عذرخواهی وزیر دفاع امریکا از «اشتباه غم‌انگیز» سنتکام




بنفشه غلامی/ فرماندهی مرکزی ارتش امریکا در خاورمیانه (سنتکام) به‌طور رسمی اشتباه خود را در شناسایی اشتباه شهروندان افغان به جای عوامل داعشی و حمله پهپادی که منجر به کشته شدن هفت کودک شد، پذیرفت و وزیر دفاع این کشور نیز در اقدامی نادر بابت این اشتباه عذرخواهی کرد.
به گزارش خبرگزاری «رویترز»، روز 29 اوت (7 شهریور) یک پهپاد امریکایی خودرویی را که در حال حرکت به سمت فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای در حومه کابل بود، هدف قرار داد و بلافاصله پس از آن فرماندهی مرکزی ارتش امریکا (سنتکام) اعلام کرد، این حمله پهپادی علیه نیروهای داعشی بوده است که قصد داشتند خودروی بمب‌گذاری شده خود را در فرودگاه کابل منفجر کنند و هر چند این حمله باعث کشته شدن شماری غیرنظامی شده، اما حمله‌ای درست و کارشناسی شده بوده است. اما چهار روز قبل، روزنامه امریکایی نیویورک تایمز در گزارشی خبر داد، خودرویی که پهپاد امریکایی هدف قرار داد، متعلق به داعشی‌ها نبوده و در واقع متعلق به یکی از امدادرسان‌های افغان بوده است که قصد داشته برای کسانی که در فرودگاه تجمع کرده بودند، آب ببرد. اما بر اثر این حمله او و 9 نفر اعضای خانواده وی که بین آنها 7 کودک نیز مشاهده می‌شدند، کشته شدند.
در پی انتشار این گزارش، در آخرین ساعات روز جمعه ژنرال «کنت فرانک مک کنزی»، فرمانده سنتکام، عملیات پهپادی 29 اوت را «یک اشتباه غم‌انگیز» توصیف کرد و گفت: «در آن زمان مطمئن بودم که این حمله از یک تهدید قریب‌الوقوع به کسانی که در فرودگاه بودند، جلوگیری می‌کند. اما تحقیقات ما نشان می‌دهد این حمله یک اشتباه غم‌انگیز بوده است و بعید می‌دانم کشته‌شدگان از عوامل داعشی یا تهدیدی علیه نیروهای امریکایی بوده باشند.»
پس از ژنرال مک کنزی، لوید آستین، وزیر دفاع امریکا هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: «فردی که در این حمله کشته شد، مردی افغان به نام «احمدی» بوده است که برای یک سازمان غیرانتفاعی بین‌المللی کار می‌کرد و هیچ ارتباطی بین او و داعش وجود نداشته است.» آستین در پایان این بیانیه در اقدامی کم‌سابقه گفت: «بابت این اقدام عذرخواهی می‌کنیم و سعی می‌کنیم از این اشتباه وحشتناک درس بگیریم.» لوید آستین در حالی مراتب عذرخواهی رسمی خود را اعلام کرد که امریکا پیش از این نیز عملیات‌های اشتباهی چندی در افغانستان انجام داده و به اشتباه بودن آنها اعتراف کرده بود، اما هرگز بابت آنها عذرخواهی نکرده بود. ضمن آنکه بندرت پیش می‌آید مقامات ارشد پنتاگون و از جمله شخص وزیر دفاع به‌طور رسمی بابت کشته شدن غیرنظامیان در هر جای جهان، در حملات ارتش امریکا عذرخواهی کنند. در همین حال با این اعتراف به شکست اطلاعاتی ارتش امریکا در آخرین حمله نظامی‌اش در جنگ افغانستان، آینده عملیات‌های نظامی این کشور در سطح جهان با پرسش‌های زیادی مواجه خواهد بود.
در پی اعترافات تلخ دو مقام ارتش امریکا به عملیات پهپادی اشتباه این کشور در افغانستان، عفو بین‌الملل از چنین اعترافی استقبال کرد اما در عین حال با تأکید فراوان خواهان پیگرد قانونی کسانی شد که در این جنایت مسئولیت داشته‌اند. برایان کاستنر، از اعضای ارشد عفو بین‌الملل گفت: «بازماندگان و خانواده قربانیان باید در جریان پیشرفت این پرونده قرار گرفته و خسارات خود را دریافت کنند.»
راه ناهموار تشکیل دولت دائم در افغانستان
اما در حالی که خبرها از داخل افغانستان از کندی روند تشکیل دولت دائمی که فراگیر باشد، حکایت دارد و کشورهای زیادی به رسمیت شناختن دولت طالبان را منوط به تشکیل دولت فراگیر کرده‌اند، پاکستان دیگربار از تلاش خود برای کمک به برطرف شدن سنگ‌های راه تشکیل دولت دائم در افغانستان خبر داد.به گزارش «طلوع نیوز»، در همین ارتباط  دیروز عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در توئیتی نوشت: «پس از نشست با رهبران کشورهای همسایه افغانستان و بویژه بعد از مذاکراتی مفصل با امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان، گفت‌و‌گو با طالبان را برای دولتی فراگیر که در آن اقوام تاجیک، هزاره و ازبک نیز حضور داشته باشند، آغاز کردم.» این درحالی است که پیشتر ایسنا به نقل از شبکه تلویزیونی ان.اچ.کی ژاپن نوشته بود، سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در مصاحبه با این شبکه گفته است: «فرایند تشکیل دولت دائم ممکن است روزها یا حتی ماه‌ها به طول انجامد.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7728/4/587245/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها