سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری اعلام کرد:

تهران؛ میزبان وزرای خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان


سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه گفت‌و‌گوهای پیش روی هسته ای در بروکسل را در راستای توافقی دوسویه میان ایران و طرف‌های توافق دانست و مذاکرات انجام شده با «انریکه مورا»، معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا را سازنده توصیف کرد. تاکنون شش دور از مذاکرات هسته ای در وین با حضور غیرمستقیم امریکا برگزار شده است. این مذاکرات با هدف بازگشت تهران به تعهدات هسته‌ای خود و لغو تحریم‌های امریکا انجام می‌شد، اما به‌دنبال انتخابات ۱۴۰۰ ریاست‌ جمهوری در ایران از اواخر خردادماه متوقف شد و همچنان زمان از سرگیری آن مشخص نیست. این در حالی است که وزارت امور خارجه کشورمان روز بعد از سفر «انریکه مورا»، معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا از توافق مقامات تهران و اتحادیه اروپا برای انجام گفت‌وگوهای بیشتر در بروکسل، مقر اتحادیه اروپا با هدف از سرگیری مذاکرات  هسته ای خبر داده است.
به گزارش «ایران»، سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی درباره آخرین تحولات مذاکرات  هسته ای و سفر معاون مسئول اتحادیه اروپا به تهران گفت: «گفت‌وگوهای پنجشنبه هفته گذشته خوب و سازنده بود و نکات لازم به «انریکه مورا» منتقل و توافق شد در چند روز آینده در بروکسل این گفت‌وگوها ادامه یابد و این توافق دوسویه بوده و قطعاً موضوعات، چالش‌ها و موانعی که شش دور مذاکرات در وین به نتیجه نرسید باید در حین این گفت‌و‌گوهایی که انجام می‌شود، مورد رایزنی قرار گیرد.»
خطیب‌زاده پیرامون این موضوع که آیا ایران پیش شرطی را برای ازسرگیری مذاکرات مطرح کرده است یا نه، گفت: هیچ پیش شرطی برای گفت‌وگوها طرح نکردیم. ما در فضای رسانه‌ای پیام دریافت نمی‌کنیم و هیچ وقت از این طریق برای کسی پیام نمی‌فرستیم.
آنچه امیرعبداللهیان از نیویورک تا تهران اشاره کرد بیان یک منطق بود که در این منطق امریکا باید نشان می‌داد اگر واقعاً در راستای بازنگری سیاست‌های قبلی خود است به‌صورت عملی این را نشان دهد. ولی دولت بایدن هیچ تغییری در هیچ کدام از ابعاد سیاست‌های ترامپ در قبال ایران بخصوص فشار حداکثری انجام نداده است. خطیب‌زاده درباره نقاط اختلاف جاری در این گفت‌و‌گوها هم گفت: نقطه‌ای که در دور ششم گفت‌وگوها به زمین گذاشته شد نقطه اختلافی بود. دولت جدید می‌خواهد با آسیب شناسی از آنچه اتفاق افتاده وارد مذاکرات شود.
دو فرایند داخلی در دولت جدید تعریف شده است یکی در خصوص اصل گفت‌وگوها و یکی درباره جزئیات گفت‌وگوها. وی ادامه داد: درباره اصل گفت‌وگوها آقای دکتر رئیسی اعلام کردند که به نتیجه رسیدند و گفت‌وگوها ادامه خواهد یافت. درباره جزئیات، ابعاد، چالش‌ها و نقایص آن نظراتی هست که با خرد جمعی در حال جمع‌بندی است و قطعاً براساس آن تصمیم‌گیری جدید به طرف مقابل اعلام خواهد شد و گفت‌وگوها ادامه می‌یابد.
4 دور گفت‌وگوهای ایران و عربستان
خطیب‌زاده درباره اظهارات وزیر خارجه عربستان مبنی بر اینکه مذاکرات با ایران پیشرفت ملموسی نداشته و این در حالی است که وزیر خارجه کشورمان از پیشرفت در این زمینه سخن گفته است، نیز خاطرنشان کرد: چهار دور گفت‌وگوها در فضای مثبت و دوستانه‌ای بوده و در موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای پیگیری شده است.
او گفت: یکسری نکات را به‌عنوان نکات قابل اهمیت بیان کردیم و تماس‌ها ادامه دارد. فکر می‌کنم واژه‌ای که بخوبی می‌تواند فضای گفت‌وگوها را بیان کند گفت‌وگوهای محترمانه است، البته به همان مقداری که محترمانه است، جدی بوده و جدی پیگیری شده و امیدواریم به نتیجه برسد.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین به موضوع مذاکرات درباره افغانستان هم اشاره کرد و گفت: چهارشنبه هفته آینده در تهران میزبان وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان (۶ کشور همسایه افغانستان به اضافه روسیه)  به‌صورت حضوری خواهیم بود.
این نشست یک روزه خواهد بود.دستورکار نشست تهران ادامه گفت‌وگوهایی است که در دور اول به‌صورت مجازی برگزار شد. این کشورها متمرکز خواهند بود که کمک کنند به تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و صلح و ثبات در افغانستان. وی همچنین اعلام کرد که ایران در نشست مسکو درباره افغانستان در سطح نماینده ویژه شرکت می‌کند.
 توصیه به جمهوری آذربایجان
سخنگوی وزارت خارجه درباره رزمایش پدافند هوایی در جمهوری آذربایجان و بررسی خرید سامانه از رژیم صهیونیستی هم بیان کرد: اینکه رزمایش‌هایی در منطقه و در کشورهای مختلف انجام می‌شود موضوعی طبیعی است و از جمله اینکه باید اطلاع‌رسانی دقیق در این زمینه صورت بگیرد همان‌طور که ایران اطلاع‌رسانی دقیق در این زمینه می‌کند. اگر کشورها بتوانند با این منش اقدام و اطلاع‌رسانی کنند نشانه بلوغ آنهاست. وی گفت:‌ ناامنی‌هایی که در پی حضور نامشروع رژیم صهیونیستی ایجاد می‌شود همه کشورهای منطقه باید با دقت بیشتری توجه کنند.
ریشه و ذات این رژیم در خون، خشونت و ترور رشد کرده و از این فضا می‌تواند رشد و نمو کند. هیچ جا پا نمی‌گذارد مگر در آن ترور و بمبگذاری و کودتا و توطئه می‌بینید.
خطیب‌زاده همچنین درباره اظهارات رئیس‌جمهوری آذربایجان که ایران را متهم به قاچاق مواد مخدر به همراه ارمنستان به اروپا کرده است، نیز اظهار داشت: توصیه‌ام به برادران در جمهوری آذربایجان این است که بیش از پرداختن به اظهارات رسانه‌ای اجازه دهند در کانال‌های دیپلماتیک که پیام‌های مثبت و دوستانه می‌فرستند در همان مسیر ادامه یابد. ایران به تأیید و اعتراف نهادهای ذیربط بین‌المللی در مبارزه با پدیده شوم قاچاق مواد مخدر پیشرو است. ما شهدایی را در این مسیر داده‌ایم. شاید روشن باشد برخی اظهارنظرات رسانه‌ای از سوی مسئولان جمهوری آذربایجان با چه هدفی صورت می‌گیرد. توصیه می‌کنم مقامات آذربایجان عنان کلام را داشته باشند و اجازه ندهند روابط طبیعی ایران و این کشور با دست‌های مصنوعی به هم بریزد.
سند برنامه جامع همکاری ایران و چین
خطیب‌زاده درباره سند برنامه جامع همکاری ۲۵ ساله بین ایران و چین نیز خاطرنشان کرد: برنامه جامع همکاری ایران و چین یک چهارچوب حقوقی و عملی برای روابط بلندمدت و راهبردی دو کشور است. این روابط ابعاد و اجزای مختلف دارد که به وزارتخانه‌های مختلف و... برمی‌گردد.
امیرعبداللهیان بعد از اینکه به وزارت خارجه آمد ارزیابی از عملیاتی شدن توافق داشت و در هیأت دولت مطرح کرد و برای تمام دستگاه‌ها وظایف شان را با نگاه جدید فرستاد. به‌عنوان موضوع حاکمیتی در کل حاکمیت در حال پیگیری است.
سخنگوی وزارت خارجه علاوه بر این درباره همکاری جامع ایران و روسیه نیز خاطرنشان کرد: یک توافقنامه‌ای در ۱۳۷۹ با روسیه در خصوص همکاری‌ها داریم که به‌صورت ۱۰ ساله بوده و ۵ ساله تمدید می‌شد و فروردین امسال به ۵ سال بعد رسیدیم. صحبتی شده بود و امیرعبداللهیان در سفر به مسکو با لاوروف به‌صورت جدی صحبت کرد و متن در تهران باید نهایی شود و زمانی که نهایی شود و مجوز مذاکرات را اخذ کردیم دستگاه دیپلماسی برای سند جامع همکاری راهبردی با روسیه اقدام خواهد کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7751/3/589592/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها