صدور مجوز تجارت خرد به روش کولبری در شمال سیستان و بلوچستان

درهای بازارچه مرز «میلک» پس از 16 سال باز شد



شیما جهان بخش
خبرنگار
بازارچه مرز میلک پس از 16 سال بازگشایی شد و حالا فرصتی برای مرزنشینان شمال سیستان و بلوچستان فراهم آمده تا با مبادله و خرید و فروش کالا به روش کولبری و خرد، معیشت روزانه‌شان را بهبود دهند. مردم این استان که به‌دنبال خشکسالی‌های پی در پی هامون سال‌ها صبورانه متحمل رنج بیکاری هستند، حالا قرار است با راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی به روش کولبری و خرده فروشی از حداقل معیشت برای گذراندن زندگی بهره‌مند شوند. در سال‌های گذشته مردم استان به‌دلیل برخی مشکلات از مزایای مرز محروم بودند اما حالا فعال شدن دوباره مرز میلک از هفته گذشته همه مسئولان استانی را به تکاپو انداخته تا زیرساخت‌های لازم برای تحقق وعده رئیس جمهوری در خصوص از سرگیری فعالیت 13 بازارچه‌ مرزی را در سیستان و بلوچستان فراهم کنند.
آن‌طور که مسئولان استانی می‌گویند، بازگشایی این مرز و مبادلات اقتصادی به روش کولبری و خرده فروشی به غیر از اینکه می‌تواند برای بیش از 2 هزار نفر به‌صورت مستقیم شغل ایجاد کند، تا حد زیادی هم جلوی قاچاق سازمان یافته را گرفته و معیشت مردم منطقه را بهبود می‌بخشد. از سوی دیگر سیستان و بلوچستان جوان‌ترین استان کشور است و موضوع بیکاری یکی از معضلات جدی آن است که قطعاً با راه‌اندازی بازارچه‌ها و گذرگاه‌های مرزی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های اقتصادی مرزها، وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم مرزنشین منطقه رونق می‌یابد و از مهاجرت مردم این دیار و پیدایش پدیده نامبارک حاشیه‌نشینی هم جلوگیری می‌شود.
همچنین با توجه به قرابت و نزدیکی فرهنگی و دینی میان مردم سیستان و بلوچستان با استان‌های هم مرز خود در افغانستان و پاکستان، توسعه بازارچه‌های مرزی قطعاً می‌تواند زمینه جذب گردشگر را ایجاد کرده و از این طریق هم درآمد قابل توجهی را نصیب استان کند.

مرز میلک بعد از 16 سال دوباره فعال شد
«مبین علی میر»، مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان با اشاره به بازگشایی مرز میلک اظهار داشت: با پیگیری‌های مسئولان استانی درب مستقل بازارچه مرزی میلک بعد از مدت‌ها بازگشایی شد و مرزنشینان این استان پس از ۱۶سال می‌توانند مانند سایر نقاط کشور از عواید مرز تا شعاع ۵۰ کیلومتری بهره‌مند شوند.
مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه توافق دوجانبه‌ای در خصوص بازگشایی مرز میان ایران و افغانستان به امضا رسیده است، اظهار داشت: با تأکید ویژه استاندار و اختیاراتی که به تیم محلی در زمینه توافق‌های مرزی داده شد در نهایت پس از هفته‌ها گفت‌و‌گو با مقامات محلی کشور افغانستان، توافق دوجانبه‌ای در خصوص بازگشایی و شروع داد و ستد در دو طرف مرز میلک به امضا رسید. مرزنشینان شمال سیستان و بلوچستان تا شعاع ۵۰ کیلومتری می‌توانند مانند مرزنشینان غرب کشور از امتیازات مناطق مرزی استفاده کنند.
 وی در ادامه در خصوص وضعیت بازارچه مرزی «گمشاد» و «بش دلبر» نیز گفت: گفت‌و‌گوها در خصوص بازگشایی بازارچه مرزی گمشاد هم مثبت بود و این بازارچه بزودی فعالیتش را آغاز خواهد کرد، اما در خصوص مرز بش دلبر برخی ملاحظات محیط زیستی وجود دارد که بازگشایی را در حال حاضر غیرممکن کرده است. البته پیگیر این موضوع هستیم و در صورت حل مشکل و موافقت سازمان محیط زیست این مرز هم بازگشایی می‌شود.
میر با تأکید بر اینکه اجرای این طرح فرصت اشتغال برای بیش از 2 هزار سیستانی را به‌ صورت مستقیم فراهم کرده و معیشت مردم مرزنشین را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد، توضیح داد: در این طرح ابتدا یک نفر به‌صورت تجمیعی کالاهای خاصی را که تنها با رویه کولبری اجازه ورود دارند، از مرز سیستان بدون اخذ عوارض وارد می‌کند. در واقع با اجرای این طرح هر خانواده 4 نفره مرزنشین روستایی می‌تواند در ماه ۲.۵ میلیون تومان با کارت خود کسب درآمد کند.
مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان گفت: با تلاش‌های دیپلماسی و حمایت ویژه رئیس جمهوری، استاندار، سیستم‌های امنیتی از جمله وزارت اطلاعات و قرارگاه قدس جنوب شرق کشور، مرزبانی، سازمان صمت و گمرک این مرز پس از ۱۶ سال بازگشایی شده و مردم استان از این پس می‌توانند از مزایای مرز که سال‌ها از آن محروم بودند، بهره‌مند شوند. البته هنوز در ابتدای راه هستیم اما بزودی نتیجه این اقدامات در منطقه مشخص می‌شود.
 این مقام مسئول درخصوص وضعیت بازارچه‌های جنوب استان نیز گفت: در جنوب استان نیز با تکمیل زیرساخت‌ها فعالیت‌های کولبری و خرده فروشی در بازارچه‌های مرزی «میرجاوه»، «کوهک» «ریمدان»، «پیشین» و «پسابندر» بزودی از سر گرفته می‌شود.

 کولبری و خرده فروشی در بازارچه مرزی «میلک» از سر گرفته می‌شود
«ماندانا زنگنه»، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان از آغاز به کار رویه کولبری و خرده فروشی در بازارچه مرزی «میلک» خبر داد و اظهار داشت: در سال‌های اخیر خشکسالی‌های پی‌در‌پی مردم این استان را که شغل بیشترشان کشاورزی و دامداری بوده با مشکلات عدیده‌ای بویژه در حوزه اقتصادی روبه‌رو کرده است.
وی ادامه داد: به‌همین دلیل در سفر اخیر هیأت دولت به استان پیشنهاد فعال شدن بازارچه مرزی در سیستان و بلوچستان از طرف رئیس‌جمهوری مطرح شد و به‌دنبال آن با اقدامات دیپلماسی و گفت‌و‌گو با مقامات محلی کشور افغانستان مرزها و بازارچه‌های مرزی بویژه بازارچه فعال مرزی میلک، دوباره فعالیت خود را آغاز کرده است. بازارچه‌های محلی طی سالیان اخیر به بهانه ‌های مختلف و عدم همراهی دولت افغانستان در سیستان و بلوچستان مورد بی‌مهری واقع شده بود اما اکنون این بازارچه‌ها فعال شده‌اند و امیدواریم این طرح زمینه ساز اشتغال و رونق معیشت مردم شود.
 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه با بازگشایی درب مستقل مرزنشینان می‌توانند کالاهای خود را در آن مکان عرضه کنند، ادامه داد: صاحبان بار و مرزنشینان می‌توانند به وسیله ماشین و چرخ دستی کالاهای خود را از این محل تا ورودی گمرک کشور افغانستان حمل کرده و در آنجا به فروش برسانند. همچنین غرفه‌های خرده فروشی هم در این مکان ایجاد می‌شود که نقش بسیار مهمی در افزایش مبادلات مرزی ایفا می‌کند. راه‌اندازی بازارچه میلک در رونق معیشت، اشتغال و توسعه اقتصادی نقش پررنگی خواهد داشت از طرفی موجبات رونق گردشگری منطقه نیز خواهد شد که سرمایه‌گذاری روی این بازارچه بی‌شک بهبود وضعیت کولبران منطقه را به‌دنبال دارد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7751/12/589626/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها