دوئل «شولتز» و «لاشت» برای جلب حمایت احزاب کوچک آلمان



زهره صفاری/ حزب چپ میانه‌روی سوسیال دموکرات با گذر از محافظه‌کاران حامی آنگلا مرکل توانست پیشتاز انتخابات پارلمانی آلمان شود اما مأموریت سخت آنها تازه شروع شده است چراکه به‌رغم این برتری هیچ یک از احزاب قدرتمند ژرمن‌ها موفق به کسب 30 درصد آرا نیز نشده و شانس ائتلاف و کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان و در نهایت صدراعظمی برای هر دو باقی است.
به گزارش «دویچه وله»، گرچه براساس نظرسنجی مؤسسه «اینفراتست دی مپ»، اگر مردم آلمان می‌توانستند صدراعظم را به صورت مستقیم انتخاب کنند 62 درصد آنها «اولاف شولتز» سوسیال دموکرات را برمی‌گزیدند و تنها 16 درصد از پرسش شوندگان «آرمین لاشت» نامزد اتحاد احزاب مسیحی را به عنوان صدراعظم قبول داشتند اما همچنان حزب سوسیال دموکرات به‌رغم این برتری‌ها اگر در مذاکرات ائتلاف موفق نشود میدان مبارزه را به رقیب باخته است. گرچه به باور تحلیلگران «نیویورک تایمز» با وجود این استقبال گسترده از صدراعظمی «شولتز» اگر او بتواند کرسی «مرکل» را تصاحب کند، با توجه به شرکای ائتلافی ناهمسان و اختلافات درون حزبی سوسیال دموکرات‌ها، ضعیف‌ترین دوران صدراعظمی را خواهد داشت. در عین حال عصر سیاسی جدید آلمان پس از 16 سال تنها با یک ائتلاف چندگانه رقم می‌خورد. اتفاقی که خود می‌تواند با وارد کردن دیدگاه‌های متفاوت رهبران احزاب ائتلافی به دولت، منشأ مشکلات بسیار باشد.
به باور کارشناسان؛ گرچه احتمال ائتلاف دو حزب بزرگ سوسیال دموکرات و اتحاد مسیحی منتفی نیست اما امکان آن بسیار ضعیف است. در عین حال ائتلاف سوسیال دموکرات‌ها با سبزها و دموکرات آزاد که با توجه به رنگ مورد نظر هر حزب، موسوم به «چراغ راهنمایی» شده است و همچنین توافق «جاماییکا» با ائتلاف اتحاد مسیحی با دو حزب کوچک سبز و سفید از شانس برابر برخوردارند. به نوشته «یورونیوز»، نقطه اشتراک دو حزب پایه ائتلاف این است که رأی دهندگان‌شان عمدتاً جوانان شهرنشین و تحصیلکرده هستند اما در عین حال آنها در سیاست‌های اقتصادی و تغییرات اقلیمی اختلاف نظرهای ریشه‌ای دارند. با این حال نظرسنجی‌ها بر ائتلاف «چراغ راهنمایی» با رهبری سوسیال دموکرات‌ها اقبال بیشتری را نشان می‌دهد. هواداران حزب سبز نیز برخلاف حامیان دموکرات آزاد این ائتلاف را ترجیح می‌دهند.
«اولاف شولتز» کاندیدای حزب سوسیال دموکرات نیز از این ائتلاف حمایت کرده و از آغاز تلاش‌ها برای توافق پایانی پیش از رسیدن تعطیلات کریسمس خبر داده است.
در این میان به نوشته «پولتیکو»، شانس دیگر احزاب برخلاف روزهای قبل از انتخابات برای این ائتلاف چندان بالا نیست. چراکه به طور مثال چپ‌ها با سقوط آرا در انتخابات و از دست دادن کرســــــی‌های شـــان در پارلمان، حتی اگر کنار سوسیال دموکرات ها و سبزها نیز قرار گیرند نمی‌توانند اکثریت مجلس را برای ائتلاف رقم بزنند.
اما شاید در این میان مشکلی که بر سر راه «شولتز» وجود دارد ترجیح نداشتن دو حزب پایه بویژه دموکرات آزاد، بر توافق با هر یک از دو حزب بزرگ آلمان است. در عین حال «کریستین لیندنر» رئیس حزب دموکرات آزاد موسوم به «پورشه‌سواران» معتقد است: «در شرایط فعلی بهترین گزینه مذاکره با سبزها درباره یافتن مسیر مشترک پیش از هر ائتلاف با احزاب بزرگ است.» موضوعی که «روبرت هابک»، یکی از رؤسای سبزها نیز با آن موافق است و می‌گوید: «همکاری دو حزبی که سال‌ها از یکدیگر دور بوده‌اند ساده نیست و باید دید آیا این همکاری ممکن است یا خیر.» این در حالی است که کارشناسان اختلافات فرهنگی میان حزب دموکرات آزاد با سوسیال دموکرات‌ها و سبزها را مهم‌ترین چالش پیش روی‌شان می‌دانند.
موضوعی که ائتلاف جاماییکا با حضور اتحاد مسیحی، دموکرات آزاد و سبزها کمتر با آن روبه‌رو است و از آنجا که این ائتلاف می‌تواند بیشترین کرسی‌ها را در بوندستاگ (406 از 735) ایجاد کند می‌تواند شانس پیشرفت در مسائل کلیدی مانند آب و هوا و حمل و نقل را نیز بالا ببرد. به نظر می‌رسد اختلاف نظر رؤسای سبزها در این میان می‌تواند شانس بیشتری به این ائتلاف نیز بدهد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7736/4/588056/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها