وزیر خارجه کشورمان:

در راستای سیاست خارجی متوازن با همه مناطق جهان گفت‌و‌گو می‌کنیم


گروه سیاسی/ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که دوشنبه شب در رأس هیأتی برای شرکت در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد وارد نیویورک شد، اهداف سفر و برنامه کاری خود را در نشست جاری مجمع عمومی سازمان ملل  در امتداد پیگیری سیاست خارجی متوازن و دیپلماسی فعال اعلام کرد. امیرعبداللهیان در آغاز سفر خود خبر داد که با استفاده از فرصت حضور همتایان و مقامات عالیرتبه کشورها حدود ۵۰ ملاقات و جلسه و شرکت در نشست‌های مختلف را در این سفر چند روزه از سر خواهد گذراند. او ابراز امیدواری کرد با استفاده از فرصتی که پیش آمده بتواند در راستای سیاست خارجی متوازن و دیپلماسی فعال، پویا و هوشمند دولت سیزدهم در تنظیم و توسعه روابط خارجی با همه مناطق جهان و کشورهایی که هدفگذاری شده مشورت‌ و گفت‌و‌گو کند.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در جریان این سفر از جمله موضوعاتی که در دستورکار است با نگاه به همسایگان و اولویت آسیا و تمرکز بر سیاست خارجی متوازن و تعامل با همه کشورهای جهان، پیگیری دیپلماسی اقتصادی از جمله برنامه‌‌های گفت‌وگوها خواهد بود.
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: توجه به مشکلات و تسهیل امور ایرانیان خارج از کشور از برنامه‌های دیگری است که در جلسه‌ای که در محل نمایندگی ما در نیویورک تدارک دیده شده همکاران و مسئولان و کارکنان دفتر حفاظت منافع از واشنگتن حضور می‌یابند و امیدواریم مشکلات ایرانیان مقیم امریکا را با نگاه به تسهیل مسائل و اینکه از ظرفیت ایرانیان مقیم در امریکا در راستای دولت سیزدهم بتوانیم استفاده مطلوب کرده و حمایت قوی را از جامعه ایرانیان در خارج از کشور داشته باشیم. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در توئیتی خبر داد که دیدارهای جداگانه با دبیرکل و رئیس مجمع عمومی سازمان ملل، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دیدارهای دوجانبه با وزرای خارجه فرانسه و انگلیس در برنامه کاری‌اش قرار دارد.
وزیر امور خارجه برای شرکت در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد دوشنبه شب گذشته در رأس هیأتی وارد نیویورک شد و مورد استقبال مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل قرار گرفت. رضا نجفی سرپرست معاونت امور حقوقی و بین‌المللی، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه و اسحاق آل حبیب مدیرکل وزارتی، امیرعبداللهیان را در این سفر همراهی می‌کنند. امیرعبداللهیان در اولین دیدار خود در نیویورک با «فیلیپو گراندی»، کمیسر عالی ملل متحد در امور پناهندگان دیدار و در این ملاقات تصریح کرد: سازمان‌های بین‌المللی  فعالانه‌تر به وظایف خود در قبال وضعیت انسانی در افغانستان عمل کنند.
رئیس دستگاه دیپلماسی با تأکید بر ضرورت ارتقای وضعیت انسانی در افغانستان اظهار داشت: متأسفانه شاهد آواره شدن مردم افغانستان در داخل این کشور و همچنین سرازیر شدن آنها به کشورهای همسایه هستیم.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران برای چهار دهه میزبان چهار میلیون نفر از خواهران و برادران افغانستانی بوده است و در تمامی این سال‌ها، به‌رغم وضعیت تحریمی و فشار اقتصادی و اخیراً فراگیری کرونا سعی کرده است میزبان خوبی باشد، اما ضروری است سازمان‌های بین‌المللی به طور فعالانه‌تر به وظایف خود نسبت به وضعیت انسانی در این کشور عمل کنند تا از آواره شدن بیشتر مردم نجیب افغانستان جلوگیری شود. در این ملاقات دو طرف همچنین بر اهمیت گسترش رایزنی‌ها بین کمیساریای عالی ملل متحد در امور پناهندگان و جمهوری اسلامی ایران تأکید  و ابعاد مختلف روابط فیمابین را مرور کردند.‌
پیگیری برجام در حاشیه مجمع عمومی
گفتنی است یکی از موضوعات مهمی که احتمالاً در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل مطرح خواهد شد، پیگیری احیای مذاکرات برجام در وین است. موضوعی که «ژان لودریان»، وزیر خارجه فرانسه درباره آن از احتمال برگزاری نشستی با ایران در حاشیه اجلاس مجمع عمومی خبر داده است اما «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا احتمال برگزاری آن را رد کرده است.  به گزارش رویترز وزیر خارجه فرانسه ضمن اعلام خبر احتمال برگزاری نشست گفته که «زمان علیه هرگونه توافق احتمالی با تهران عمل می‌کند و با گذشت زمان، مقامات ایرانی به فعالیت‌های هسته‌ای خود سرعت می‌دهند».
اما مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با رد سخنان «ژان ایو لودریان» گفت که وزرای خارجه کشورهای ۱+۴ هیچ نشستی با ایران در حاشیه مجمع سالیانه سازمان ملل نخواهند داشت. او گفت: «مهم نیست که این نشست در سطح وزرای خارجه برگزار شود یا نه، بلکه موضوع حائز اهمیت، تمایل تمامی طرف‌ها برای آغاز مذاکرات وین است.»
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه هم احتمال برگزاری نشست ایران و ۱+۴ در نیویورک را رد کرد و گفت که «وزرای خارجه دیگر برای برگزاری این نشست ابراز تمایل کرده بودند. برجام یکی از موضوعات بحث ما با وزرای خارجه‌ای خواهد بود که در ۱+۴ در نیویورک حضور دارند ولی نشست ایران و گروه ۱+۴ در نیویورک در دستورکار نیست».  این در حالی است که منابع مطلع خبر داده‌اند که انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با هدف رایزنی درباره برجام در نیویورک حضور دارد. از این رو احتمال می‌رود که او با نمایندگان۱+۴ و ایران در این زمینه گفت‌و‌گو کند.
در همین حال «لیز تراس» و «آنتونی بلینکن»، وزرای خارجه انگلیس و امریکا طی دیدار دوجانبه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، خواستار بازگشت ایران به مذاکرات وین درباره توافق برجام شدند. بر اساس بیانیه‌ای که وزارت خارجه انگلیس منتشر کرده است، «تراس» و «بلینکن» همچنین بر ضرورت آزادی فوری همه اتباع بریتانیایی و امریکایی که در ایران بازداشت شده‌اند، تأکید کردند. از سوی دیگر «هایکو ماس»، وزیر امورخارجه آلمان هم پیش از سفر به نیویورک برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در بیانیه‌ای تأکید کرد: «وقت برای توافق هسته‌ای با ایران تنگ است و دعوت از تهران برای بازگشت به مذاکرات وین نمی‌تواند همیشگی باشد». «ماس» ادامه داد: «اکنون دولت جدید ایران باید سریع راه خود را برای بازگشت به میز مذاکره بیابد. در این خصوص نیز در روزهای آینده گفت‌و‌گوهایی خواهیم داشت».


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7731/2/587602/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها