هنرمندان در فضای مجازی


این روزها صفحات هنرمندان از درگذشت فتحعلی اویسی می‌نویسند و برای بهبودی عزت‌الله مهر‌آوران دعا می‌کنند. هنرمندان حوزه کودک هم با انتشار فیلم و عکس هفته کودک را یادآور می‌شوند.

اولین سالی که او نیست
17 مهر سال 1399 محمدرضا شجریان درگذشت. حال در اولین سالگرد نبود این هنرمند همایون شجریان نوشتاری را منتشر کرد و خبر داد که قطعه‌ای از کارهای او را منتشر خواهد کرد: «با سپاس بیکران از مهر یکایک شما عزیزان همدل با شما، قطعه‌ای از کارهای قدیمی پدر به یاد ایشان تنظیم، ضبط و بازخوانی شده است که 16 مهر یک روز مانده به سال رفتن پدر با شما نازنینان به اشتراک خواهیم گذشت.»

چهره‌ها
کیومرث مرادی که در سریال «زخم کاری» مسئولیت انتخاب بازیگرها را برعهده داشت  با انتشار فیلمی از این سریال نوشت: «داستان من و تو هنوز تموم نشده مالک، این رو تو آخرین دیدار به هم گفتیم. بعضی وقت‌ها نشانه‌ها، بخش هویتی زندگی تو می‌شود. فرصت یک خط بلند هستش که جهانی از معنا رو جلوی تو رمزگشایی می‌کنه. این جاه‌طلبی نیست. این رسیدن به نقطه‌ای هستش که تو می‌خواهی درک کنی تو چه مسیری داری راه میری و چی برای گفتن داری. گفتن به خودت و مسیر طولانی زندگی‌ات. ممنون از انرژی طبیعی دنیا، که این مسیر تموم نشده رو جلوی راهم گذاشت. ممنون از محمد حسین عزیز برای اعتمادش و جواد برای پشتیبانی و همراهی رفیقانش. دلم برای سماوات تنگ میشه! شاید وقتی دیگر.»
شاهد احمد در صفحه خود به انتشار فیلم «حریف دل» ساخته رضا گنجی و خاطره بازی پرداخته است. او برای ایفای این نقش برنده جایزه بهترین بازیگرى از جشنواره جهانى فیلم رشد و همچنین برنده جایزه بهترین بازیگرى از جشنواره فیلم المپیک - فیلم‌هاى ورزشى به دبیری رضا میرکریمى شده است. او با اشاره به افتخار همکاری با جمشید مشایخی، فاطمه گودرزی و فریبرز سمندرپور نوشت: «بسیارى از بازیگران جوان این فیلم در ابتداى مسیر کارى خود بودند. ستاره اسکندرى، رامین راستاد، مهدى تارخ و بهناز جعفرى. یادش بخیر رضا رخشان عکاس این فیلم بود و موسیقى فیلم را هم استاد ناصر چشم آذر از خود به یادگار گذاشتند. از سویى این اثر یکى از به یادماندنى‌ترین فیلم‌هایى است که در سال ١٣٧٦ بازى کرده ام؛ چون رفاقت و صمیمیت همیشگى من و آشنایى خانوادگى ما با ناصر عزیز در طول ساخت موسیقى همین فیلم شکل گرفت و تا اکنون ادامه دارد و دارد و دارد.»
رضا یزدانی هم در صفحه خود با انتشار تیزر فیلم سینمایی «شب هامون» به کارگردانی حمیده معین‌فر خبر از انتشار پروانه نمایش این فیلم داد. رضا یزدانی که در این فیلم به همراه نازنین فراهانی بازی دارند. نخستین اثر سینمایی حمیده معین‌فر و نخستین تجربه سینمایی او در ژانر تریلر روانشناسانه است. فیلمنامه شب هامون توسط سمیه تاجیک به نگارش درآمده است. قصه این فیلم تنها در یک لوکیشن و با دو شخصیت روایت می‌شود.

یاد هنرمند
پوریا پورعطایی نوه غلامعلی پورعطایی در صفحه خود با انتشار عکسی از این هنرمند یادآور شد که مهر امسال هفتمین سالی است که این پیشکسوت موسیقی نواحی خراسان دیگر در میان ما نیست: «هفتمین سالگرد پرواز روح بزرگمرد موسیقی مقامی خراسان و چهره ماندگار ایران زمین پدربزرگ عزیزم مرحوم استاد غلامعلی پورعطایی بر جامعه هنری تسلیت روحش شاد و یادش در قلبمان همیشه زنده.»
ایرج افشار 16 مهر متولد شد. این محقق، ایران‌شناس، کتاب‌شناس و نسخه‌پژوه اگر زنده بود امسال 96 ساله می‌شد. یاد او در صفحه مجید جلیسه، نویسنده و رئیس سابق اداره کتاب معاونت فرهنگی آمده است. در بخشی از این متن آمده است: «نمی‌دانم چه کسی تعبیر «سلیمان مُلک کتاب» را برای مرحوم استاد ایرج افشار بکار برد، اما تعبیری بحق و دلنشین است. افشار با تمام وجود کتاب بود و فرهنگ. یکی از ده‌ها ویژگی برجسته او، آرشیویست بودن افشار است؛ بجز کتاب‌ها و مجلات فراوانی که در کتابخانه خود جمع‌آوری و نگهداری نمود؛ آرشیو کردن بیش از پنج هزار مقاله ‌(منتشر شده و نشده)، کارت‌پستال‌ها، اعلامیه‌ها، فهارس، کاتالوگ‌ها، ‌جشن‌نامه‌ها، یادنامه‌ها، زندگینامه‌ها و …، ارزش و جایگاه گنجینه پژوهشی ایران را که خوشبختانه در حال حاضر در کتابخانه مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی محفوظ است ، دوچندان می‌کند. مرحوم افشار در تمام سال‌های زندگی اگر در همایش، نشست یا جلسه‌ای چه داخل و چه خارج از کشور شرکت می‌نمود و در آن کاتالوگ یا بروشور یا حتی کاغذی می‌دادند یا برای او ارسال می‌کردند ، حفظ و آرشیو می‌نمود.
منابعی ساده و به ظاهر بی‌اهمیت اما مهم و ارزشمند و البته کم نظیر که شاید امروز در هیچ کجا جز گنجینه پژوهشی ایشان یافت نشود.»

چی بخوانیم
مهدی غبرایی از ‌‌آن دسته مترجم‌هایی است که کتاب‌های خوبی را به طرفداران ادبیات خارجی معرفی کرده است. اسم این مترجم پای هرکتابی نشانه خوب بودن کتاب است که با ترجمه خوب او، لذت خواندن چندبرابر می‌شود. کتابفروشی دهخدا لیستی از کتاب‌های این مترجم را معرفی کرده است. این لیست شامل این کتاب‌هاست: «عشق و دیگر هیچ» اثر الکساندرا کلانتا/ «خیره به خورشید» اثر اروین د بالوم/ «میعاد در سپیده دم» اثر رومن گاری/ «تعقیب گوسفند وحشی» اثر هاروکی موراکامی/ «بادبادک باز» اثر خالد حسینی/ «این ناقوس مرگ کیست؟‌» اثر ارنست همینگوی/ «ساعت‌ها» اثر مایکل کانینگهام/ «کوری»‌ اثر ژوزه ساراماگو.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7742/16/588632/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها