دیگه چه خبر


پیشرفت در مذاکرات تهران - ریاض

   خبر اول اینکه، عضو فراکسیون امنیت ‌و دفاع در پارلمان عراق از پیشرفت مذاکرات میان ایران و عربستان و حمایت امریکا از این مذاکرات خبر داد. به‌گزارش ایسنا، بدر الزیادی تأکید کرد که امکان انجام مذاکرات مستقیم میان ایران و عربستان برای حل مشکلات موجود میان دو کشور وجود دارد. الزیادی در ادامه خاطرنشان کرد: گفت‌و‌گوها میان ایران و عربستان به پیشرفت زیادی رسیده است و در روزها و یا ماه‌های آینده ممکن است شاهد بازگشایی سفارت‌ها در تهران ‌و ریاض باشیم. عضو فراکسیون امنیت ‌و دفاع در پارلمان عراق همچنین گفت که کشورش به‌منظور حل مشکلات کشورهای منطقه به این رویکرد خود ادامه خواهد داد.
براساس این گزارش، اخیراً گفت‌و‌گوهای مثبتی میان ایران و عربستان با میانجیگری عراق انجام شد و گفته می‌شود که بغداد به‌دنبال انجام دیداری میان وزرای خارجه دو کشور است. همزمان عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان با بیان اینکه متشنج شدن روابط ایران و عربستان سعودی بر قیمت نفت تأثیر می‌گذارد، تفاهم میان این دو کشور را به نفع پاکستان دانست. او در گفت‌و‌گو با شبکه «روسیا الیوم» ادامه داد: عربستان سعودی نزدیک‌ترین متحد پاکستان است و دوستی است که در گذشته در زمان نیاز، به پاکستان بارها کمک کرده است از این‌رو منافع اصلی ما این است که آنها به تفاهم برسند. برای پاکستان فاجعه‌بار خواهد بود اگر درگیری میان ایران و عربستان سعودی رخ دهد. نه‌تنها برای پاکستان بلکه برای تمام جهان در حال توسعه این‌گونه خواهد بود زیرا هرگونه اختلاف میان این دو کشور روی قیمت نفت تأثیر خواهد گذاشت.

تأکید انگلیس و آلمان بر احیای فوری مذاکرات وین

  خبر دیگر اینکه، وزارت خارجه آلمان اعلام کرد «هایکو ماس»، وزیر خارجه این کشور و «لیز تراس» وزیر خارجه جدید انگلیس طی تماس تلفنی بر نیاز فوری به احیای مذاکرات برجامی با ایران تأکید کردند. وزرای خارجه آلمان و انگلیس در این گفت‌و‌گو اعلام کردند که احیای فوری مذاکرات هسته‌ای ضروری است. «جالینا پورتر»، معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا هم بازگشت دوجانبه به برجام را در راستای منافع ملی ایالات متحده و بهترین گزینه برای محدودکردن برنامه هسته‌ای ایران دانست وگفت این کار چهارچوبی برای پرداختن به رفتارهای ایران فراهم می‌آورد.

تحریم‌ به بهانه ارتباط با حزب‌الله و نیروی قدس

  شنیدیم که، وزارت خزانه‌داری امریکا روز جمعه با صدور بیانیه‌ای از اعمال تحریم علیه هشت نفر در ارتباط با حزب‌الله لبنان و نیروهای قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران خبر داد. به گزارش ایسنا، وزارت خزانه‌داری امریکا چند شخص را به اتهام ارتباط با حزب‌الله لبنان و نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد. وزارت خزانه‌داری امریکا روز جمعه با صدور بیانیه‌ای از اعمال تحریم علیه حسیب محمد حدوان، علی جارک اسمائیلی، امید یزدانپرست، سمانه دامیرچیلو، محمدرضا کاظمی، مصطفی پوریا، حسین اسدالله و مرتضی مینای هاشمی در ارتباط با حزب‌الله لبنان و نیروهای قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

وزیران خارجه ایران و امریکا دیداری نخواهند داشت

  با خبر شدیم که، لیندا توماس گرینفیلد نماینده امریکا در سازمان ملل گفت: آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا برنامه‌ای برای دیدار با همتای ایرانی خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد ندارد. به گزارش جماران؛ گرینفیلد با بیان اینکه بلینکن در نیویورک دیدارهای دو جانبه‌ای دارد، افزود:ما هیچ برنامه مستقیمی برای دیدار دوجانبه در زمانی که آنها (هیأت ایران) در اینجا (نیویورک) هستند، نداریم اما این بدان معنا نیست که گفت‌و‌گو با ایران را ارزشمند ندانیم زیرا ما می‌خواهیم درباره مسائل برجام رو به جلو حرکت کنیم. نماینده امریکا در سازمان ملل اظهار داشت ما با ایرانی‌ها در وین در ارتباط هستیم و این بحث‌ها آنجا ادامه خواهد یافت.

دعوت از رئیسی  برای حضور در دانشگاه‌ تهران

  دست آخر اینکه،  جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران طی نامه‌ای با انتقاد از رویکرد دولت گذشته در برخورد با دانشگاه و دانشجو از آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور برای حضور در آیین بازگشایی دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران، دعوت کرد. به گزارش فارس، در بخشی از این نامه آمده: حال که با روی کار آمدن دولت جنابعالی، بارقه‌های امید در جامعه نخبگانی کشور ایجاد شده، قصد کردیم از شما برای حضور در آیین بازگشایی دانشگاه‌ها در بزرگترین دانشگاه کشور، دعوت به‌عمل آوریم. با توجه به شناختی که از جنابعالی و سوابق‌تان داریم، امیدواریم این حضور، مواجهه‌ای حقیقی و به دور از تصنع و تشریفات بوده و بدینوسیله آرا و نظرات جامعه نخبگانی به سمع و نظر شما برسد و در هدایت کشور به سوی قله‌های موفقیت و زمینه‌سازی برای نیل به تمدن اسلامی، مثمرثمر واقع گردد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7728/3/587239/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها