استرداد آسانژ به امریکا معلق ماند


بنفشه غلامی/ در جریان برپایی یک دادگاه در لندن برای بررسی پرونده استرداد «جولیان آسانژ» وکلای وی خبر دادند که امریکا طرح ربودن و محاکمه مؤسس ویکی‌لیکس در خاک این کشور را داشته است. آنان هشدار دادند با توجه به وضعیت روانی افشاگر اسناد طبقه‌بندی شده امریکا، احتمال دارد وی اقدام به خودکشی کند. قاضی دادگاه در پایان رسیدگی به این پرونده اعلام کرد تا زمانی که حکم نهایی این پرونده اعلام شود، استرداد آسانژ  انجام نخواهد شد.
به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، یک روز پس از اینکه یک وکیل دولت امریکا قول داد اگر «جولیان آسانژ» به این کشور بازگردانده شود، وی با شرایط سخت زندان و... مواجه نخواهد شد و حتی ممکن است برای محکومیت خود به استرالیا، زادگاهش فرستاده شود، «ادوارد فیتزجرالد»، وکیل افشاگر اسناد ویکی‌لیکس، در جریان دادگاه رسیدگی به درخواست مجدد امریکا برای استرداد وی، این ادعاها را رد کرد و باتأکید بر اینکه موکلش از اوتیسم رنج می‌برد، گفت: «آسانژ به لحاظ روانی در شرایط خوبی قرار ندارد و شدت بیماری او طوری است که نمی‌توان وی را برای محاکمه به امریکا فرستاد. زیرا هر لحظه احتمال دارد دست به خودکشی بزند.» «فیتزجرالد» از قضات این دادگاه خواست از موکل وی و سلامتش محافظت کنند.
وی سپس به اتهاماتی که پیشتر برخی سایت‌های خبری از جمله پایگاه «هیل»، پایگاه اینترنتی مربوط به کنگره امریکا، درباره ربودن «آسانژ» مطرح کرده بودند، پرداخت و گفت: «سیا و دولت امریکا برنامه‌هایی برای آسیب زدن به موکل من داشته‌اند و می‌خواسته‌اند با ربودن و یا مسموم کردن وی در زمانی که در سفارت اکوادور در لندن به سر می‌برد، او را از سر راه خود بردارند.» وی با طرح این اتهامات از قضات خواست در اعتماد به ادعاهای امریکا در خصوص وضعیت آتی «آسانژ» تجدید نظر کنند.
وکلای «آسانژ» در حالی خواهان مسترد نشدن وی به امریکا هستند که واشنگتن مؤسس ویکی‌لیکس را متهم به 17 مورد جاسوسی و یک مورد سوء‌استفاده از فضای وب برای انتشار هزاران سند نظامی و دیپلماتیک امریکا کرده و معتقد است وی باید محکوم به زندان شود. مجازات جرایمی که امریکا برای «آسانژ» قائل است، می‌تواند تا 175 سال زندان محکومیت برای وی در پی داشته باشد. البته امریکا روز چهارشنبه گفته بود که این زمان می‌تواند کوتاه‌تر از این هم باشد.
«آسانژ» 50 ساله، در حال حاضر در زندان بلمارش که یک زندان فوق امنیتی در لندن است، نگهداری می‌شود. او در جلسه دادگاه روز پنجشنبه حضور فیزیکی نداشت و تنها برای دقایقی از طریق ارتباطات ویدیویی در جلسه شرکت کرد. رأی نهایی قضات این پرونده احتمالاً چند هفته دیگر صادر خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7759/4/590344/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها