هنرمندان در فضای مجازی


فرهنگی/ با مرور کلی بر آنچه فعالان حوزه فرهنگ و هنر در فضای مجازی نوشته‌اند فصل مشترکی پیدا نمی‌کنیم جز دعوت به تماشای یک تیم تولید برای کار تازه‌شان. نوشته‌های بازیگران سریال «خاتون» تینا پاکروان و «میدان سرخ» ابراهیم ابراهیمیان که از روز جمعه 16 شهریور ماه پخش آن در نمایش خانگی آغاز شده از همین دست پست‌های مشترک است. فارغ از این پیشنهادها، همچنان فضای مجازی، مجالی برای اطلاع‌رسانی درباره اخبار موفقیت‌ها یا تولیدات تازه است؛ از جمله نیکی کریمی که در صفحه اینستاگرامش از حضور فیلم تحسین‌شده‌اش «آتابای» در بخش مسابقه آسیاپاسیفیک خبر داده است و یا روح‌الله حجازی که از اولین همکاری‌اش با مهران غفوریان در سریال «نوبت لیلی» برای پخش در نماوا نوشته است.

کیومرث مرادی، کارگردان تئاتر که به‌عنوان مسئول انتخاب بازیگر در سریال «زخم کاری» حضور داشته از بازی خوب جواد عزتی در این سریال تقدیر کرده است. در بخشی از یادداشت مفصل اینستاگرامی او آمده: «من او را خیلی خوب درک می‌کنم وقتی با چشم‌هایش آرام به متن و دیالوگ می‌نگرد و آرام گوشه‌ای فکر می‌کند و مدام در ذهنش با خودش حرف می‌زند. چون او بازیگری است که مسیری طولانی را طی کرده، مسیری که نه شانس بود و نه حمایتی، مسیر او در جهان بازیگری مسیری است که او با سختی‌های بسیار زیست کرده است و مطمئناً اگر با او همکلام بشوی زیستن‌اش در این راه طولانی با همان تردید‌ها و شک‌ها و اضطراب‌ها بوده است. قصه‌های او شاید نگاه او را می‌سازد، لرزش صدایش و آرامش‌اش را در هنگام بازیگری من در طول بازی مالک، به دقت به رفتارها و عمل‌های نمایشی که جواد عزتی خلق کرده بود نگاه می‌کردم، توجه‌ام بیشتر به خلق عمل توأم با احساسی بود که انگار بازیگر سال‌ها با آن زیست کرده است، ترس‌هایش، تردیدهایش، اضطراب‌هایش، باورها و خشم‌هایش، همه نشان از بازیگری است که فارغ از دانایی‌اش نسبت به تکنیک، بی‌هیچ تلاشی، آن لحظه‌های مهم را با رجوع به طول زندگی اش پیدا می‌کند و نتیجه خلق آن لحظه تأثیر و باوری است که بر مخاطب می‌گذارد.»

محمد حسین مهدویان کارگردان «زخم کاری» هم با گذشت یک هفته از پخش آخرین قسمت این سریال، دوباره به فضای اینستاگرام بازگشته، از عوامل تولید و مخاطبان سریال تشکر کرده و از اشتیاق برای دریافت بازخورد مخاطبان نوشته. او در بخشی از متنی که منتشر کرده آورده: «در پانزده هفته گذشته هر پنجشنبه همراه با سجاد، هادی، مهرشاد، امین، حبیب، حسین، بچه‌های استودیو روشنا و دوستان نازنین فیلیمو، شب را با اضطراب شیرین آماده‌سازی قسمت جدیدی از سریال زخم‌ به صبح رساندیم و در میان فشار و خستگی فقط به این می‌اندیشیدیم که آیا محصول تلاش‌مان به چشم شما خواهد آمد یا نه؟ سخت بود اما حالا در اولین جمعه بدون زخم کاری برای همه آن فشارها، خستگی‌ها، شب‌بیداری‌ها و انتظار شیرین خواندن اولین کامنت‌ها دلم تنگ شده است.»

نرگس آبیار نقاشی‌های کودکان ایرانی برندگان مسابقه زمین در سال ۲۰۳۰ جی کیوای ژاپن را منتشر کرده و با این عبارت از این اتفاق اظهار خوشحالی کرده: «در میان این همه اخبار آزاردهنده این خبر بسیار خوشحال‌کننده بود. به امید فرداهای رنگی‌تر برای مردم کره زمین». بیست‌و‌یکمین مسابقه بین‌المللی نقاشی محیط زیست (جی‌کیو‌ای) ژاپن با موضوع «زمین در سال ۲۰۳۰» برگزار شد و از میان نزدیک به پانزده هزار اثر از ۸۰ کشور کودکان هنرمند ایرانی جوایز این رویداد بین‌المللی را درو کردند.

حمیدرضا آذرنگ با انتشار تصویر و متنی کوتاه از سریال «نهنگ آبی» ساخته فریدون جیرانی یاد کرده: «مُفت می‌شوی، وقتی برای آن که قیمت نمی‌داند تمامت را رایگان هزینه می‌کنی…»

علیرضا داوودنژاد نامه‌ای خطاب به عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و صنایع دستی منتشر کرده و از او درخواست کرده به یاری نظام آموزش کشور استادان صنایع دستی را در سراسر مملکت به سراغ مدارس و دبیرستان‎ها و دانشگاه‌ها بفرستند: «خط و رسم و نقاشی و انواع کاردستی‌های ایرانی هنرهایی است که می‌تواند برای فرزندان این سرزمین چشم دقیق و گوش حساس و ذهن سنجش‌گر و پنجه توانا و سرانگشتان خلاق ایجاد کند. سال‌هاست که نو نهالان و دانش‌آموزان و دانشجویان ما از قلم و مرکب و خط کش و نقاله و پرگار و گونیا و چسب و قیچی و مقوا و اره مویی و فیبر و تخته سه لا و چکش و میخ بنفش و خلاصه هنر و کاردستی فاصله گرفته‌اند.»

علیرضا ثانی‌فر که بازی درخشانش در فیلم «قصیده گاو سفید» در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر مورد توجه قرار گرفت با اعلام حضور این فیلم در بخش مسابقه جشنواره فیلم زوریخ و آغاز اکران‌های سراسری و گسترده فیلم در سطح جهانی اظهارامیدواری کرده که این فیلم بزودی در سینماهای کشورمان روی پرده برود: «نمی‌دونم این موفقیت‌ها تا کی ادامه داره!… اما از صمیم قلب دوست دارم شرایط پخش این فیلم پس از این دوران کرونایی، فراهم باشه تا کنار هم و در آرامش ببینیمش و به معنای واقعی کلمه لذت سینما رو دوباره تجربه کنیم.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7727/16/587210/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها