از درویش خان تا پرویز مشکاتیان به روایت متبسم




نداسیجانی
خبرنگار
در میان آثار بی‌شمار و مختلف موسیقی، شنیدن برخی کارها لطف و لذت دیگری دارد و منظور آثاری است که در زمینه موسیقی بی‌کلام تولید شده است. نت‌هایی آرام و سحر انگیز که بی‌آنکه بدانی تو را در ژرفای موسیقی غوطه ور می‌کند، فرقی هم ندارد این قطعات بی‌کلام در زمینه موسیقی ایرانی باشد یا غیرایرانی هرچه هست جادوی موسیقی در همین بی‌کلام نواخته شدن آنهاست.
از کارهایی که به تازگی منتشرشده و به علاقه‌مندان موسیقی پیشنهاد می‌شود آلبوم «گفت و گو» است با نوازندگی سه تار حمید متبسم و نوازندگی تنبک کاوه محمودیان، اثری زیبا در ژانر موسیقی کلاسیک ایرانی که در برگیرنده آثاری از درویش خان تا پرویز مشکاتیان بوده و البته قطعاتی از حمید متبسم هم در این آلبوم گنجانده شده است. «چهار مضراب - درویش خان»، «دخترک ژولیده - علینقی وزیری»، «ضربی ترکی - ابوالحسن صبا»، «خوارزمی- فرامرز پایور»، «شور انگیز- پرویز مشکاتیان» و «پرواز خیال - حمید متبسم» از جمله آثار شنیدنی این آلبوم است. به گفته امیرعباس ستایشگر مدیر مؤسسه «پرده هنر موسیقی» که مدیریت نشر پروژه «گفت و گو» در ایران را به عهده داشته این آلبوم پیش از این در تعدادی از کشورهای اروپایی پیش روی مخاطبان قرار گرفته و تصمیم براین بود سال گذشته طی یک مراسم رونمایی در ایران هم منتشر شود اما به‌دلیل شیوع کرونا این برنامه منتفی گردید.
حمید متبسم موسیقی را در محضراستادانی چون حبیب‌الله صالحی، زیدالله طلوعی، هوشنگ ظریف، محمدرضا لطفی و حسین علیزاده فراگرفته و علاوه بر آهنگسازی در نوازندگی تار و سه‌تار هم تبحر دارد. این هنرمند از بنیانگذاران گروه موسیقی«دستان» است و با کانون «چاوش» و گروه «عارف» نیز همکاری داشته است. او با انتشار ویدئویی کوتاه از این آلبوم در صفحه مجازی خود درباره آن نوشته است: «گفت‌وگو» خاطرات شنیداری من است، جلوه‌ای است از چگونگی دلباختگی‌ام به موسیقی ایران، وفاداری است به هنری که اعتبار و سربلندی‌ام از اوست. قدردانی است از درویش، وزیری، صبا، پایور، مشکاتیان و اشاره‌ای است به روند تکاملی ذهنی و هنری‌ام با اجرای آثار این استادان! تابستان نود و هشت.»
متبسم از آهنگسازان شناخته شده موسیقی ایران است، هنرمندی که طی سال‌ها فعالیت هنری اش توانسته آثار زیبا و ماندگاری تولید و منتشر کند؛ «بهاران آبیدر»، «بامداد»، «بوی نوروز»، «شوریده»، «لولیان»، «دریای بی‌پایان»، «قیژک کولی»، «سیمرغ»، «تاروپود» و «خورشید خانم» از جمله آلبوم‌هایی است که حمید متبسم در آنها یا به عنوان نوازنده یا آهنگساز حضور داشته است.
گفت‌وگو
اثری از: حمید متبسم و کاوه محمودیان
آهنگسازان: حمید متبسم، فرامرز پایور، علینقی وزیری، ابوالحسن صبا، پرویز مشکاتیان و غلامحسین درویش (درویش خان)
سال: شهریور 1400
ناشر: مؤسسه پرده هنر موسیقی


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7726/15/587115/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها