دولتمردان برای بررسی میدانی بازار لوازم خانگی به میان مردم رفتند

حضور معاون اول در «امین حضور»


گروه اقتصادی/ محمد مخبر، معاون اول رئیس ‌جمهوری پیش از ظهر پنجشنبه در بازار امین حضور تهران حضور یافت و از نزدیک به بررسی وضعیت قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی پرداخت و با کسبه و خریداران به گفت‌وگو نشست. محمد مخبر در این بازدید که حدود دو ساعت به طول انجامید، وضعیت تولیدات داخلی و واردات در حوزه لوازم خانگی را در گفت‌وگو با صاحبان مغازه‌ها و عمده و خرده‌فروشان بازار بررسی کرد و گلایه‌های برخی از کسبه و همچنین خریداران را درخصوص افزایش بعضی قیمت‌ها و مشکلات عرضه و تقاضا در این بازار شنید. وی اظهار امیدواری کرد دولت بتواند با رصد مداوم و با همراهی تولیدکنندگان وضعیت این بازار را نیز ثبات بیشتری بخشیده و در مسیر کنترل قیمت‌ها و حل مشکلات مردم قدم بردارد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌ جمهوری معاون اول رئیس‌ جمهوری همچنین در حاشیه این بازدید به صورت تلفنی با برخی از مدیران عامل کارخانجات بزرگ تولیدی در داخل گفت‌وگو کرد و با بیان مشکلات عنوان شده از سوی مردم، از آنها خواست برنامه‌های خود را برای حل این مسائل ارائه دهند. این در حالیست که حدود یک ماه گذشته دفتر رئیس جمهوری طی نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و وزارت اقتصاد و دارایی، اعلام کرد که بر اساس دستور مقام معظم رهبری، واردات لوازم خانگی به کشور همچنان ممنوع است.گفتنی است که دو سال پیش و با تشدید تحریم‌های امریکا دو شرکت کره‌ای ال‌جی و سامسونگ که در صنعت لوازم خانگی سرمایه‌گذاری کرده بودند، ایران را ترک کردند. در حال حاضر برند این دو شرکت در ایران به جی پلاس و سام تغییر کرده و قطعات آنها از کشورهای دیگری به جز کره به ایران وارد می‌شود. بنابراین کالاهای برند ال‌جی و سامسونگ موجود در بازار به صورت قاچاق وارد می‌شوند و گارانتی ندارند. اما میانه شهریورماه دوباره بحث واردات لوازم خانگی کره‌ای ال جی و سامسونگ به جای بدهی‌های کره به ایران در رسانه‌های مختلف مطرح شد که در نهایت وزارت صمت تأکید کرد که در این زمینه برنامه‌ای ندارد. طبق مصوبه اولیه شورای هماهنگی سران سه قوه در سال ۱۳۹۷ و تمدید آن، ممنوعیت واردات لوازم خانگی تا پایان سال ۱۴۰۰ ادامه دارد و بعد از آن مجدداً درباره این موضوع تصمیم‌گیری می‌شود که با مصوبه جدید به نظر می‌رسد ممنوعیت ادامه داشته باشد.
 برنامه‌ریزی بلندمدت برای حمایت از تولید داخلی
حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی درخصوص این مصوبه می‌گوید: ممنوعیت کالای نهایی لوازم خانگی مربوط به سال ۱۳۹۷ است و پیش از آن هم کره‌ای‌ها از ایران رفته بودند، پس در حال حاضر اتفاق جدیدی رخ نداده و فقط زمینه برای حمایت از تولید کنندگان داخلی و برنامه‌ریزی بلندمدت آنها فراهم شده است. وی ابراز امیدواری کرد که با مصوبه جدید جلوی واردات کالاهای مشابه تولید داخل از طرق یاد شده هم گرفته شود. به گفته غزنوی مصرف کالاهای خارجی رفاه زودگذر خواهد داشت، اما آثار مخربی بر اقتصاد کشور می‌گذارد. وی همچنین با اشاره به افزایش ۷۸ درصدی تولید لوازم خانگی در سال گذشته به ایسنا گفت: امسال هم تاکنون ۴۰ درصد افزایش تولید داشتیم و سهم تولید کنندگان داخلی از بازار حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد است. اما حالا لازم است تولیدکنندگان برنامه‌ریزی طولانی مدت داشته باشند، سرمایه‌گذاری خود را توسعه دهند و قدر این فرصت را بدانند. همچنین لازم است که حتماً کیفیت کالاها افزایش پیدا کند و خدمات پس از فروش به شکل قابل توجهی بالا رود.
رشد تولید لباسشویی و یخچال، افت تلویزیون
آمارهای رسمی منتشر شده از سوی  وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد  عملکرد تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در بخش لوازم‌خانگی بزرگ از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه حاکی از رشد تولید ماشین لباسشویی و یخچال و فریزر و افت تولید تلویزیون در هم‌سنجی با پارسال است.کارخانجات تولیدکننده لوازم‌خانگی موفق شدند در نیمه نخست امسال بیش از ۶۶۸ هزار و ۹۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی تولید کنند. آماری که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ رشد ۳۵.۱ درصدی نشان می‌دهد. در بخش یخچال و فریزر نیز رشد را شاهد بودیم، به‌طوری که مطابق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت یک میلیون و ۷۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه از آنها تولید شد که ۱۰ درصد بیش از تولید مدت مشابه سال گذشته (۹۷۲ هزار و ۹۰۰ دستگاه) ‌است. با این حال، در بخش تلویزیون شاهد کاهش تولید کارخانجات و شرکت‌های داخلی بودیم. در مدت یاد شده ۵۵۵ هزار و ۴۰۰ دستگاه انواع تلویزیون در کشور تولید شد که ۱۰.۹ درصد کمتر از آمار مدت مشابه سال گذشته است.
بی اثر بودن تحریم
بررسی‌های آماری نشان می‌دهد تولیدات لوازم خانگی قبل و بعد از تحریم‌های شدید اقتصادی با رشد جدی مواجه بوده است. بر این اساس در هشت ماهه نخست سال ۱۳۹۶ قبل از آغاز تحریم‌های شدید اقتصادی ۹۲۰ هزار دستگاه یخچال فریزر، ۵۵۹ ماشین لباسشویی و ۷۴۲ هزار دستگاه تلویزیون تولید شد اما پس از اعمال تحریم‌های شدید اقتصادی در هشت ماهه نخست سال ۱۳۹۹ یک میلیون و 334 هزار دستگاه یخچال فریزر، ۶۶۵ هزار دستگاه ماشین لباسشویی و ۸۰۱ هزار دستگاه تلویزیون تولید که نشان از بی اثر بودن تحریم‌های اقتصادی بر تولیدات داخلی لوازم خانگی است. در صنعت لوازم خانگی به‌طور میانگین 35 درصد اقلام وارداتی است و مابقی 65 تا 95 درصد بسته به پلتفرم واحدهای تولیدی، بومی‌سازی شده است. بیان این نکته ضروری است که لوازم خانگی ایران به‌عنوان صنعت پیشران کشور توانسته است بیش از 300 هزار اشتغال مستقیم و حدود یک‌ میلیون نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کند و گردش مالی معادل حدود 6 میلیارد دلار در سال داشته است همچنین میزان نیاز ارزی سالانه این صنعت حدود 1.2 میلیارد دلار، افزایش 40 درصدی تولید لوازم خانگی را در سال جاری به خود اختصاص داده است.
 بازپس‌گیری 70 درصد از کل بازار
به گزارش تسنیم صنعت لوازم خانگی در شرایطی به رشد بیش از 80 درصدی پس از تحریم دست یافته است که کمترین استفاده را از منابع طبیعی کشور به‌نسبت صنایعی همچون فولاد، پتروشیمی و سیمان داشته است و تولید خود را مبتنی بر ارتقای بهره‌وری ناشی از سرمایه‌گذاری روی ماشین‌آلات و نیروی انسانی خود کرده است. تداوم رشد تولید دورقمی این صنعت در 5 ماهه نخست 1400 نشان می‌دهد انعطاف‌پذیری این صنعت غیردولتی بالاتر از سطحی است که بسیاری از مخالفان حمایت از این صنعت تصور می‌کردند. بازپس‌گیری 70 درصد از کل بازار ایران از برندهای خارجی نتیجه فعالیت مفیدی است که بازیگران انبوه این صنعت در سالیان اخیر رقم زده‌اند و با کمک داخلی‌سازی و توسعه خطوط تولید در حلقه‌های پایین‌تر نظیر قطعه و مواد اولیه، نیاز به شرکای خارجی را برای ادامه حیات صنعت کاهش داده‌اند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7759/5/590350/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها