همزمان با روز جهانی گردشگری

درهای ایران به روی گردشگران خارجی باز شد


ایران زمین- نزدیک ۲۰ ماه است که مرزهای ایران به روی گردشگران خارجی بسته است. هرچند صنعت گردشگری ایران پیش از کرونا هم با رکود روبه‌رو بود. پس از رایزنی‌های بسیار بالاخره با موافقت ستاد کرونا قرار است که صدور ویزا از آبان شروع شود تا گردشگران واکسن زده بتوانند وارد کشور شوند.
همزمان با روز جهانی گردشگری، معاون گردشگری از تصویب صدور روادید در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد. پیش از او، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در توئیتی آغاز صدور دوباره ویزا را آبان ماه سال‌جاری اعلام کرد.
علی شالبافیان در آیین بزرگداشت روز جهانی گردشگری در برنامه دانشگاه آنلاین گردشگری پایدار و میراث جهانی که به‌صورت وبینار آنلاین برگزار شد، با بیان اینکه صنعت گردشگری به برخی اقدامات فوری و اضطراری نیاز دارد، گفت: یک سری از عوامل از اواخر سال ۹۷ و اوایل ۹۸ همچون سیلاب سراسری، ناآرامی‌های آبان ماه ۹۸ و نگرانی‌های پس از ترور ناجوانمردانه سردار شهید سلیمانی و بعد از آن شیوع کرونا تأثیرات زیادی روی صنعت گردشگری گذاشت.
معاون گردشگری گفت: اگر ورودی گردشگری رشد هم داشته است بیشتر به‌دلیل کم شدن ارزش پول ملی در یک روند ۱۲ ساله است. گردشگری یک بخش بسیار آسیب دیده است و فعالان این صنعت نجیبانه این مسائل و اتفاقات را تحمل کرده‌اند، بخشی از اقداماتی که در نظر گرفته ایم، برای رفع مسائل و مشکلات ایجاد شده در این دوران است.
او موقعیت‌یابی گردشگری در نظام اداری کشور، استفاده از ظرفیت‌های مناطق آزاد تجاری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نقش‌آفرینان حوزه گردشگری، استفاده از فرصت‌های منطقه‌ای و تقویت ارتباطات با شرکای راهبردی، استفاده از ظرفیت گردشگری برای هموارکردن ارتباط بین کشورها و... را از جمله برنامه‌های در دست اقدام اعلام کرد.
شالبافیان به نمایندگی از صنعت گردشگری خواستار تمدید معافیت‌های مالیاتی، امهال تسهیلات و بدهی‌های بانکی، حمایت‌های مالی از کسب و کارها به‌دلیل استمرار کرونا شده است. او البته این حمایت‌ها را ابتدایی و حداقلی می‌داند. برخی از فعالان گردشگری در گفت‌و‌گو با «ایران» یادآور شدند در بعضی از شهرها بانک و سازمان امورمالیاتی حاضر به همکاری با آنها نیست. آنها نه تنها نتوانستند از این تسهیلات حداقلی استفاده کنند که با جرایم‌ زیادی‌ روبه رو شده‌اند.
شالبافیان گفت: وزارت میراث فرهنگی و معاونت گردشگری به‌صورت جدی از زمان معرفی، به‌دنبال صدور مجدد روادید و باز شدن مرزها برای گردشگران بود که خوشبختانه باز شدن مرزها و صدور مجدد روادید برای گردشگران در جلسه ستاد ملی مقابله کرونا تصویب شد. رئیس جمهوری هم در جلسه هیأت دولت به مناسبت روز جهانی گردشگری بر آن تأکید داشت که بارقه امید و احیای تدریجی و پیش‌بینی‌پذیری در کسب و کارهای صنعت گردشگری ایجاد خواهد کرد.
شالبافیان به اولویت همکاری با استادان دانشگاهی و متخصصان گردشگری اشاره کرد و افزود: برنامه هفتم توسعه را در پیش داریم، باید جهت گیری‌هایی برای گردشگری و منافع ملی در نظر گرفته و در این برنامه لحاظ شود. برخی از مقررات و دستورالعمل‌ها باید بازبینی شود. او از بازنگری‌ در قانون ایرانگردی و جهانگردی خبر داد.
معاون گردشگری درباره «گردشگری برای رشد فراگیر» به‌عنوان شعار روز جهانی گردشگری سال ۲۰۲۱ گفت: انتخاب عنوان رشد فراگیر در شعار سال ۲۰۲۱ یک اتفاق تصادفی نیست و بر اساس یادگیرندگی، مستندسازی و رصد، این صنعت به این شعار رسیده است، اگر رشد گردشگری فراگیر نباشد نمی‌تواند دوام داشته باشد تا زمانی که منافع برای همه ذینفعان تأمین نشود استمرار نمی‌تواند داشته باشد. این ناشی از تجربه بشری است که در شعار سال ۲۰۲۱ منعکس شده است.
شالبافیان ادامه داد: شاید تقارن همه‌گیری کرونا با موضوع گردشگری این فهم را دقیق‌تر کرده است، که دیگر نباید فقط بنگاه‌های بزرگ مقیاس گردشگری را دید بلکه باید بنگاه‌های کوچک مقیاس و خانواده محور گردشگری را هم در نظر گرفت.
معاون گردشگری کشور افزود: به تعبیر سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) اگر صنعت گردشگری چهار ذینفع اصلی «گردشگر، جامعه محلی، عرضه کنندگان مختلف و دولت» دارد، رشد فراگیر مستلزم تشخیص، توجه به منافع هر یک از این ذینفعان و پس از آن درگیر کردن آنها برای همکاری است. البته منافع این چهار بخش در جاهایی هم‌افزایی و اشتراک است اما طبعا با یکدیگر متفاوت اند. این رویکرد و مفهوم از بالاترین سطوح سیاستگذاری تا پایین‌ترین طرح‌های توسعه‌ای باید تسری یابد تا قابل دوام باشد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7736/8/588040/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها