اخبــــار


رئیس جمهوری در دیدار رئیس صدا‌وسیما :
رسانه ملی پل ارتباطی بین مردم و مسئولان باشد

«پیمان جبلی» رئیس سازمان صداوسیما روز گذشته با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری دیدار و گفت‌و‌گو کرد. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس جمهوری در این دیدار با اشاره به نقش مهم صداوسیما به‌عنوان رسانه ملی در تبیین مسائل و مشکلات مردم و بیان دیدگاه‌های مسئولان کشور، گفت: صداوسیما باید پل ارتباطی بین دولت و دیگر مسئولان کشور با مردم باشد.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر توجه به سه مقوله دقت، سرعت و صداقت در امر اطلاع‌رسانی و تبیین اقدامات، دستاوردها و عملکرد مدیران و مسئولان کشور، افزود: نتیجه این عملکرد و همکاری مشترک دولت و صداوسیما باید موجب امیدآفرینی بین مردم شود.

برگزاری جلسه سران قوا به‌ میزبانی رئیس مجلس

جلسه سران قوا روز شنبه به‌ میزبانی محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در بهارستان برگزار شد.
به گزارش خانه ملت، در این جلسه رؤسای قوای مجریه، مقننه و قضائیه درباره مهمترین موضوعات کشور از جمله مسائل اقتصادی مشورت کردند. جلسه پیشین این نشست به میزبانی آیت الله سید ابراهیم رئیسی در هفدهم مهر برگزار شد.

پیشنهاد ارائه <کارت‌ اعتباری> به مردم به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی

رئیس کمیسیون اقتصادی از پیشنهاد مجلس به دولت برای اختصاص «کارت‌های اعتباری» به مردم به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی خبر داد و گفت: البته اگر دولت بتواند با سیاست‌های نظارتی قیمت‌ها را پایین بیاورد ما مانع تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی نخواهیم شد.به گزارش تسنیم‏ محمدرضا پورابراهیمی گفت: با این کار مابه‌التفاوت ارز ترجیحی کالاهای اساسی در قالب کارت‌های اعتباری خرید به مردم اختصاص می‌یابد.
وی ادامه داد: تأکید مجلس این است که باید به جای هدر رفت منابع ارزی ۴۲۰۰ تومانی، تخصیص ارز ترجیحی در کشور تعیین تکلیف شود چرا که تنها بخش جزئی آن به مردم می‌رسد و بخش عمده آن به دلیل عدم نظارت‌ها، به فساد و رانت در اقتصاد کشور تبدیل می‌شود، لذا پیشنهاد ما به دولت سیزدهم این است که به جای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی روش اعمال آن را تغییر دهیم و به جای اختصاص به واردات، به مصرف ارز ترجیحی دهیم. رئیس کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: پیشنهاد مشخص ما به دولت این است که این مبلغ به صورت مابه‌التفاوت و در قالب کارت‌های اعتباری به خود مردم داده شود تا عدالت در مصرف سرانه در کشور برقرار شود، البته اختصاص ارز ترجیحی به تعدادی از کالاهای اساسی مثل دارو، آرد و گندم به قوت خود باقی خواهد ماند، اما مابه‌التفاوت ارز ترجیحی برخی دیگر از کالاهای اساسی به صورت کارت‌های اعتباری دراختیار مردم قرار می‌گیرد و بستر اجرای این طرح در دولت فراهم است. پورابراهیمی افزود: این طرح ربطی به بحث کوپن ندارد بلکه موضوع کارت‌های اعتباری است که نمونه آن را در کارت‌های بنزین داریم و مردم می‌توانند تا ۶۰ لیتر با نرخ ارز ترجیحی بنزین بزنند و اضافه مصرف آن نیز با قیمت آزاد محاسبه می‌شود؛ حسن این کار بجز عدالت در مصرف کمک به تولید است چرا که وضعیت تولید در کالاهای اساسی نشان‌دهنده کاهش میزان تولید درکشور است و دلیل اصلی آن نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی است.

بخش خصوصی آماده حضور در لبنان است

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه با اشاره به برخی از موانع حضور فعال ایران در عرصه تجاری و اقتصادی در لبنان اظهار کرد: مسأله شیوع کرونا، موضوع تحریم‌ها و روابط بانکی و انفجار بندر بیروت و همچنین عدم استقرار دولت در این کشور تا حدود یک ماه پیش از موانع گسترش روابط دو کشور در حوزه اقتصادی بوده و است. میرمسعود حسینیان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه بخش خصوصی ایران آماده حضور در لبنان است و ما موانع حضور آنها در این کشور را باید برطرف کنیم، گفت:‌ ما در تلاش هستیم  موانع را برطرف کنیم. آقای امیر عبداللهیان در جریان دیدار با وزیر خارجه لبنان از ایشان دعوت کرد که در آینده نزدیک به ایران سفر کند.
این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین با تأکید بر اینکه ایران تصمیم به ادامه ارسال سوخت به لبنان دارد و قرار است چندین محموله سوخت دیگر نیز ارسال شود، تأکید کرد: ایران در این زمینه قوانین دولت لبنان را نقض نکرده‌ است. بخش اعظمی از اقتصاد لبنان خصوصی است و ما سوخت را به تجار خصوصی در لبنان فروخته‌ایم، گرچه حزب‌الله لبنان از این ایده حمایت و آن را مدیریت کرده است. مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه در مورد روابط ایران و مصر و نتایج گفت‌وگوهای اخیر وزیر خارجه و رئیس‌جمهوری این کشور عربی در حاشیه نشست بغداد تشریح کرد: مسائل ما با مصر زیاد است البته امیدواریم که بزودی این مسائل حل شود، البته اگر گشایش‌های مثبتی در روابط ایران و عربستان ایجاد شود این موضوع قطعاً در روابط ایران و مصر نیز تأثیرگذار خواهد بود. در حال حاضر دو کشور دارای دفتر حافظ منافع هستند. حسینیان ادامه داد: ما اکنون دو مشکل بزرگ در تعامل با مصر داریم، حدود دو سال است که کشتی نفتی ایران توسط مصر به بهانه‌های واهی و بدون ارائه مدرکی توقیف شده است و از طرفی دیگر چند زندانی ایرانی در مصر نیز به اتهام حمل مواد مخدر در معرض حکم اعدام هستند. وی در همین ارتباط گفت: اجرای حکم این افراد منتظر تأیید رئیس‌جمهوری مصر است. ما پیگیری کردیم که فعلاً این حکم متوقف  و امیدواریم مسأله اعدام شهروندان در نهایت منتفی شود. مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه تأکید کرد: تلاش‌ها برای بهبود روابط با مصر در حال انجام است گرچه این روند کند پیش می‌رود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7749/2/589264/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها