استقبال مجلس از عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای



گروه سیاسی/ پس از آنکه سران ۸ کشور عضو اصلی سازمان همکاری‌های شانگهای در پایان بیست و یکمین نشست سران این سازمان که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، نظر موافق خود را با تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران از عضو ناظر به عضو اصلی اعلام کردند؛ نمایندگان مجلس هم همراه با سایر مسئولان حمایت خود را از این اتفاق نشان دادند. آنان با ابراز خوشحالی از نگاه به شرق در دولت رئیسی آن را نتیجه دیپلماسی انقلابی دانستند و معتقدند که این تازه اول راه است.
علی خضریان نماینده تهران در توئیتر خود نوشت: «پیوستن ‫ایران به شانگهای، هم برای ایران و هم برای این سازمان، منافع متعددی خواهد داشت و در کنار تقویت قدرت ایران در ‫نظام بین‌الملل موجب تقویت نفوذ سازمان در مسائل مهم بین‌المللی می‌شود و قطعاً این رویداد منجر به تقویت نظم جدید در منازعه با نظم تک‌قطبی به رهبری ‫امریکا خواهد شد.» اقبال شاکری دیگر نماینده تهران هم گفت: «عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای در کنار چین، روسیه و هند اولین گام برای بی‌تأثیر شدن تحریم هاست. دیپلماسی فعال، صرفاً در ارتباط با چند کشور غربی نیست! باید برای ارتباط با تمام کشورها برنامه داشته باشیم.»
مالک شریعتی نماینده تهران هم در توئیتر خود گفت: «عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در ‫سازمان شانگهای، گرچه نتیجه روندی از گذشته است، بدون اهتمام جدی رئیس‌جمهوری و دستگاه دیپلماسی جدید، محقق نمی‌شد. این دستاورد مهم، پایان «غربگرایی محض و تکیه بر نقطه‌های خیالی» و آغاز سیاست «نگاه به شرق و آسیا محوری» و تقویت «دیپلماسی همسایگی» ایران خواهد بود.» سیدنظام موسوی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس و دیگر نماینده تهران هم نوشت: «سازمان همکاری های شانگهای برخلاف نمونه غربی آن یعنی سازمان ناتو، معاهده‌ای صرفاً نظامی و امنیتی نیست بلکه ابعاد قابل توجهی از همکاری‌ها در حوزه‌های فرهنگی، بازرگانی، بانکی و انرژی را شامل می‌شود. منطقه آزاد تجاری سازمان و باشگاه انرژی از جمله برنامه‌های مهم در این باره است.» محسن دهنوی دیگر نماینده تهران بود که در حمایت از پیوستن ایران به سازمان شانگهای نوشت: «با پذیرش ایران به عنوان عضو رسمی سازمان همکاری های شانگهای، سیاست خارجی ما وارد افق‌های روشن‌تری شد. همکاری با همسایگان و شرکای آسیایی باید رکن دکترین سیاست خارجی دولت سیزدهم باشد. اقتصاد مقاومتی علاوه بر آنکه درون‌زا است، برای شکستن تحریم‌ها با اقتصادهای جهانی نیز تعامل دارد.»
مجتبی یوسفی نماینده اهواز هم عنوان کرد: «امروز اتفاقی نیک در روابط بین‌المللی ما رقم خورد. ‫ایران در کنار روسیه، چین و هند عضو ‫پیمان شانگهای شد. تقویت روابط و منافع با کشورهای عضو این پیمان سرآغاز فصل جدید در اقتصاد و سیاست ماست که ثمره تفکر ملی، توسعه‌ای و اتحاد دولت و ‫مجلس برای خدمت به مردم است.» محمدحسن آصفری نماینده اراک هم با ابراز خوشحالی از این اتفاق گفت: «‏‫جمعه تاریخی دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، قفلی بود بر دهان کسانی که می‌گفتند ‫کدخدا امریکاست و ‫اقتصاد کشور را با دنیا تعطیل کرده بودند. شانگهای تازه آغاز راه است...» اردشیر مطهری نماینده گرمسار هم گفت: «جمهوری اسلامی ایران پس از ۱۵ سال، به‌طور رسمی به عضویت کامل اجلاس سران سازمان همکاری های شانگهای درآمد؛ این پیمان می‌تواند فرصتی مغتنم باشد برای استفاده از ظرفیت سه میلیارد نفری و ۶۰ میلیون کیلومتر مربعی اعضای آن. این گام ظرفیت قاره کهن را در مقابل اتحادیه اروپا و امریکا به رخ خواهد کشید. دیپلماسی انقلابی، اولین گام را دقیق و درست برداشت.»
جعفر قادری نماینده شیراز هم در این خصوص گفت: «عضویت ایران در پیمان ‫شانگهای دروازه ورود ایران به ارتباط با اقتصادهای بلوک شرق و کشورهای همسایه و پایانی بر نگاه انحصار به اقتصادهای غربی است. این موفقیت درابتدای کار ‫دولت رئیسی، نویدی بر حل بسیاری از مشکلات اقتصادی است.»
لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران هم  آغاز فرآیند عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای را اولین موفقیت سیاست خارجی رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه ایران ارزیابی و نسبت به این مسأله ابراز رضایت کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7728/2/587234/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها