اخبار


ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند از ۱۱۰ درصد عبور کرد

بنابر آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) کشور، ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند در کشور از ۱۱۰ درصد عبور کرد.
به گزارش ایرنا، سازمان رگولاتوری مدتی است با طراحی سامانه‌ای، گزارش‌های آماری در حوزه فناوری اطلاعات را منتشر می‌کند، اطلاعاتی که به شکل برخط در اختیار عموم قرار می‌گیرد. یکی از آمارهای مهم در این سامانه، میزان دسترسی مشترکان و ضریب نفوذ اینترنت در کشور است.براساس آخرین آمار مربوط به خرداد ۱۴۰۰، اکنون تعداد مشترکان اینترنت پهن‌باند در کشور ۹۲ میلیون و ۷۳۷ هزار و ۵۷۲ مشترک است که ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند در کشور را از مرز ۱۱۰درصد گذرانده است.
این آمار البته در تعداد مشترکان پهن‌باند ثابت آنقدر چشمگیر نیست اما با توجه به بسته ۱۰۰ گیگ اینترنت رایگانی که از سوی وزارت ارتباطات در روزهای ابتدایی شیوع کرونا برای مردم درنظر گرفته شد و دسترسی به آن صرفاً روی اینترنت ثابت میسر بود، تعداد مشترکان پهن‌باند ثابت نیز با افزایش اندکی نسبت به گذشته از عدد ۱۰ میلیون و ۳۹۷ مشترک عبور کرد. دورکاری، آموزش مجازی، خرید و فروش، حمل و نقل و اطلاع‌رسانی همگی به مدد زیرساخت فناوری اطلاعات در زمان شیوع کرونا در اختیار مردم قرار گرفت.
با تلاش‌های انجام شده برای تحقق اهداف تعیین ‌شده، هم‌اکنون ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت در سراسر کشور از ۱۲درصد گذشته و ضریب نفوذ اینترنت پهن باند سیار نیز به بیش از ۹۸ درصد رسیده است.تعداد مشترکان اینترنت پهن‌باند سیار اکنون ۸۲ میلیون و ۳۳۹هزار و ۶۳۵ مشترک است که ضریب نفوذ بیش از ۹۸ درصد را در این حوزه رقم زده است.
براساس قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است «در توسعه زیرساخت‌های خدمات الکترونیکی در مناطق محروم و روستایی سرمایه‌گذاری کند به‌گونه‌ای که امکان ارائه دست‌کم چهار خدمت الکترونیکی اصلی دولت (سلامت، آموزش، کشاورزی و بانکی) در ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور امکان‌پذیر شود.»در حوزه توسعه ارتباطات روستایی نیز اکنون حدود ۹۸ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار که تعداد آنها ۳۹ هزار و ۴۶۵روستا است به شبکه ارتباطی
متصل هستند.


روسیه فیس‌بوک و توئیتر را جریمه کرد

دادگاهی در روسیه شرکت‌های شبکه اجتماعی امریکایی فیس‌بوک و توئیتر را به‌ دلیل کوتاهی در حذف محتوایی که از سوی این کشور غیرقانونی قلمداد می‌شود، جریمه کرد.
به گزارش ایسنا، دادگاه منطقه تاگانسکی اعلام کرد فیس‌بوک پنج جریمه دریافت کرده که مجموعاً به ۲۱ میلیون روبل (۲۸۷ هزار و ۸۵۰ دلار) بالغ می‌شود. توئیتر هم دو جریمه مجموعاً به میزان پنج میلیون روبل دریافت کرده است. اپلیکیشن پیام‌رسان محبوب تلگرام هم ۹ میلیون روبل جریمه شد.اقدامات مسکو برای تحکیم کنترل خود بر اینترنت شامل ملزم کردن شرکت‌های اینترنتی خارجی به گشایش دفتر نمایندگی در روسیه و ذخیره کردن اطلاعات شخصی شهروندان روسی در داخل این کشور بوده است.
دولت روسیه به تازگی برنامه‌هایی برای وضع مالیات‌های جدید روی خدمات دیجیتالی شرکت‌های خارجی اعلام کرده است که با هدف حمایت از بخش فناوری داخلی صورت می‌گیرد.
رگولاتور ارتباطات روسیه (روس کومنادزور) در مارس سرعت دسترسی به توئیتر را به‌دلیل عدم حذف سریع محتوای غیرقانونی، کند کرد. در آستانه انتخابات پارلمان روسیه ۱۷ تا ۱۹ سپتامبر،  خدمات اینترنتی تحت فشار فزاینده‌ای قرار گرفته‌ است. روس کومنادزور تلاش می‌کند ابزارهای VPN و منابع آنلاین مرتبط با الکسی ناوالنی، مخالف برجسته کرملین را مسدود کند. این دیده‌بان تلاش کرده دسترسی به اپلیکیشن تیم ناوالنی را برای سازماندهی کارزار انتخاباتی هوشمندانه محدود کند.
براساس گزارش رویترز، خبرگزاری اینترفکس ،گزارش کرده که دولت روسیه درصدد است گوگل را وادار کند از حکم دادگاه برای ممنوع کردن اشاره به عبارت «رأی هوشمندانه» در سیستم کلید واژه جست‌وجو تبعیت کند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7726/11/587087/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها