فراخوان سفرای فرانسه از استرالیا و امریکا


گروه جهان/ فرانسه در واکنش به تصمیم ناگهانی استرالیا برای لغو قرارداد ساخت زیردریایی‌های دیزلی موسوم به «قرارداد قرن» در سایه توافق با امریکا و انگلیس، سفرای خود را در کانبرا و واشنگتن برای مشورت به کشورش فراخواند.
به گزارش «فرانس پرس»، «ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد این اقدام که برای نخستین بار رخ داده، به دلیل اهمیت موضوع به دستور «امانوئل مکرون»، رئیس جمهوری فرانسه انجام شده است. دولت فرانسه همچنین در بیانیه‌ای اقدام استرالیا را رفتاری غیرقابل قبول با شرکا و هم پیمانانش اعلام کرد.
در همین حال یک مقام کاخ سفید در واکنش به اقدام فرانسه برای فراخواندن سفرایش از دو کشور ابزار تأسف کرد و متعهد به رفع اختلافات با این کشور از طریق مذاکره شد. وزارت خارجه ایالات متحده نیز همچنان فرانسه را به عنوان متحد مهم خود معرفی کرده و از حل اختلافات در نشست‌های آتی مانند مجمع عمومی سازمان ملل خبر داد. در همین حال «جان کربی» سخنگوی پنتاگون نیز با اشاره به تماس‌های تلفنی اخیر «لوید آستین» وزیر دفاع امریکا و همتای فرانسوی‌اش، به تداوم فعالیت‌های دفاعی دو کشور در آینده ابراز امیدواری کرد.
همزمان مقامات استرالیا نیز ضمن ابراز تأسف از تصمیم فرانسه اعلام کردند این اقدام چیزی از ارزش روابط کانبرا و پاریس در موضوعات دیگر کم نخواهد کرد. سخنگوی وزارت خارجه استرالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما مراتب تأسف خود از فراخواندن سفیر فرانسه به کشورش را اعلام کردیم اما همچنان با نگاه به جلو امیدواریم بتوانیم در راستای منافع و ارزش‌های مشترک با فرانسه همکاری داشته باشیم.» این جنجال پس از آن رخ داد که استرالیا پس از دیدار روز چهارشنبه وزرای دفاع و خارجه خود با همتایان امریکایی و مقامات انگلیس و امضای توافق امنیتی «اوکوس» برای ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای در منطقه هند و اقیانوس آرام، قرارداد چندین میلیاردی سال 2016 با فرانسه را لغو کرد. این اقدام در حالی انجام شد که به رغم انکار مقامات کانبرا، پاریس معتقد است در جریان این تصمیم نبوده و این رفتار را خنجری از پشت می‌داند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7728/4/587246/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها