گفت‌وگوی «ایران» با 3 بازیکن تیم تاریخ‌ساز هندبال زنان که برای نخستین بار جهانی شد

قهرمانان بدون مدال


محمدمحمدی سدهی/  مسابقات هندبال قهرمانی آسیا در اردن با کسب مقام چهارمی زنان هندبالیست کشورمان به پایان رسید. مسابقاتی که با درخشش و تاریخ‌سازی همراه شد و تیم ملی هندبال بانوان ایران موفق شد برای نخستین بار جواز حضور در مسابقات جهانی را کسب کند. با پایان مسابقات قهرمانی آسیا، رقبای ایران در مسابقات جهانی اسپانیا مشخص شدند و تیم ملی در گروه C با تیم‌های نروژ، رومانی و قزاقستان همگروه است. مسابقاتی که ۱۰ تا ۲۸ آذر برگزار می‌شود. خبرنگار«ایران» با 3 بازیکن از این تیم تاریخ‌ساز گفت‌وگو کرد. مینا وطن پرست،‌هانیه لک و شقایق باپیری در خصوص این اتفاق مهم صحبت کردند.
 وطن پرست: کارشکنی اردنی‌ها انگیزه‌مان را چند برابر کرد
مینا وطن پرست، ملی‌پوش هندبال کشورمان گفت: «همه تیم‌ها با تمام قدرت در مسابقات حاضر شدند با وجود این توانستیم در مرحله گروهی عملکرد درخشانی داشته باشیم و با صعود به جمع 4 تیم پایانی جواز حضور در مسابقات جهانی را کسب کنیم. در بازی رده بندی کار سختی داشتیم چرا که قزاقستان جزو تیم‌های برتر آسیاست. گرچه در 15 دقیقه اول بازی 4 گل از این تیم جلو بودیم اما مشکلات تیم باعث شد نتوانیم تاریخ‌سازی مان را با کسب مدال تکمیل کنیم.» او صحبت‌های خود را این گونه ادامه داد: «کادر فنی‌مان به کرونا مبتلا شد و آنها را روی نیمکت نداشتیم و در زمان برگزاری مسابقات هم کشور میزبان (اردن) با کارشکنی‌های فراوان کارمان را سخت کرد. در زمان برگزاری بازی با اردن از ما تست کرونا گرفتند و پاسخ تست را پس از ساعت‌ها تعویق به ما اطلاع دادند. پس از آمدن جواب تست کرونا متوجه شدیم که مربیان‌مان تست شان مثبت است. بازی با اردن حساسیت زیادی داشت و اردنی‌ها می‌خواستند با این کارها خودشان به جمع 4 تیم برتر صعود کنند اما این کار آنها انگیزه مان را برای صعود از مرحله گروهی چند برابر کرد.» وطن پرست با اشاره به باخت ۳۳ - ۳۸ مقابل قزاقستان اظهار داشت: «ما 4 سال پیش با اختلاف 20 گل به این تیم باختیم اما در اردن با 5 اختلاف بازی را واگذار کردیم. ما نسبت به سال‌های گذشته بازیکن لژیونر داریم و بعد از این مسابقات هم بازیکنان ما پیشنهادهایی داشتند که این نشان دهنده پیشرفت خوب هندبال زنان است. رمز موفقیت ما در این مسابقات همدلی بود. علاوه بر این جامعه هندبال و مردم هم حمایت‌های زیادی از ما داشتند. 4 ماه سخت را در اردو پشت سر گذاشتیم و با تمام وجود تمرین کردیم.» این بازیکن تیم ملی هندبال درخصوص قرعه‌کشی مسابقات جهانی گفت: «تیم ملی با نروژ، رومانی و قزاقستان همگروه شده که قطعاً کارمان بسیار سخت خواهد بود.
 نروژ جزو 3 تیم برتر جهان است و رومانی هم جزو تیم‌های خوب جهان به حساب می‌آید و قزاقستان هم جزو تیم‌های خوب آسیایی است. اولین تجربه ما در مسابقات جهانی سخت خواهد بود اما تلاش‌مان را خواهیم کرد در مدت باقیمانده به بهترین نحو تمرینات آماده سازی مان را برگزار کنیم و با آمادگی بالا در مسابقات حاضر شویم.»
لک: با تک تک سلول‌های بدن مان برای لباس تیم ملی جنگیدیم
هانیه لک، دروازه‌بان تیم ملی هندبال گفت: «متأسفانه ما بدون بازی تدارکاتی در مسابقات حاضر شدیم اما بازی به بازی بهتر شدیم و توانستیم مرحله گروهی را به بهترین نحو به پایان برسانیم. اگر بازی تدارکاتی داشتیم می‌توانستیم در بازی اول ژاپن را شکست دهیم. در بازی رده‌بندی مقابل قزاقستان هم خوب بازی کردیم و هدف‌مان این بود تا با مدال تاریخ سازی مان را تکمیل کنیم به همین دلیل تمام توان مان را برای پیروزی در این بازی گذاشتیم اما نشد. با تک تک سلول‌های بدن‌مان برای لباس تیم ملی جنگیدیم.»
او تأکید کرد تاریخ‌سازی در این مسابقات تنها مختص تیم کنونی نیست:«در طی این سال‌ها خیلی‌ها برای هندبال زنان تلاش کردند و زحمت کشیدند. هندبال ایران به این تاریخ سازی نیاز داشت و آسیا یک مدال به این نسل بدهکار است. برای این تاریخ سازی انگیزه زیادی داشتیم تا بتوانیم مسیر را برای نسل بعدی باز کنیم که خوشبختانه این اتفاق افتاد و فعل خواستن را در هندبال صرف کردیم.» دروازه بان شماره 22 تیم ملی با اشاره به اینکه همیشه حضور در مسابقات جهانی برای هندبال زنان ایران یک رویا بود، اظهار داشت: «زمانی که از بیشتر شدن سهمیه آسیا در مسابقات جهانی مطلع شدیم، با انگیزه بیشتر تمرین کردیم. اعزام تیم بانوان در برنامه‌های فدراسیون نبود اما بیشتر شدن سهمیه باعث شد تا فدراسیون تیم ملی را به مسابقات اعزام کند. فدراسیون با اعزام ما به اردن ما را باور کرد و ما هم پاسخ فدراسیون را بخوبی دادیم. همدلی بچه‌ها عاملی برای تاریخ سازی هندبال بانوان بود. به دنبال این بودیم که با تاریخ سازی مسیر را نه تنها برای هندبال بانوان بلکه برای ورزش بانوان روشن کنیم.» لک درخصوص مصادف شدن صعود تیم ملی هندبال با صعود فوتبال بانوان به جام ملت‌ها این گونه صحبت کرد: «این موضوع باعث شد تا صعودمان کمرنگ تر به نظر برسد چرا که توجه رسانه‌ها تغییر کرد و همه به سمت فوتبال کشیده شدند. هم تیم ملی هندبال و هم تیم ملی فوتبال کار بزرگی انجام دادند، کاری که برای نخستین بار صورت گرفته و انتظارمان این است که تفاوت چندانی بین این 2 تیم قائل نشوند، همان گونه که مردم تفاوت قائل نمی‌شوند و در زمان برگزاری مسابقات ما انرژی مثبتی از همه گرفتیم.»
 باپیری: رؤیای جهانی شدن هندبال بانوان با یکدلی محقق شد
شقایق باپیری دیگر بازیکن تیم ملی هندبال درخصوص این تاریخ‌سازی بیان داشت: «رؤیای جهانی شدن هندبال بانوان با یکدلی محقق شد و ما از همان اردوی اول با همدیگر هم قسم شدیم که این سهمیه کسب شود و برای رسیدن به این موضوع از دل و جان مایه گذاشتیم و همه با تمام توان مان برای پیراهن تیم ملی تلاش کردیم. همه ما از این موفقیت تاریخی بسیار خوشحالیم.»
او گفت: «اردنی‌ها خیلی تلاش کردند که سهمیه جهان را به هر طریق ممکن کسب کنند به این دلیل حواشی زیادی برای ما از نظر کرونا ایجاد کردند اما ما تمرکزمان را حفظ کردیم و این موضوعات به ما انگیزه داد تا با تلاش بیشتر به هدف‌مان برسیم. فدراسیون هندبال حمایت‌های زیادی از ما داشت و حامد پاکدل، رئیس فدراسیون همانند یک پدر پشت مان بود و تمامی امکانات را برای تیم ملی مهیا کرد.» باپیری که در لیگ عراق لژیونر است، افزود: «اولین اتفاق خوب من حضور در لیگ عراق بود که این مهم با کمک فدراسیون هندبال صورت گرفت و من در آنجا با 70 گل زده خانم گل لیگ عراق شدم. دومین و بهترین اتفاق زندگی‌ام هم همین کسب سهمیه مسابقات جهانی اسپانیا بود و خدا را شکر می‌کنم که هندبال ایران دوباره احیا شد. در دیدار رده‌بندی بازی خوبی با قزاقستان داشتیم اما تجربه مان نسبت به این تیم کمتر بود و این موضوع باعث شد تا نتوانیم با مدال به کشور بازگردیم.» این بازیکن هندبال کشورمان با اشاره به اینکه هنوز مأموریت‌مان تمام نشده، افزود: «می‌خواهیم نماینده شایسته‌ای در مسابقات جهانی باشیم. البته این را می‌دانیم که کارمان در مسابقات جهانی به هیچ وجه آسان نیست و حریفان بسیار سختی در اسپانیا داریم اما تلاش‌مان پیشرفت هندبال است و تیم ملی با نتایج خوب خود در مسابقات جهانی می‌تواند به این مسیر ادامه دهد.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7736/1/588067/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها