اخبار




تمدید خودکار اجاره‌نامه‌ها

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه تمام قراردادهای اجاره به صورت خودکار، تمدیدشده حساب می‌شود، گفت: اجرای مصوبه کرونایی تعیین نرخ اجاره‌بها بدون تغییر ادامه دارد مگر اینکه توافقی بین مالک و مستأجر انجام شود.
محمود محمودزاده درباره وضعیت بازار اجاره در پایتخت، افزود: ما نظر وزارت راه و شهرسازی را درباره قیمت زمین، ساختمان و نرخ اجاره چندین بار اعلام کرده‌ایم. اعداد و ارقام اعلام شده توسط سایر نهادها قابل تسری به همه جای شهر نیست و اگر به صورت محله‌ای یا منطقه‌ای اعلام شود مشخص خواهد شد که نرخ‌ها در یکسری از مناطق برخوردار شهر عدد بالاتری است و در مناطقی از شهر بسیار پایین‌تر از قیمت اعلام شده است.
وی درباره ساماندهی بازار اجاره گفت: اخذ مصوبات و ابلاغ آن برای اجرا مهم‌ترین برنامه وزارت راه برای ساماندهی بازار اجاره در شرایط فعلی بوده است. اما بحث کنترل بازار فرق دارد و موضوع جدایی است که متأسفانه دست ما برای نظارت بر کنترل بازار اجاره به‌دلیل عدم پشتوانه قانونی بسته است و چون هر اقدامی توسط دولت باید با پشتوانه قانونی انجام شود باید این شرایط با کمک مجلس تغییر کند. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در همین راستا اخیراً نیز مجلس در قالب طرحی به‌دنبال راهکاری برای مدیریت بازار اجاره است و اکنون در قالب طرحی در مجلس برای کنترل بازار توسط وزارت راه و شهرسازی در حال تدارک هستیم. وی تأکید کرد: این تغییر بشدت دنبال می‌شود تا مکانیسم نظارت بر بازار اجاره به یک چارچوب مشخص برسد. محمودزاده درباره عدم رعایت مصوبه کرونایی تمدید خودکار قراردادهای اجاره با نرخ مصوب نیز گفت: افزایش قیمت خارج از این مصوبه یک توافق بین مالک و مستأجر است و اگر مالک و مستأجر قصد عبور از مصوبه را داشته باشند با توافق با یکدیگر ممکن است. با این حال محتوای مصوبه کاملاً مشخص است و تمام قراردادهای اجاره، تمدید شده تلقی می‌شود مگر موارد استثنا که دستگاه قضایی روی آن حکم تخلیه صادر می‌کند که در متن مصوبه قید شده است. معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد: مصوبه تعیین نرخ اجاره بها ملاک عمل است و دستورالعملی برای لغو یا کاهش و افزایش آن وجود ندارد./ایرنا

عملکرد ارزی صندوق توسعه ملی در استان‌ها

طبق آخرین گزارش عملکرد صندوق توسعه ملی درمجموع ۳۳ هزار و ۹۶۰ طرح برای استفاده از تسهیلات ارزی از ابتدای کار این صندوق در سال ۹۰ تا پایان آذر ماه سال گذشته در استان‌ها اعلام وصول و ۲۱ هزار و ۹۱۴ طرح به مرحله پرداخت رسید.
بررسی گزارش عملکرد ارزی این صندوق در استان‌های مختلف کشور از ابتدای تأسیس در سال ۹۰ تا پایان آذرماه سال گذشته نشان می‌دهد که مجموعاً ۳۳ هزار و ۹۶۰ طرح در استان‌های کشور اعلام وصول شده که از این تعداد برای ۳۰ هزار و ۴۴ طرح گشایش اعتبار صورت گرفته است. همچنین برای ۲۱ هزار و ۹۱۴ طرح نیز پرداخت منابع صورت گرفته است.
بر پایه این گزارش، از مجموع کل طرح‌های وصول شده در این صندوق، ۹ هزار و ۸۸۹ طرح در بوشهر بوده و ۷ هزار و ۶۸۱ طرح نیز در خوزستان بوده است. همچنین دو هزار و ۶۵۸ طرح در استان هرمزگان و دو هزار و ۴۰۳ طرح نیز مربوط به استان ایلام بوده است.
کمترین میزان طرح‌های متقاضی دریافت تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی در استان‌های خراسان جنوبی با ۱۴ طرح، خراسان شمالی ۳۸ طرح، گلستان ۶ طرح، همدان ۷۷ طرح و چهارمحال و بختیاری با ۶۶ طرح بوده است.در مجموع ۱۲ هزار و ۴۶ طرح اعلام وصول شده تا گزارش پایان آذرماه سال گذشته صندوق توسعه ملی به مرحله پرداخت نرسیدند. با این حال، بررسی دقیق‌تر سیر طرح‌ها نشان می‌دهد که تا زمان ارائه گزارش، از ۳۳ هزار و ۹۶۰ طرح اولیه، ۳۰ هزار و ۴۴ مورد به مرحله گشایش اعتبار رسیده‌اند و ۳ هزار و ۹۱۶ طرح به نوعی متوقف مانده‌اند. تسهیلات صندوق توسعه ملی به دو بخش تسهیلات ارزی و تسهیلات ریالی تقسیم می‌شود. استفاده‌کنندگان از تسهیلات صندوق توسعه ملی فعالان اقتصادی بخش خصوصی (اشخاص حقیقی و حقوقی)، بخش تعاونی و بنگاه‌های اقتصادی متعلق به مؤسسات عمومی غیردولتی هستند./ صندوق توسعه ملی


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7726/6/587075/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها