نشاط و رضایت اجتماعی با هنر و آوا


 شهره طاعتی
مددکار اجتماعی
یکی از رسالت‌های مهم و اساسی هنر، ایجاد زیبایی، نشاط پایدار و رضایت درونی در افراد است. برای پرداختن به هر یک از این مؤلفه‌ها می‌توان ساعت‌ها و روزها صحبت کرد. در این یادداشت به صورت مختصر به نقش هنر زیباسازی بصری و شهری اشاره می‌کنیم.
اگر کمی دانش روانشناسی داشته باشیم و کمی نیز ازعلم جامعه شناسی و رفتارشناسی بدانیم متوجه می‌شویم که انسان‌ها برای دستیابی به آرامش نیاز به نشاط درونی دارند که بخش عمده ای از آن از طریق زندگی شخصی و دیدگاه های خودشان به دست می‌آید، اما بخش مهم دیگر آن از طریق جامعه و محیط‌های بیرونی تأمین می‌شود. به طور مثال فردی که از منزل خارج می‌شود و مسیری را تا محل کارش طی می‌کند  یا دانش آموزی که پس از گذشتن از کوچه‌ها و خیابان به مدرسه‌اش می‌رسد، سالمندی که اوقات فراغت خود را در پارک یا محیطی خارج از خانه با دوستانش می‌گذراند. حال اگر بخواهیم از بعضی شاخه‌های هنر برای بهتر شدن کیفیت زندگی این افراد استفاده کنیم، چه اقداماتی می‌توانیم انجام دهیم؟ و چه اثراتی بر روان افراد می‌گذاریم؟
اگر فقط از هنر نقاشی و رنگ آمیزی در زیباسازی دیوارها، پیاده راه ها و... استفاده کنیم و اشکال متنوع و مختلفی  را که هر کدام حامل پیام هایی مثبت و نشاط آور هستند  روی آنها بکشیم، می‌توانند هم چشم بیننده را نوازش دهند و هم ظاهر شهری را از رنگ‌های تیره و کدر ناشی از آلودگی خودروها و زباله‌ها، به رنگ‌های شاد و دلپذیر تغییر دهند.
به کارگیری حتی یک شاخه هنری در این زمینه نتایج بسیاری به همراه دارد که می‌تواند زیربنای فرهنگ‌سازی بسیاری از رفتارهای اجتماعی شود. وقتی مردم یک محله و یک شهر با ظاهر زیبای شهرشان مواجه می‌شوند به صورت خودکار از ریختن زباله در معابر احتیاط می‌کنند، از درختان کوچه و خیابان محافظت می‌کنند زیرا منفعتی که بواسطه یکی از شاخه‌های هنر برایشان ایجاد شده آنها را شهروند مطلع و آگاه ساخته است چرا که زیبایی ظاهری، نوازش چشم‌ها و در نهایت آرامش بصری است که در روانشناسی نیز به آن اشاره شده و در طولانی مدت باعث ایجاد نوعی نشاط و رضایت اجتماعی
می‌شود.
حال به این فکر کنیم که در کنار استفاده از هنر نقاشی و رنگ‌ها در جامعه شهری، حضور هنرمندانی که موسیقی را خوب می‌شناسند و طنین سازهایشان در معابر و خیابان‌ها چه تأثیری بر روان و خلق آدم ها می‌تواند داشته باشد. پخش موسیقی خوب نیز در فرهنگ و سلیقه اجتماعی تأثیر مستقیم دارد. آدم هایی که به صورت روزانه از خیابانی رد می‌شوند که موسیقی در آن جاری است با افرادی که از مسیری تردد دارند که فقط هیاهو، ترافیک، آلودگی هوا و نزاع و درگیری وجود دارد ، مقایسه کنید.
خلق و رفتار کدام دسته از افراد با آرامش، نشاط و لبخندی بر چهره همراه است؟ دیدن و شنیدن هنر می‌تواند نقش مهم و مؤثری در آرامش درونی و شادی پایدار اجتماعی ایفا کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7726/16/587123/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها