درخواست چین و روسیه برای پایان تحریم‌های مالی افغانستان


زهره صفاری/ سازمان ملل در حالی با هشدار درباره وخامت بحران انسانی و فقر در افغانستان، بر لزوم افزایش کانال‌های امدادرسانی به این کشور تأکید کرد که پیشتر چین و روسیه نیز خواهان آزادسازی اموال بلوکه شده این کشور شده بودند.
به گزارش «رویترز»، مقامات این سازمان با اعلام ناتوانی از تأمین نقدینگی لازم برای حل معضل کمک‌های بشردوستانه به میلیون‌ها شهروند گرسنه افغان، همکاری جهان را برای نجات این کشور از فروپاشی اقتصادی ضروری خواندند. یکی از مقامات این نهاد بین‌المللی که نامش را فاش نکرد گفت: «آنچه در نهایت نیاز داریم راهکار سیاسی است چراکه برداشتن تحریم‌ها و آزادسازی میلیاردها دلار نقدینگی بلوکه شده افغانستان در بانک‌های غربی می‌تواند راهگشا باشد.»
این در حالی است که بانک جهانی در حال حاضر دسترسی دولت طالبان را به حدود 440 میلیون دلار ذخیره اضطراری مسدود کرده و حدود 10 میلیارد دلار ذخیره بانک مرکزی افغانستان نیز در بانک‌های خارجی بویژه امریکایی بلوکه شده و خزانه‌داری امریکا نیز تاکنون برنامه‌ای برای آزادسازی این سرمایه عظیم ارائه نکرده است.
در این شرایط «ماری الن مک گرورتی»، رئیس بخش برنامه غذایی جهان معتقد است: «ما در حال حاضر از نقدینگی محدودی که در کشور وجود دارد استفاده می‌کنیم اما این امر نمی‌تواند دوامی داشته باشد چراکه اوضاع روز به روز وخیم‌تر می‌شود. در حال حاضر حدود 8.7 میلیون نفر در آستانه قحطی و گرسنگی قرار گرفته‌اند که بزودی فقر و گرسنگی را به معضلی خارج از کنترل بدل خواهند کرد.»
سازمان ملل در حالی بر درخواست کمک جهان به افغانستان تأکید دارد که بسیاری از کشورها برای تحت فشار قراردادن مقامات طالبان، تشکیل دولت فراگیر و تضمین رعایت حقوق زنان و دختران را شرط مشروعیت بین‌المللی شبه نظامیان به عنوان دولت افغانستان و همچنین کمک به این کشور خوانده‌اند. اما «استفن دوجاریک»، سخنگوی سازمان ملل معتقد است: «سازمان ملل از کشورها می‌خواهد شرایطی را فراهم کنند که کمک‌های نقدی آنها در اختیار سازمان‌های امدادی در داخل افغانستان قرار گیرد.» چراکه مقامات این سازمان کمک‌های وعده داده شده در نشست ماه گذشته سازمان ملل را ناکافی می‌دانند.
با این حال به نوشته طلوع نیوز، سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در توئیتی خواستار تحقق هر چه سریع‌تر این وعده‌ها شده است: «زمستان در حال نزدیک شدن است و ضروری است که هرچه زودتر حدود یک میلیارد یوروی وعده داده شده در کنفرانس مجازی گروه بیست برای مردم فقیر، آسیب‌پذیر و آواره افغانستان فراهم شود. همچنین از جامعه جهانی می‌خواهیم که در راستای آزادسازی ذخایر ارزی و از سرگیری پروژه‌های توسعه‌ای کمک کنند. امارت اسلامی برای همکاری با مؤسسات و نهادهای بشری آماده است.»
وعده جدید امریکا به افغانستان
دولت جو بایدن در شرایطی که از آزادسازی ثروت بلوکه شدن افغانستان در بانک‌های خود و حتی رفع تحریم این کشور عقب‌نشینی نمی‌کند به تازگی از تخصیص حدود 144 میلیون دلار کمک بشردوستانه به این کشور پرده برداشته است. به نوشته واشنگتن پست، رقم وعده داده شده میزان کمک امریکا به این کشور و پناهجویان افغان در منطقه را تا نزدیک به 474 میلیون دلار در سال می‌رساند که به گفته سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده «بالاترین رقم کمک از سوی هر کشوری» به شمار می‌رود. این کمک قرار است تا زمستان برای حل بحران گرسنگی به افغانستان وارد شود.
در عین حال آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد این کمک به مردم تعلق دارد: «در واقع منافع این کمک بشردوستانه برای مردم است نه طالبان. ما همچنان رفتار طالبان را زیر نظر داریم.»
اما وانگ یی، وزیرخارجه چین در حالی که جامعه بین‌المللی را به حمایت از پروژه نجات افغانستان از بحران انسانی، سقوط اقتصادی، تهدیدات تروریستی و رفع مشکلات دولت آن دعوت کرد، گفت: «کشورهای غربی و در رأس آنها امریکا باید تحریم‌ها را برداشته و با طالبان رفتاری منطقی و عملگرایانه داشته باشند.»
خبرگزاری «تاس» روسیه نیز به نقل از ضمیر کابلوف، فرستاده روسیه به افغانستان نوشت: «در حال حاضر کمک‌های بشردوستانه اولویت دارند و امیدواریم شرکای امریکایی به وعده‌هایشان عمل کنند و با همکاری نزدیک با تروییکا و قدرت‌های منطقه‌ای در مسیر مناسب حرکت کنند. افغانستان در اولویت دستورجلسه ما قرار دارد و در این راستا با بازیگران مهم و شرکای بین‌المللی همکاری خواهیم داشت.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7759/4/590343/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها