تیم ملی فوتسال به آرژانتین باخت، به ازبکستان خورد

صعود با مزیت مسیر هموار


گروه ورزشی/ تیم ملی فوتسال ایران در آخرین دیدارش در مرحله گروهی جام جهانی 2021 لیتوانی، دوشنبه شب به مصاف آرژانتین رفت. در این دیدار سپهر محمدی، علی اصغر حسن‌زاده، حمید احمدی، سعید احمد عباسی و محمدرضا سنگ‌سفیدی ترکیب ابتدایی ایران را تشکیل دادند. شاگردان سید محمد ناظم‌الشریعه اوایل بازی صاحب یک موقعیت بسیار خوب شدند اما احمد عباسی نتوانست شوت خود را با دقت روانه دروازه کند. در ادامه، آرژانتین نبض بازی را در دست گرفت و نیمه نخست با برتری نسبی این تیم پیگیری شد. آرژانتینی‌ها بارها صاحب موقعیت شدند اما واکنش‌های سپهر محمدی و در دقایقی مسعود محمدی دیگر دروازه‌بان‌مان مانع گلزنی حریف شد تا 20 دقیقه نخست بدون گل به پایان برسد. گفتنی است سپهر محمدی برای نخستین‌بار در جام جهانی جزو نفرات اصلی تیم ملی قرار گرفت. بازیکنان آرژانتین در نیمه دوم شرایط را تغییر دادند و بالاخره دقیقه ۲۴ قفل دروازه ایران با یک شوت محکم شکست. 3 دقیقه بعد هم گل دوم آرژانتین به ثمر رسید اما این پایان کار نبود و فوتسالیست‌های کشورمان سبک بازی خود را تغییر دادند تا اینکه علی‌اصغر حسن‌زاده دقیقه 30 با یک چیپ بسیار زیبا یکی از گل‌های خورده را جبران کرد. ایران پس از این گل چند موقعیت بسیار خوب به دست آورد اما این فرصت‌ها به هدر رفت. دقیقه 39 بازی یک ضربه ایستگاهی به سود ایران اعلام شد که حسن‌زاده آن را به گل تبدیل کرد ولی داور اسپانیایی به کمک VAR آن را مردود دانست. این دیدار با نتیجه 2-1 خاتمه یافت و ایران با 6 امتیاز حاصل از برتری مقابل صربستان و امریکا در رده دوم گروه F قرار گرفت و به همراه آرژانتین 9 امتیازی (صدرنشین) به دور حذفی صعود کردند.
تمجید سایت فیفا از گل زیبای حسن‌زاده
گل زیبای حسن‌زاده به آرژانتین که نخستین گل او در این دوره جام جهانی محسوب می‌شود، نه تنها هواداران ایرانی بلکه سایت فیفا را هم به وجد آورد. ضربه چیپ منجر به گل کاپیتان تیم ملی فوتسال ایران بارها توسط کاربران در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شد و قطعاً یکی از دیدنی‌ترین گل‌های جام جهانی لیتوانی خواهد بود. سایت فیفا هم با اشاره به همین موضوع نوشت: «هواداران حاضر در سالن ویلنیوس آره‌نا شاهد لحظه‌ای ویژه در تاریخ فوتسال بودند؛ گل انفرادی عالی کاپیتان ایران یعنی علی‌اصغر حسن‌زاده، یکی از دیدنی‌ترین گل‌های جام بود. گرچه بازیکنان آرژانتین، تماشاگران را روی صندلی خود نشاندند و توجه آنها را به بازی منظم خود جلب کردند. بازی سریع و کارهای ترکیبی دقیق آرژانتین باعث شد این تیم دو بار توپ را در دروازه سنگربان استثنایی ایران یعنی سپهر محمدی جای بدهد.» جالب اینکه یک سایت آرژانتینی هم ضمن بررسی بازی، گل حسن‌زاده را خارق‌العاده و بدیع دانست.
استراتژی کادرفنی برای رسیدن به مسیری ساده‌تر
ایران که در دو بازی ابتدایی مرحله گروهی، صربستان و امریکا را به ترتیب با نتایج 3-2 و 4-2 شکست داد، باید ساعت 18 جمعه در مرحله یک‌هشتم نهایی به مصاف ازبکستان برود. ازبکستان که در بازی اول و دوم با نتایج 5-4 و 4-2 به ترتیب مغلوب گواتمالا و روسیه شد، در آخرین دیدار 2-1 از سد مصر گذشت و با توجه به تفاضل گل بهتر نسبت به مصر و گواتمالا در جایگاه دوم قرار گرفت تا برای اولین بار به مرحله حذفی جام جهانی فوتسال راه یابد. در این شرایط به نظر می‌رسد ناظم‌الشریعه و شاگردانش از شانس خوبی برای برتری مقابل ازبک‌ها برخوردار باشند؛ اگر این اتفاق بیفتد ایران که در مسیر خوب و بهتری از آرژانتین صدرنشین قرار گرفته باید در مرحله یک‌چهارم نهایی با برنده دیدار قزاقستان و تایلند دیدار کند. با توجه به نمودار گروه‌ها و برنامه تقابل تیم‌های صعود کننده، ناظم‌الشریعه و شاگردانش میل بیشتری برای دوم شدن در گروه داشتند و برای همین برابر آرژانتین به آب و آتش نزدند. مهدی جاوید یکی از ستاره‌های تیم ملی فوتسال پس از شکست 2-1 مقابل آرژانتین، گفت: «هر دو تیم بشدت به دنبال صعود به‌عنوان تیم دوم گروه بودند و بازی کسل‌کننده‌ای رقم خورد که با پیروزی آرژانتین به پایان رسید. دور گروهی تمام شد و باید به فکر دیدار با ازبکستان باشیم. امیدوارم با غلبه بر این تیم به جمع 8 تیم پایانی صعود کنیم.» او در مورد استراتژی کادرفنی برای تقابل با ازبکستان و سپس دیدار با برنده بازی تایلند- قزاقستان که مسیر راحت‌تری برای شاگردان ناظم‌الشریعه به شمار می‌رود، اظهار داشت: «این تصمیمی بود که کادرفنی گرفت. امیدوارم این مسیر به ما کمک کند تا به مراحل پایانی جام جهانی برسیم.» با پایان مرحله گروهی، چهره ۱۶ تیم صعود کننده به مرحله یک هشتم نهایی مشخص شد و تیم‌ها حریفان خود را شناختند. از نکات جالب این دوره از مسابقات، صعود 5 تیم از آسیا به دور حذفی است و قاره امریکای شمالی با ۴ نماینده، هیچ تیم صعود کننده‌ای نداشت تا ضعیف‌ترین عملکرد بین قاره‌ها را داشته باشد. گفتنی است آرژانتین در این مرحله به مصاف پاراگوئه می‌رود و در صورت پیروزی باید در مرحله یک‌چهارم با برنده دیدار ویتنام و روسیه مصاف دهد.

ناظم‌الشریعه: شناخت خوبی از ازبکستان داریم

سرمربی تیم ملی فوتسال در پایان مرحله گروهی از عملکرد تیمش ابراز رضایت کرد. ناظم‌الشریعه به تسنیم گفت: «نه اینکه نخواهیم مقابل آرژانتین برنده باشیم‌ اما سعی کردیم به آب و آتش نزنیم و به بازیکنانی که تاکنون بازی نکرده بودند، بازی دهیم. سخت‌ترین بازی ما با صربستان بود. حالا باید با ازبکستان بازی کنیم که یکی از تیم‌های خوب جام جهانی است ولی تیم ملی فوتسال ایران یکی از برندهای فوتسال جهان است.» ناظم‌الشریعه در مصاحبه دیگری در مورد ازبکستان حریف بعدی ایران به ایرنا گفت: «این تیم بسیار خوب و سختکوش است. در جام جهانی بهترین تیم‌ها حضور دارند و نباید تیمی دست کم گرفته شود. اصلاً نباید اشتباه کنیم و این تیم را ضعیف بدانیم. خواهش می‌کنم که در برنامه‌های تلویزیونی و رسانه‌ها نیز به این موضوع توجه شود. ازبکستان در این 3 سال ۱۸ بازی با بهترین تیم‌های دنیا داشته و به نظر من آنها شرایط بسیار خوبی دارند. متأسفانه برخی به دنبال این هستند که ازبکستان را تیمی ضعیف نشان دهند اما مطمئنم که آنها دست و پا بسته نیستند. البته ما با ازبکستان زیاد بازی کردیم و شناخت بیشتری از این تیم نسبت به دیگر حریفان داریم. »





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7731/14/587549/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها