محکومیت عملیات تروریستی در قندهار افغانستان


جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و انجمن دفاع از قربانیان تروریسم با صدور پیام‌ها و بیانیه‌های جداگانه‌ای، عملیات تروریستی و جنایت جمعه گذشته علیه شیعیان در حسینیه فاطمیه قندهار در افغانستان را محکوم کردند و خواستار تأمین امنیت شیعیان از سوی گروه حاکم بر این کشور شدند.
به گزارش ایسنا، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پیام خود، ضمن محکومیت این اقدام سبعانه و ضد بشری و تسلیت به امت اسلامی، تأکید کرد که «دست جنایتکاران ضد اسلام بار دیگر به خون مؤمنین نمازگزار آلوده شد و غمی سنگین بر دل‌ها وارد ساخت. تکرار این حوادث گرچه دردناک و سهمگین است اما هیچ تزلزلی در گام‌های امت اسلامی برای ایستادگی و مبارزه با کفر و استکبار ایجاد نخواهد کرد.»
این نهاد حوزوی با بیان اینکه سیاست اصلی استکبار که همان اختلاف افکنی بین مسلمین و جنگ‌افروزی است که امروز به دست جانیان داعش در افغانستان پیاده می‌شود، اضافه کرد: «اگر کسانی که امروز حکومت افغانستان را به دست گرفته‌اند و داعیه‌ حاکمیت دارند، در جنایت جمعه پیشین قُندوز، مسببّان را دستگیر و به اشدّ مجازات می‌رساندند، امروز شاهد این جنایت در قندهار نمی‌بودیم.»
جامعه مدرسین از حاکمیت فعلی افغانستان خواست علاوه بر حفظ امنیت، در مسیر ایجاد یک دولت ملی و فراگیر برای تحقق ثبات در افغانستان تلاش کرده و هرچه سریع‌تر با مسببان این جنایات هولناک برخورد کند.
شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نیز در بیانیه خود تأکید کرد: اکنون بر همگان روشن شده است که امریکای جهانخوار پس از شکست‌های راهبردی خود در غرب آسیا بویژه از مردم سلحشور افغانستان، درصدد انتقام‌گیری و ایجاد التهاب و تنش و شعله‌ورسازی آتش تفرقه توسط عوامل نیابتی خود در این کشور و کشورهای دیگر منطقه است.
این شورا، احیا و فعال‌سازی دوباره گروهک داعش و دیگر مسلحین تکفیری را بخشی از توطئه‌ و نیرنگ استکبار دانست و از مسئولان کنونی افغانستان خواست برای جلوگیری از تکرار چنین جنایاتی به وظایف قانونی خود عمل کنند.
انجمن دفاع از قربانیان تروریسم هم در بیانیه خود اظهار کرد: استمرار حملات به مساجد، کلیسا و کنیسه‌ها در سال‌های اخیر در جهان ثابت می‌کند که تروریسم سال‌هاست دیگر از یک تفسیر اشتباه و تندروی عقیدتی عبور کرده و همچون ابزاری در جهت حفظ و گسترش منافع نظام سلطه نقش‌آفرینی می‌کند.
این انجمن با بیان اینکه تروریسم به هیچ دین و مذهبی ارتباط نداشته، بلکه ادیان الهی و پیروان آنها به دلیل روشنگری، همواره جزو اولین اهداف دین ستیزان هستند، از جامعه بین‌المللی و سازمان ملل، رهبران ادیان و همه دغدغه‌مندان و فعالان حوزه حقوق بشر خواست تا با افشای ماهیت و پشت پرده این مزدوران جنایت، بسترهای اجتماعی بقای تروریسم و افراط‌ گری را تضعیف کنند.
 حزب مؤتلفه اسلامی هم در بیانیه‌ای با محکوم کردن این عملیات تروریستی‏ نوشت: بدون تردید امریکای جنایتکار که امروز مجبور به خروج ذلت‌بار از افغانستان گردیده با حمایت از گروه‌های تروریستی و انجام چنین توطئه‌های شیطانی عملاً می‌خواهد به مردم مظلوم آن کشور القا نماید که برعکس آنچه امریکا و اذنابش در منطقه تبلیغ می‌کنند، پایان حضور غیر قانونی و اشغالگرانه این کشور در ممالک جهان موجب سلب امنیت و تقویت تروریسم در آنها خواهد شد، ملت مسلمان و هوشمند افغانستان خود پاسخ این جنایت‌ها را به این گروه مزدور شیطان صفت خواهد داد. مؤتلفه اسلامی افزوده: حمله تروریستی گروه داعش به این دو مسجد که در آن صدها نفر از شیعیان متدین افغانستان را که در حال ادای فریضه نماز جمعه بودند به خاک و خون کشید، بشدت محکوم است و حزب موتلفه اسلامی آن را یک نسل کشی به تمام معنا می‌داند و از احزاب جهان و احزاب افغان می‌خواهد که نهایت تلاش خود را در محکومیت گروه داعش و حامیان این گروه تروریستی در افغانستان به کار بندند.
در پی حادثه تروریستی جمعه گذشته در مسجد فاطمیه قندهار در استان قندوز افغانستان بیش از ۴۰ نفر به شهادت رسیدند و ۷۰ نفر زخمی شدند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7749/3/589269/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها