اعتراف داعش به قتل‌عام شیعیان قندهار


زهره صفاری/ گروه تروریستی داعش ساعاتی پس از انفجار مرگبار مسجد بزرگ شیعیان قندهار، در حالی که پیکان اتهامات به سمتش بود، با صدور بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی مسئولیت قتل عام دست‌کم 47 نفر از شیعیان افغانستان را پذیرفت.
به گزارش «آسوشیتدپرس»، آنچه در بیانیه داعش از چگونگی وقوع این جنایت منتشر شده بود نشان می‌دهد، دو عامل انتحاری وابسته به این گروه پس از تیراندازی و قتل مأموران امنیتی وارد محوطه مسجد «امام بارگاه» قندهار شده و خود را منفجر کرده‌اند. بنا به گفته شاهدان، مأموران یکی از مهاجمان را در ورودی متوقف کرده بودند که او پیش از ورود به مسجد مجبور به انفجار کمربند انتحاری‌اش شد. براساس اطلاعات بیانیه داعش دو عامل این انفجار اهل افغانستان بودند. به باور کارشناسان فاجعه نماز جمعه قندهار گرچه تلفات و مجروحان کمتری نسبت به انفجار یک هفته قبل داعش به مسجد شیعیان قندوز داشت اما از آنجا که بزرگترین تعرض داعش به جنوب افغانستان و قندهار به عنوان پایگاه اصلی طالبان در این کشور بود، ابهامات زیادی درباره ظرفیت مقابله‌ای طالبان برای مبارزه با تهدیدات روزافزون داعش به وجود آورده است.
این در حالی است که طالبان پس از خروج کامل نظامیان خارجی و امریکایی‌ها از خاک افغانستان بارها بر ایجاد صلح و امنیت در این کشور تأکید داشته و متعهد شده‌اند که هرگز اجازه نمی‌دهند خاک کشورشان محلی برای حمله تروریست‌ها به کشورهای دیگر شود. «محمد نعیم»، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان نیز در بیانیه‌ای با «دلخراش» خواندن فاجعه حمله به مسجد شیعیان قندهار، با تأکید بر تعهدات شبه‌نظامیان به کشورهای دیگر، خواستار پذیرش مشروعیت دولت طالبان از سوی کشورها شد: «ما کنترل وضعیت امنیتی در افغانستان را در دست داریم و اوضاع در حال بهبود است اما ما از کشورهای جهان می‌خواهیم افغانستان را منزوی نکنند زیرا این وضعیت به نفع هیچ‌کس نیست. از طرف دیگر به رسمیت شناختن دولت افغانستان توسط کشورهای همسایه و جامعه بین‌المللی، دولت طالبان را تقویت کرده و به آن در مواجهه با مشکلات داخلی کمک می‌کند.» در همین حال به نوشته ایسنا به نقل از رویترز، بسیاری از کشورها با محکوم کردن جنایت داعش علیه شیعیان، خواستار برقراری ثبات در افغانستان شدند. وزارتخانه‌های امور خارجه روسیه، امریکا، عربستان، قطر، امارات، اردن و ترکیه از جمله کشورهایی بودند که با مشخص شدن نقش داعش در این جنایت، آن را محکوم کردند. حزب‌الله لبنان نیز ضمن محکوم کردن انفجار انتحاری روز جمعه مسجد شیعیان قندهار در بیانیه‌ای اعلام کرد: «امریکا با به جا گذاشتن قاتلان و کشتار و ویرانی در افغانستان به دنبال انتقام شکست خود در این کشور است. چنین اقدامات جنایتکارانه‌ای از سوی تروریست‌های داعشی مستلزم اقدام فوری و گسترده است. در حال حاضر مسئولیت ویژه‌ای بر عهده مقامات افغانستان است تا عاملان این جنایت را به مجازات عادلانه‌ای برسانند.»
مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق نیز خطاب به طالبان گفت: «اگر قادر به حمایت از شیعیان نیستید اجازه دهید خودشان برای حفظ جانشان تلاش کنند.» انصار الله یمن نیز وقایع اخیر افغانستان، سوریه و لبنان را جنایت امریکایی- صهیونیستی خواند.
نوشداروی امریکا بعد از اشتباه مرگبار
در حالی که کمتر از دو ماه از خروج غیرمسئولانه امریکا از افغانستان می‌گذرد اما فارغ از تبعات بسیار زیاد این تصمیم عجولانه کاخ سفید برای شهروندان افغان، اعتراف مقامات امریکایی به اشتباه بزرگ خود در هدف قرار دادن غیرنظامیان افغانستانی در حمله پهپادی ماه آگوست که به کشته شدن 10 نفر از جمله چندین کودک منجر شد، انتقادات بسیاری را روانه واشنگتن کرد. در این شرایط به نوشته «الجزیره»، پنتاگون با ابراز تأسف دوباره از هدف قرار دادن خانواده 10 نفره افغانی در آخرین روزهای حضور در این کشور، ضمن تعهد به پرداخت غرامت تعیین نشده‌ای به خانواده قربانیان، اعلام کرد در صورت تمایل بازماندگان برای مهاجرت به امریکا، وزارت خارجه مقدمات کار آنها را فراهم می‌آورد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7749/4/589275/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها