VAR و طارمی، تیم ملی را مقابل امارات به پیروزی رساندند

ایران شکست‌ناپذیر


گروه ورزشی/ تیم ملی فوتبال کشورمان، پنجشنبه شب در سومین بازی‌اش در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی 2022 قطر در ورزشگاه زعبیل دوبی، مقابل امارات قرار گرفت. دیداری که از اهمیت زیادی برخوردار بود و شاگردان دراگان اسکوچیچ که در 2 بازی ابتدایی‌شان مقابل سوریه و عراق به پیروزی رسیده بودند، امیدوار بودند تا در این مسابقه هم برنده شوند. از طرفی اماراتی‌ها هم می‌خواستند از امتیاز میزبانی‌شان استفاده کرده و به اولین بردشان دست پیدا کنند. سرمربی تیم ملی در این بازی، همان ترکیب اولیه بازی با عراق را به میدان فرستاد و علیرضا بیرانوند، صادق محرمی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، شجاع خلیل‌زاده، امید نورافکن، وحید امیری، سعید عزت‌اللهی، احمد نوراللهی، علیرضا جهانبخش، مهدی طارمی و سردار آزمون را روانه زمین کرد. در ابتدای مسابقه، 2 تیم بازی را محتاطانه آغاز کردند و به ارزیابی هم مشغول بودند اما ملی‌پوشان کشورمان رفته‌رفته نبض بازی را در اختیار گرفتند و سعی در رساندن توپ به طارمی و آزمون داشتند اما اماراتی‌ها بخوبی راه‌های نفوذ را بسته بودند و ایران و امارات بعد از ارائه یک فوتبال کم افت و خیز و خسته‌کننده با تساوی بدون گل راهی رختکن شدند. در این شرایط اسکوچیچ دست به تغییر زد و با شروع نیمه دوم، علی قلی‌زاده را به جای نورافکن به میدان فرستاد تا هم تیمش را تهاجمی‌تر کند و هم جلوی اخراج شدن نورافکن را که در نیمه اول اخطار گرفته بود بگیرد.
کمک VAR به تیم ملی و شجاع
در دقیقه 60 و روی ضدحمله سریع اماراتی‌ها، علی مبخوت در موقعیت تک به تک با بیرانوند قرار گرفت اما خلیل‌زاده پیش از ورود این بازیکن به داخل محوطه جریمه، تعادل او را به هم ریخت و کریستوفر جیمز داور استرالیایی بازی، شجاع را با کارت قرمز مستقیم جریمه کرد ولی در دمیدن در سوت خود به نشانه خطا میان اعلام ضربه پنالتی یا ضربه پشت محوطه جریمه مردد مانده بود. کمک داور ویدیویی ابتدا به داور گزارش کرد خلیل‌زاده پشت محوطه جریمه با دست تعادل مهاجم حریف را به هم زده و چون مهاجم در موقعیت تک به تک با دروازه‌بان ایران بود، داور حکم به اخراج خلیل‌زاده داد اما در حالی که اماراتی‌ها آماده بودند ضربه را بزنند و اسکوچیچ هم در حال تعویض کردن آزمون و بیرون کشیدن او برای وارد کردن یک مدافع به میدان بود، کمک داور ویدیویی دوباره صحنه را چک کرد و متوجه شد قبل از آن که توپ به بازیکن امارات برسد و مهاجم هم تیمی خود را راه بیندازد، بازیکن امارات در موقعیت آفساید قرار داشته و به همین دلیل داور هم اخراج خلیل‌زاده را پس گرفت و هم ضربه پشت محوطه جریمه حریف را لغو کرد تا شجاع و تیم ملی با هم به بازی برگردند.
درخشش طارمی با یک گل و یک پنالتی
شوک وارد شده به ایران مثبت بود و دقیقه 71 پاس تو در دیدنی سردار برای طارمی، او را در موقعیت خوبی قرار داد و طارمی در حالی که علی خصیف دروازه‌بان امارات که برای مهار توپ از دروازه خارج شده بود، با ضربه دقیق توپ را به‌سمت دروازه خالی امارات فرستاد و موفق به گلزنی شد تا بیست و ششمین گل ملی‌اش را در پنجاه و سومین بازی ملی‌اش به ثمر برساند و جایگاهش را در رده هفتم بهترین گلزنان ملی بهبود بخشد. دقیقه 77 ایران دومین تعویضش را انجام داد و احسان حاج صفی به جای جهانبخش وارد میدان شد تا کاپیتان اول تیم ملی که در 2 بازی قبلی به‌دلیل مصدومیت غایب بود، باز هم برای ایران به میدان برود و جای دیگر کاپیتان تیم ملی را بگیرد. ضمن اینکه دقیقه 85 هم، میلاد سرلک جای نوراللهی را گرفت. اما در شرایطی که به دقایق پایانی نزدیک می‌شدیم، طارمی در دقیقه 88 با خطا درون محوطه جریمه امارات متوقف شد و داور یک ضربه پنالتی برای ایران اعلام کرد. جالب اینکه طارمی با کسب 6 پنالتی، در صدر بازیکنانی قرار گرفت که در 10 سال اخیر بیشترین پنالتی را برای تیم ملی گرفته‌اند. قبل از بازی تیم ملی اعلام شد که جهانبخش به‌عنوان پنالتی‌زن اول و آزمون به‌عنوان پنالتی‌زن دوم تیم انتخاب شده‌اند و از آنجایی که جهانبخش در زمین نبود، سردار پشت ضربه قرار گرفت و ضربه زمینی‌اش را به‌سمت راست دروازه امارات زد که علی خصیف بخوبی جهت این ضربه را تشخیص داده و آن را دفع کرد. دقیقه 93 کریم انصاری فرد به جای آزمون وارد زمین شد. با این حال، تیم ملی با همان تک گل 1-0 به پیروزی رسید و طارمی هم به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد. در سایر دیدارهای گروه A، کره جنوبی 2-1 سوریه را برد و عراق و لبنان هم بدون گل مساوی شدند و ایران هم با این پیروزی 9 امتیازی شد تا همچنان صدرنشین گروه A باشد و با امیدواری بیشتر به استقبال بازی سه‌شنبه‌اش با کره‌جنوبی برود.
 10 بازی 10 برد
تیم ملی با این برد، به یک آمار خیره‌کننده دست یافت. چرا که ایران با هدایت اسکوچیچ در 10 بازی گذشته 10 پیروزی کسب کرده که یک رکورد بی‌نظیر در تاریخ تیم ملی است. تنها 2 گل خورده و 29 گل زده و این یعنی 2.9 گل در هر بازی. طبق آمار این بازی، ایران موقعیت‌های بیشتری را با 10 فرصت نسبت به 5 موقعیت روی دروازه امارات ایجاد کرد. با اینکه مالکیت بازی 55.3 به 44.7 در اختیار تیم میزبان بوده است. همچنین امارات با 473 پاس نسبت به ایران با عدد 372، پاس بیشتری را داد و درصد پاس صحیح هر دو تیم نیز 82 درصد بود.

برش
طارمی: یک بازی خوب و تاکتیکی را پشت سر گذاشتیم

زننده تک گل ایران مقابل امارات گفت:«می‌دانستیم بازی سختی پیش رو داریم. نیمه اول، بازی متعادلی بود و به خاطر شرایط آب و هوایی، بازی برای ما سخت شد اما نیمه دوم بهتر بازی کردیم.  به اماراتی‌ها تبریک می‌گویم؛ توقع این بازی خوب را از آنها نداشتم.»
طارمی ادامه داد:«اگر VAR آن صحنه را نمی‌گرفت و شجاع اخراج می‌شد، شرایط برای ما سخت می‌شد. با این شرایط آب و هوایی مجبور بودیم با یک بازیکن کمتر بازی کنیم و این یعنی باید دل به ضد حمله‌ها می‌بستیم، عقب‌تر بازی می‌کردیم و این اتفاق برای ما خیلی خوب نبود ،ولی موقعیت‌های بهتری به وجود آوردیم و در کل یک بازی خوب و تاکتیکی را پشت سر گذاشتیم.»





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7742/1/588551/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها