امید به رفع کپرنشینی در چابهار در دولت سیزدهم




زاهدان - رفع مشکلات کپرنشینان شهر چابهار به‌طور جدی در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است چراکه زندگی در کپر، بیش از آنچه تصور می‌کنیم سخت و دشوار است.
آیت‌الله رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران دومین سفر استانی خود را به استان سیستان و بلوچستان اختصاص داد، آن هم به‌صورت سرزده چراکه بسیاری تصور می‌کردند «وزیر کشور» قرار است به چابهار بیاید اما رئیس جمهوری را دیدند که از پله‌های هواپیما پایین می‌آید. سیدابراهیم رئیسی در بدو ورود به چابهار، با حاشیه‌نشینان دیدار کرد و از نزدیک با وضعیت زندگی آنها آشنا شد و همانجا تأکید کرد که این اوضاع باید تا پایان سال، به نفع مردم تغییر کند.
به‌گزارش ایرنا، یونس حقانی شهردار چابهار درباره مانع اصلی رفع حاشیه‌ نشینی گفت: اگر بخواهیم مشکل حاشیه‌نشینی و کپرنشینی‌ چابهار و روستاهای اطراف آن به طور کامل برطرف شود به 4000 میلیارد تومان اعتبار آنی و فوری نیاز داریم. تزریق اعتبار به‌صورت قطره‌چکانی شاید مشکل یک محله را برطرف کند اما در همان حین، یک محله کپرنشین دیگر ایجاد می‌شود.
شهردار چابهار تصریح کرد: ۶۰ درصد جمعیت چابهار در سکونتگاه‌های غیر رسمی و بافت فرسوده زندگی می‌کنند و باید هرچه سریع‌تر برای بهبود وضعیت زندگی آنها اقدام انقلابی در دستور کار قرار گیرد.
 تکاپو برای ساماندهی کپرنشینان
بسیج مستضعفان در سیستان و بلوچستان در حال اجرای طرحی تحت عنوان «ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی» است.
«علیرضا غیابی» معاون ساخت و اجرای مؤسسه مسکن و عمران اجتماعی بسیج مستضعفان و مدیر اجرایی طرح یکهزار واحدی سکونتگاه‌های غیررسمی در چابهار گفت: مساحت این طرح ۳۶ هکتار است و در حال احداث 1000 واحد مسکونی برای کپرنشینان یکی، دو محله چابهار هستیم، پیمانکار طرح هم بسیج سازندگی و مجری آن مؤسسه مسکن و عمران اجتماعی بسیج است.
وی تصریح کرد: در این فاز ۶۰ هزار متر مربع ساختمان احداث می‌شود و امیدواریم تا هفته بسیج بتوانیم ۴۵۰ واحد را به مرحله افتتاح برسانیم.
«خلیل منبتی» مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان نیز گفت: برای حل این مشکل باید سریعاً افرادی که با انگیزه زمین‌خواری اقدام به تصرف اراضی ملی می‌کنند، شناسایی شوند چراکه معتقدیم باید بین این افراد و خانواده‌هایی که واقعاً نیازمند خانه هستند تفکیک قائل شد.
وی تصریح کرد: موضوع تصرف‌های غیرقانونی و تبعات آن به‌لحاظ قانونی هم باید به مردم اطلاع‌رسانی شود.
او به حاشیه‌نشینی چابهار اشاره کرد و اظهار داشت: بنابر عکس‌های هوایی، ۱۴ هزار قطعه زمین در حاشیه‌های چابهار شناسایی کردیم که هفت هزار و ۸۰۰ خانوار در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و بقیه بنا به هر دلیلی هنوز مراجعه نکردند.
منبتی تصریح کرد: در شهر چابهار بخشی از کپرنشینان واقعاً نیازمند هستند و افرادی را هم شناسایی کردیم که برای تعدادی از زمین‌خواران کار می‌کنند مثلاً یک زمین را تصرف کردند و داخلش هم کپر ساختند و آن زمین‌خواران اصلی پشت پرده، امکاناتی همچون صبحانه و ناهار و شام هم برایشان می‌آورند تا آنها در محل کپر بمانند و در همین راستا از مسئولان می‌خواهیم به این موضوعات هم توجه داشته باشند تا مستضعفان واقعی صاحب مسکن شوند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان تأکید کرد: اگر کسی واقعاً خانه ندارد و می‌خواهد خانه بسازد، مراجعه کند و ما، هم زمین و هم تسهیلات ساخت مسکن را در اختیارش می‌گذاریم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7728/12/587276/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها