ایران در ایران


استاندار فارس: توصیه رئیس‌جمهوری حفاظت و مراقبت از تخت جمشید است

شیراز - استاندار فارس با بیان اینکه رئیس جمهوری بنای تخت جمشید را یادگار هنرمندانه و با عظمت تمدن ایران برشمرد، گفت: توصیه ایشان این است که از این میراث فرهنگی بشدت مراقبت شود و در این زمینه بودجه‌ای نیز به استان فارس اختصاص یافت. به‌گزارش ایرنا، محمدهادی ایمانیه با بیان اینکه حریم ممنوعیت ساخت و ساز و فعالیت اقتصادی در تخت جمشید باید به روشنی مشخص شود، افزود: برخی از ساکنان روستای کناره در نزدیکی تخت جمشید در سفر رئیس‌جمهوری این موضوع را مطرح کردند و باید با بررسی کارشناسی روشن شود که حریم ممنوعیت همان پنج کیلومتر است یا کمتر و بیشتر، این موضوع در فعالیت‌های اقتصادی و تأمین معیشت ساکنان این روستا مؤثر است.
ایمانیه افزود: رئیس جمهوری دستور داد که این حریم به‌صورت علمی و قانونی مشخص شود تا آسیبی به تخت جمشید نخورد در عین حال ساکنان این روستا و روستاهای اطراف با بهانه‌های غیر علمی صدمه نخورند و آسیب نبینند.
استاندار فارس افزود: این موضوع باید در اماکن حاشیه حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) نیز لحاظ شود؛ در بازدیدهایی که از اطراف حرم مطهر صورت گرفت مشخص شد برخی منازل و اماکن به بهانه میراثی بودن مانع از توسعه این منطقه شده است، در این منازل حتی یک کاشی که سابقه فرهنگی و میراث داشته باشد هم وجود ندارد، برای ۲۰۰ خانه موجود در این منطقه مقرر شده هیأت کارشناسی تشکیل شود و موضوع را بررسی کند.
آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهوری پنجشنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ در سفر استانی خود به استان فارس، از مجموعه تاریخی تخت‌جمشید واقع در محدوده شهرستان مرودشت بازدید کرد. وی همچنین با حضور سرزده در روستای کناره در نزدیکی تخت‌جمشید پای حرف دل مردم و کشاورزان و دامداران منطقه نشست. بازدید از کارخانه تعطیل آزمایش در مرودشت، برنامه دیگر رئیس‌جمهوری در حضور سرزده در این منطقه بود. استاندار فارس افزود: در زمینه مقابله با محرومیت زدایی به مسأله پیشگیری از مهاجرت توجه خواهیم کرد. باید جلوی مهاجرت از روستاها را با تکیه بر روش‌های علمی و کارشناسی بگیریم، اگر وضعیت اشتغال و اقتصاد روستاها مورد توجه قرار گیرد و کرامت افراد حفظ شود، زمینه پایداری جمعیت در روستا فراهم می‌شود و شاهد مهاجرت به شهرها نخواهیم بود.
ایمانیه با اشاره به اینکه مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار از سفر رئیس جمهوری برای محرومیت زدایی به استان فارس اختصاص یافته است، گفت: این اعتبارات در زمینه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و عمرانی هزینه خواهد شد.
وی با بیان اینکه رسانه‌ها باید دغدغه‌های مردم را به مدیران منتقل کنند، افزود: اگر اطلاع‌رسانی منصفانه و دقیق صورت گیرد اولویت مطلوبی در ذهن مدیران شکل می‌گیرد و درک مناسبی برای حل مشکلات ایجاد می‌شود.

فرصت 4 ساله برای حل مشکل فاضلاب اهواز

اهواز- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با بیان اینکه حل مشکل فاضلاب اهواز نیازمند چهار سال زمان است، گفت: تا چهار سال آینده دیگر هیچ مشکلی در بخش فاضلاب شهرستان اهواز نخواهیم داشت.
به‌گزارش ایرنا، محمدرضا کرمی‌نژاد افزود: ظرف مدت ۲ سال پروژه توسعه و بهبود فاضلاب شرق اهواز به اتمام می‌رسد و با تأمین اعتباری بالغ بر ۳۲ هزار میلیارد ریال فاضلاب غرب اهواز نیز توسعه و بهسازی خواهد شد. وی گفت: تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز وارد مدار شده و ساخت تصفیه خانه غرب اهواز نیز آغاز شده است. کرمی‌نژاد با اشاره به اختصاص ۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به آبفای اهواز بعد از سیل سال ۱۳۹۸ برای اجرای طرح فاضلاب اظهار داشت: این مبلغ در درازمدت به رقم پنج هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال رسید و به حساب آبفای استان خوزستان واریز شد.
مدیرعامل شرکت آبفای استان به ورود قرارگاه خاتم به پروژه فاضلاب اهواز اشاره کرد و گفت: با پیگیری مسئولان و با ترک تشریفات قرارداد فاضلاب اهواز به مبلغ ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال با این قرارگاه امضا شد. در حال حاضر قرارگاه در ۲۸ جبهه کاری در اهواز مشغول کار است.
وی گفت: از این میزان چهارهزار و ۸۵۰ میلیارد ریال از ماده ۵۶ تأمین شد که به‌عنوان فاینانس، قرارگاه خاتم باید این مبلغ را در مدت سه سال تأمین کند.
کرمی‌نژاد اظهار داشت: سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است در صورتی که پیمانکار برای تمامی پروژه‌های فاضلاب اهواز تعیین شود ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال را در مدت سه سال تأمین می‌کند.

کنترل طاعون نشخوارکنندگان کوچک در خراسان شمالی

بجنورد - مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست خراسان شمالی گفت: ۲۱ رأس نشخوارکننده کوچک بر اثر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک تلف شدند. ۱۷ رأس از وحوش تلف شده، کل و بز بوده است.به گزارش خبرگزاری صداوسیما، روز‌های گذشته با اعلام خبر تلف شدن تعدادی از گونه‌های نشخوارکنندگان کوچک در زیستگاه حیات وحش سالوک اسفراین، ادارات کل محیط ‌زیست و دامپزشکی استان، اقدامات لازم برای تشخیص منشأ سرایت و سپس کنترل عملی آن را عملیاتی کردند.
مهدی الله‌ پور افزود: قرنطینه و قرق منطقه حفاظت شده سالوک و اطراف آن، ضدعفونی منطقه و آبشخور‌های وحوش و گشت روزانه 10 گروه محیط‌ زیستی و سوزاندن لاشه حیوانات تلف شده، از اقدامات صورت گرفته و در حال اجرا برای کنترل این بیماری است.وی منشأ شیوع این بیماری را ورود دام‌های اهلی واکسینه نشده به منطقه حفاظت شده سالوک اعلام کرد و گفت: سه هزار رأس از نشخوارکنندگان کوچک در این منطقه زیست می‌کنند.

اعلام آمادگی میراث فرهنگی فارس برای مرمت حمام تاریخی در شیراز

شیراز- معاون میراث فرهنگی استان فارس در واکنش به حواشی ایجاد شده در مورد تخریب یک حمام تاریخی در شیراز هنگام کف‌سازی کوچه گفت: آمادگی لازم را برای ترمیم و مرمت این بنای تاریخی داریم.
به گزارش ایرنا، عبدالرضا نصیری افزود: شهرداری چندین سال است که با نظارت اداره کل میراث فرهنگی فارس در حال اجرای طرح‌های مربوط به ساماندهی و کف‌سازی و بدنه‌سازی کوچه‌ها در محدوده بافت قدیمی شیراز است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: در یکی از این عملیات عمرانی هنگام اجرای طرح‌های کف‌سازی مربوط به معابر محله سرباغ، بخشی از یک بنای قدیمی تخریب شد. وی ادامه داد: شهرداری شیراز در عملیات عمرانی و خاکبرداری از قسمتی از زمین برای زیرسازی با سازه‌ای برخورد کرد و به‌دلیل اینکه پیمانکار اطلاعی نداشت، بخشی از قسمت‌های فوقانی بنا که به احتمال زیاد یک حمام مربوط به دوران قاجار است تخریب شد. نصیری بیان داشت: پس از این اتفاق عملیات عمرانی متوقف شد و در حال حاضر بخش زیادی از بنا دفن است و قسمتی از سازه‌های فوقانی هم به‌خاطر این عملیات تخریب شده است. وی عنوان کرد: نیاز است که مالکیت این محدوده مشخص شود تا ما بتوانیم اقدامات لازم را برای ترمیم این بنا انجام دهیم.
این مقام مسئول اعلام کرد: اداره کل میراث فرهنگی فارس همکاری‌های لازم را با شهرداری برای خاکبرداری از حمام و مرمت دوباره این بنا خواهد داشت اما اگر قرار باشد این محدوده در همین وضعیت باقی بماند ما ترجیح می‌دهیم‌ بخش‌های بیرونی را با روش‌های تخصصی بپوشانیم و دوباره دفن کنیم‌.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7751/12/589627/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها