اخبــــــار




پیکر علامه حسن‌زاده آملی در «ایرا» آرام گرفت

پیکر پاک علامه ذوفنون آیت‌الله حسن‌زاده آملی پس از سه روز مراسم وداع و تشییع در میان دوستداران و شیفتگانش دیروز صبح در زادگاه ابدی‌اش واقع در روستای ایرا لاریجان آمل آرام گرفت.
به گزارش تسنیم، آیین خاکسپاری پیکر علامه حسن‌زاده آملی روز سه‌شنبه با حضور فرزندان و جمعی از اقوام نزدیک به خانواده آن مرحوم و جمعی از شاگردان آن عالم فرزانه برگزار و در منزل واقع در زادگاهش روستای «ایرا» از توابع بخش لاریجان آمل به خاک سپرده شد. علامه حسن‌زاده آملی پیش از فوتش وصیت کرده بود که پیکرش در زادگاهش روستای «ایرا» و در آرامگاهی که در یکی از اتاق‌های خانه‌اش برای همسرش درست کرده بود، به خاک سپرده شود. به درخواست خانواده مرحوم علامه حسن‌زاده، پیکر آن عالم وارسته پس از تشییع باشکوه روز دوشنبه در شهرستان آمل توسط بالگرد به روستای «ایرا» منتقل شد و دوشنبه شب تا صبح سه‌شنبه در اختیار خانواده او قرار داشت. دوشنبه شب نیز اهالی روستای ایرا مراسم شب وداع با پیکر مرحوم علامه حسن‌زاده آملی را برگزار کردند. آیت‌الله حسن حسن‌زاده آملی ملقب به علامه حسن زاده فیلسوف متأله، فقیه، عارف، منجم و مدرس دروس حوزوی شنبه شب در زادگاهش شهر آمل در سن 93 سالگی و پس از یک دوره سخت بیماری به دلیل بیماری قلبی دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت. مراسم تشییع علامه  روز دوشنبه و مصادف با روز اربعین حسینی با حضور ده‌ها هزار نفری مردم شهرستان آمل، استان مازندران و میهمانانی از سراسر کشور باشکوه به یادماندنی برگزار شد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران تشریح کرد
دستورالعمل‌های ایران برای تردد امریکایی‌ها در خلیج فارس

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران که پیش از این مسئولیت، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران بوده است، از محدودیت‌هایی سخن گفت که از سوی ایران برای ناوگان نظامی امریکایی و اروپایی در خلیج فارس وضع شده است. به‌ گزارش ایسنا، سردار علی فدوی روز گذشته با حضور در چهاردهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران که به مناسبت هفته دفاع مقدس انجام شد، قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران را ناشی از توان ایجاد خسارت بر دشمن دانست و گفت: مرحله بازدارندگی به این معناست که اگر دشمن بخواهد غلطی بکند، بررسی می‌کند که ضرر و زیان اش بسیار بیشتر از نفع و سودش خواهد بود، کما اینکه در بیشتر موارد ما تعیین کننده هستیم و امریکایی‌ها به این مسأله اعتراف دارند.
جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به تأکید امام راحل در اوایل انقلاب مبنی بر اینکه ما هم ابرقدرت هستیم افزود: اگر همه کشور همراه امام به این مطلب باور داشتند، ما به‌جای اینکه در دهه ۹۰ ابرقدرت باشیم در دهه ۶۰ به این مرحله می‌رسیدیم. مشکل این است که خیلی از افراد در جاهایی قرار می‌گیرند که اقتضای آن، این است که مانند امام فکر و مانند امام عمل کنند، اما اینگونه عمل نمی‌کنند. دریادار فدوی با بیان اینکه مردم با امام راحل همراه بودند ،اما افرادی هم بودند که با مردم و امام همراهی نکرده و مشکلاتی ایجاد می‌کردند، تصریح کرد: در نیروی دریایی برای من و همه پاسداران، امریکایی‌ها به اندازه سر سوزنی مهم نبودند، ما به عینه ضعیف بودن، ذلیل بودن و در موضع انفعال قرار داشتن آنان را می‌دیدیم. ما در برخی موارد به امریکایی‌ها در خلیج فارس زور می‌گفتیم، اما چون همراهانم کم بودند، زورمان به همین قدر می‌رسید. وی ادامه داد: روزی در خلیج فارس دستور دادیم هر کسی که می‌خواهد در خلیج فارس باشد باید فارسی صحبت کند که در ظرف کمتر از یک ماه در تمام ناوهای امریکایی یک فارسی زبان حضور داشت. در نمونه دیگر اعلام کردیم که ۶ کشور نمی‌توانند از خطوط دریانوردی بین‌المللی که ترسیم شده عبور کنند ،چرا که برخی از این خطوط در خاک ما در ایران قرار داشت و دیدیم تاکنون این کشورها امریکا، انگلیس، فرانسه، کانادا و نیوزیلند از این خطوط عبور نکرده‌اند. دریادار فدوی در بخش دیگری از سخنان خود، دوران دفاع مقدس را یکی از مقدمه‌های معرفت به امام حسین(ع) و ظهور امام زمان(عج) دانست و با اشاره به خباثت‌هایی که علیه کشور و مردم از سوی دشمن صورت گرفته است، گفت: بسیاری از خباثت‌ها یا ناشی از مال دنیا ، یا ناشی از اهداف سیاسی بوده است که موضوع واکسن یا مثلاً گران شدن برخی اجناس از این دست مسائل است. کسانی که می‌خواهند خباثت انجام دهند متأسفانه احساس هزینه نمی‌کنند در حالی که باید سایه سنگین هزینه‌ دادن را احساس کنند و جرأت خباثت نداشته باشند.

قاضی زاده هاشمی: دولت اختیارات منطقه آزاد اروند را به بنیاد شهید بسپارد

معاون رئیس جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور گفت: این بنیاد آمادگی کامل برای مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند را دارد. به گزارش ایرنا، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در آیین انعقاد قرارداد تفاهمنامه بین بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور و مناطق آزاد کشور که در منطقه آزاد اروند برگزار شد، افزود: از دولت می‌خواهیم اختیارات منطقه آزاد را به بنیاد شهید بسپارد تا در این منطقه مستقر شویم و به اقتصاد و اشتغال آن رونق دهیم. وی با بیان اینکه مردم این منطقه در ایثار و شهادت ریشه دارند، افزود: مردم این منطقه دین زیادی به گردن کشور دارند و شرایط فعلی آبادان و خرمشهر زیبنده مردم این شهرها نیست. قاضی‌زاده هاشمی افزود: این آمادگی را داریم تا با تزریق امکانات، شرایط را برای ایجاد زیرساخت‌ها و جذب سرمایه‌گذار فراهم کنیم تا مردم آبادان و خرمشهر به حق خود برسند. البته این مهم با قرارداد طولانی مدت میسر خواهد بود تا بتوان مدیریت یکپارچه را تدوین کرد.

سفیر ایران، منشور کوروش را به وزیر حقوق بشر برزیل اهدا کرد

سفیر ایران در برزیل در ملاقات با "دامارس آلوِز" وزیر امور زنان، خانواده و حقوق بشر این کشور، یک نسخه از منشور کوروش  را به عنوان نخستین اعلامیه شناخته شده حقوق بشر در دنیا همراه با ترجمه پرتغالی آن به وی اهدا کرد. به گزارش ایرنا، در این دیدار حسین قریبی ضمن اشاره به پیشرفت های روزافزون جمهوری اسلامی ایران در زمینه ایجاد بسترهای قانونی و اجتماعی برای تضمین رعایت حقوق بشر، با اشاره به جایگاه زن و خانواده در ایران، برخی از آمار دستاوردها را در این زمینه ظرف چهار دهه گذشته ارائه کرد. وی همچنین با توصیف شرایط فعلی افغانستان، خدمات ارائه شده به مهاجران بویژه برخورداری از حق تحصیل برای کودکان و دختران افغان همپایه اتباع ایرانی را شرح داد. سفیر ایران با اشاره به اینکه پیشرفت در زمینه حقوق بشر از طریق همکاری بین المللی و تبادل تجربیات بهینه بین کشورها فراهم می شود، آمادگی ایران برای انجام گفت و گوهای دوجانبه  را در این زمینه اعلام و تاکید کرد که ایران و برزیل در این نکته توافق دارند که ارتقای حقوق بشر نباید به عنوان ابزار سیاسی مورد سوءاستفاده قرار گیرد. آلوِز نیز با اشاره به چالش‌های پیش روی برزیل درخصوص حقوق بشر از جمله ارتقای برابری میان طبقات مختلف جامعه برزیل، گزارشی درخصوص فعالیت های دولت برزیل در زمینه تأمین حقوق بومیان و مردمانی که در مناطق روستایی دورافتاده زندگی می کنند، ارائه داد. آلوِز همچنین ضمن اشاره به علاقه خود به تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران ابراز امیدواری کرد که بتواند برای آشنایی بیشتر با جنبه های مختلف زندگی اجتماعی ایرانیان از ایران دیدار کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7736/2/588065/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها