خشم فلسطینیان از تخریب قبرستان تاریخی قدس


گروه جهان/ دادگاه منطقه‌ای رژیم صهیونیستی پس از یک هفته در واکنش به اعتراضات گسترده فلسطینیان در پی تخریب قدیمی‌ترین گورستان قدس اشغالی، رأی به تداوم پروژه صهیونیست‌ها برای ساخت پارکی در زمین این قبرستان داد.
به گزارش «میدل ایست مانیتور»، درگیری‌ها بر سر این گورستان از حدود یک هفته قبل با ورود کارگران اسرائیلی و بولدوزرهای سنگین به فضای گورستان قدیمی «الیوسفیه» در مجاورت مسجدالاقصی آغاز شد. شماری از فلسطینی‌ها در واکنش به این صحنه وارد محوطه قبرستان شدند و در حالی که بولدوزرها با تخریب شماری از قبرها، استخوان‌ها را بیرون کشیده بودند مانع ادامه کار شدند.
«مصطفی ابوالزهرا»رئیس کمیته نگهداری از گورستان‌های اسلامی قدس در پی این اتفاق گفت: «تیم‌های وابسته به سازمان شهرسازی اسرائیل در قدس در حالی اقدام به تخریب این گورستان کرده‌اند که علاوه بر عزیزان مسلمانان فلسطینی، شهدای جنگ‌های 1948 تا 1967 نیز در آن دفن شده‌اند و ما این اقدام شهرک‌نشینان را از راه قانونی پاسخ می‌دهیم.» وی همچنین از ساکنان قدس خواست برای حفاظت از اراضی قدس از اشغالگری بیشتر صهیونیست‌ها با هم یکصدا شوند.
به نوشته خبرگزاری «وفا»، این گورستان 4 هزار متری در نقشه شهرسازی اسرائیل برای ساخت یک پارک در نظر گرفته شده است. اقدامی که سازمان همکاری اسلامی نیز نسبت به آن واکنش نشان داد و با بیان اینکه این اقدام صهیونیست‌ها هتک حرمت به گورستان‌های اسلامی است، آن را محکوم کرد. اما به رغم این اعتراضات و مدارک قانونی ارائه شده درباره این گورستان و قدمت و اعتبار آن، دادگاه منطقه ای اسرائیل پس از یک هفته از پروژه صهیونیست‌ها از تخریب این آرامستان حمایت کرد؛ اقدامی که با واکنش گسترده مسلمانان قدس همراه شد و درگیری‌های متعددی را رقم زد.
«ابوالزهرا» نیز در این باره گفت: «ما تمامی مدارکی را که ثابت می‌کند این مکان یک قبرستان اسلامی است ارائه کرده بودیم بنابراین دادگاه هیچ توجیهی برای حمایت از این طرح صهیونیستی نداشت. بدون شک به این رأی اعتراض خواهیم کرد.» «محمد جباره»، وکیل این کمیته نیز گفت: «بی توجهی دادگاه به واقعیت و حقیقتی که در پس این ماجرا قرار دارد تبعات خطرناکی خواهد داشت چراکه رأی آنها به معنای هتک حرمت مردگان و تقدس برخی آرامگاه‌ها برای مسلمانان تعبیر می‌شود.»
حمله شهرک‌نشینان به مزارع زیتون
با آغاز فصل برداشت زیتون به عنوان مهم‌ترین منبع درآمد فلسطینیان اراضـــی اشــــغالی، شــهرک‌نشــــینان صهیونیستی با حمله به مزارع، خسارت سنگینی را به کشاورزان وارد آورده اند. به نوشته «الجزیره»، صهیونیست‌های شهرک نشین به گواه کشاورزان در اسکورت نیروهای امنیتی اسرائیل وارد مزارع می‌شوند. «قسان داگلاس» از مقامات محلی فلسطینی‌ها گفت: «تنها در مدت یک هفته 58 مورد حمله ثبت شده است که 9 تای آنها تنها به یکی از روستاها تعلق دارد. از طرفی هر چه به پایان فصل برداشت نزدیک می‌شویم این حملات به شکل چشمگیری افزایش می‌یابد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7751/4/589598/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها