پنج رویـــداد جهان



حراج عینک ضد ارواح خبیثه

دو جفت عینک از قرن ۱۷ میلادی، ماه آینده در حراج ساتبیز به فروش گذاشته می‌شود. پیش‌بینی شده که هر کدام از این عینک‌ها بین ۲ تا 5/3 میلیون دلار به فروش برسد. لنز‌های یکی از این عینک‌ها از الماس و دیگری از زمرد تراشیده شده است. گفته می‌شود صاحبان اولیه این عینک‌ها از خانواده‌های اشرافی امپراطوری مغول بوده‌اند. عینکی که از زمرد ساخته شده است «دروازه بهشت» نام دارد و درباره‌اش گفته می‌شد که ارواح خبیثه را از صاحبش دور می‌کند. کارشناسان معتقدند لنزهای این عینک از زمردی کلمبیایی که وزنی بیش از ۳۰۰ قیراط داشته است، تراش خورده است. عینک دیگر لنزهایی از الماس دارد و نامش «هاله نور» است. گفته می‌شود لنزهای این عینک هم بخشی از الماسی به وزن ۲۰۰ قیراط تراش خورده که در گلکنده هند پیدا شده است. این دو عینک به عنوان بخشی از مجموعه آثاری از هنر دنیای اسلام و هند روز ۲۷ اکتبر در شعبه لندن ساتبیز حراج می شوند .

میلیاردرهای عصر کرونا

شیوع ویروس کرونا ثروت تعدادی افراد در حوزه بهداشت و درمان را چند برابر کرد. بر‌اساس آخرین داده‌های نشریه فوربس 2۰ مدیر شرکت‌های بهداشتی در جریان شیوع و مبارزه با بیماری کووید۱۹ میلیاردر شده‌اند که در این بین نام پنج نفر از چین، پنج نفر از امریکا، سه نفر با ملیت آلمانی و دو هندی به چشم می‌خورد. «اوگور شاهین» بنیانگذار و مدیر عامل آلمانی‌تبار شرکت تولید واکسن بایون‌تک بوده که با مشارکت شرکت فایزر، موفق به تولید نخستین واکسن مورد تأیید نهاد نظارتی امریکا شد، «استفان بانسل» مدیر عامل شرکت مدرنا، «تیموتی اسپرینگر» و «رابرت لانگر» سهامداران شرکت مدرنا «سرخیو اِستِواناتو» مالک اکثریت سهام شرکت تولید کننده بسته‌بندی‌های پزشکی، ویال‌های واکسن، طراحی‌ دستگاه‌های تولید این شیشه‌ها و همچنین قطعات پلاستیکی برای آزمایش‌های تشخیصی و«لی جیان‌کوان» عامل شرکت «وینِر مدیکال» تولید کننده میلیاردها ماسک بهداشتی، لباس‌های محافظ برای کارکنان درمانی در زمان شیوع کرونا میلیاردها دلار به درآمد خود افزودند.

هلندی‌ها کوتاه‌تر شدند

کارشناسان می‌گویند متوسط قد مردم هلند که قدبلندترین ملت جهان محسوب می‌شوند رو به کاهش است، اگرچه قد مردم هلند در ۱۰۰ سال گذشته افزایش یافته است، اما نتایج یک مطالعه جدید نشان داد مردان هلندی متولد سال ۲۰۰۱ یک سانتیمتر کوتاهتر از مردانی هستند که سال ۱۹۸۰ متولد شده‌اند. در زنان این تفاوت بیشتر بوده و حدود ۱.۴ سانتی متر محاسبه شده است.
به گفته محققان، دلیل کاهش قد مردم هلند تا حدودی مربوط به افزایش سطح مهاجرت از گروه‌های جمعیتی کوتاه‌قد است. با این حال، رشد افرادی که والدین آنها در هلند متولد شده‌اند و افرادی که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایشان هلندی‌تبار بوده‌اند هم کاهش یافته است.

بازداشت آخرین زندانی فراری

ارتش رژیم صهیونیستی از دستگیری دو زندانی فلسطینی دیگر که از یک زندان فوق امنیتی فرار کرده بودند، خبر داده است. حدود دو هفته پیش‌، 6  زندانی فلسطینی موفق شدند با کندن تونل از زندان جلبوع اسرائیل فرار کنند. با دستگیری این دو، تمامی زندانیانی که فرار کرده بودند بازداشت شده‌اند.

بازگشت فضانوردان آماتور

چهار فضانورد آماتور که برای یک مأموریت فضایی خصوصی به مدار زمین سفر کردند، پس از گذراندن سه روز در فضا با موفقیت در اقیانوس اطلس فرود آمدند. این اولین‌بار است که یک گروه که همه غیرنظامی و فضانورد آماتور بودند، مدار زمین را دور زدند. چهارشنبه هفته گذشته یک میلیاردر و سه شهروند دیگر با کپسول «دراگون» شرکت فضایی اسپیس ایکس، از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به فضا سفر کردند. «جارد ایزاکمن» که ۳۸ سال دارد و با ساخت سیستم‌هایی برای پردازش مبادلات کارت اعتباری میلیاردر شده است، فرماندهی این مأموریت را به‌عهده داشت. او مبلغ نامشخصی که مجله تایم تخمین زده حدود ۲۰۰ میلیون دلار بوده، به ایلان ماسک همکار میلیاردر خود و کمپانی او اسپیس ایکس پرداخت تا چهار صندلی سرنشینان کپسول دراگون را برای این سفر در اختیار بگیرد. «سیان پراکتور» ۵۱ ساله، زمین‌شناس و از کاندیداهای سابق فضانوردی ناسا، «هیلی آرسنو» ۲۹ ساله دستیار علوم پزشکی که از ابتلا به سرطان استخوان در کودکی جان سالم به در برده و «کریس سمبروسکی» ۴۲ ساله کهنه‌سرباز نیروی هوایی امریکا و مهندس داده‌های هوافضا به عنوان سه همسفر، جارد ایزاکمن را در این سفر همراهی کردند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7728/5/587324/2
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها