باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم تا مجلس اطمینان حاصل کند که قانون در حال اجرا است و پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای متاثر از مزاحمت‌های دیگران متوقف نخواهد شد. اسلامی درباره سفر به وین نیز گفت: هفته آینده اجلاس عمومی آژانس  انرژی اتمی برگزاری می‌شود و ما در آن شرکت می‌کنیم.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7726/2/587051/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها