تالار دهلوی افتتاح شد


آیین گشایش و آغاز به کار رسمی تالار دهلوی با حضور محمود شالویی (سرپرست معاونت امور هنری)، جمعی از هنرمندان برجسته موسیقی ایران و سخنان حسین علیزاده در رثای استادش زنده‌یاد حسین دهلوی در طبقه پنجم بنیاد رودکی برگزار شد.
ایجاد یک فضای حرفه‌ای برای ارکسترها
به گفته مهدی افضلی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی: «افتتاح تالار دهلوی با هدف تأمین محلی برای تمرین یا ضبط آثار حرفه‌ای است؛ پیش از این، نبودن فضایی کیفی و مناسب از موانع جدی پیشرفت ارکسترها بود. از این رو، برای ما کیفیت تالار دهلوی بسیار اهمیت داشت و من گمان نمی‌کردم این فضا با این کیفیت آماده بهره‌برداری شود؛ فضایی بسیار حرفه‌ای که استادان برجسته و سرشناس موسیقی ایران بر آن مهر تأیید زده‌اند.» در ادامه این مراسم هومن دهلوی به نمایندگی از پدر نامدارخود و دیگر اعضای خانواده روی صحنه آمد و در سخنانی کوتاه ضمن ابراز خوشحالی از به سرانجام رسیدن پروژه آغاز به کار تالار دهلوی با پیگیری‌های استاد علیزاده گفت: قلباً خوشحالم از این اتفاق؛ اما کاش در دوران زنده بودن پدر تالاری به نام ایشان افتتاح می‌شد تا شاید اندکی از رنج بیماری پدر کم شود. فرزند استاد دهلوی ابراز امیدواری کرد در تالاری که به نام پدرش مزین شده، رویدادهایی شایسته در حوزه موسیقی ایران رخ دهد.
حسین دهلوی زنده‌کننده واژه‌ عشق
استاد حسین علیزاده هم نام حسین دهلوی را زنده‌کننده واژه‌های عشق، مسئولیت‌پذیری و پشتکار در وجود خود دانست و در این مراسم گفت: واژه استاد برای حسین دهلوی کم و نکته مهم درباره او این است که چگونه پشت یک چهره بسیار جدی تا این اندازه عاطفه و لطافت وجود دارد. حسین دهلوی اولین اثرارکستری خود «سبکبال» را سال ۳۲ ساخت که من فقط دو سال داشتم و امروز می‌بینیم این اثر برای آن دوران شاهکار است. دیگر نکته مهم در وجود دهلوی اثری بود که او در جامعه موسیقی می‌گذاشت. سال‌های اول دوران حضور ما در هنرستان موسیقی، جایگاه این هنر در جامعه چندان مناسب نبود و بیشتر مصرفی و بازاری بود. از این رو، هنرستان‌ها به تنهایی نمی‌توانستند در جامعه نظم و احترام برای موسیقی بیاورند اما این انتخاب دهلوی برای مدیریت هنرستان موسیقی بود که فضا را بشدت دگرگون کرد. از نظر من او مناسب‌ترین گزینه برای بخشیدن اعتبار و احترام به موسیقی ایران بود و رسالت و مسئولیتی در خود احساس می‌کرد که این وظیفه را پذیرفت. علیزاده افزود: وقتی حسین دهلوی در هنرستان موسیقی به عنوان مدیر گمارده می‌شود، می‌تواند الگویی برای جامعه باشد. اکنون خیلی از مسئولان ما ممکن است در حوزه کاری خود تخصص نداشته باشند ولی حسن نیت دارند و تلاش کنند. مثل همین آقای افضلی که در موسیقی تخصص ندارد ولی شاهد بوده‌ایم چقدر به عنوان یک ایرانی و فردی که به فرهنگ ایران اهمیت می‌دهد و ایران را دوست دارد، تلاش کرده اثر خوب بگذارد. متأسفانه در ایران حضور مسئولان به چهار سال هم نمی‌کشد و این امر باعث می‌شود کاری که در پیش گرفته‌اند، تداوم پیدا نکند. رونمایی از کتاب «خسرو و شیرین؛ اپرا در چهار پرده» از مجموعه گنجینه نت‌نوشته‌های رودکی (به کوشش کیاوش صاحب‌نسق) با حضور بانو سوسن اصلانی، همسر استاد دهلوی و محمود شالویی، سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی از دیگر بخش‌های برنامه بود که با اجرای سه قطعه از ساخته‌های استاد به پایان رسید. «سبکبال»، «گفت‌وگوی دل» و «سرود گل» در برنامه افتتاح تالار دهلوی اجرا شد که آرش گوران رهبر ارکستر، مازیار ظهیرالدینی کنسرت مایستر و مجتبی عسگری خواننده آن بودند. داریوش پیرنیاکان، نادر مشایخی، فریدون شهبازیان، حمیدرضا نوربخش، شهرام صارمی، فردین خلعتبری، هادی منتظری، میرعلیرضا میرعلی‌نقی و... از چهره‌های سرشناس حوزه موسیقی ایران بودند که در مراسم آغاز به کار تالار دهلوی در طبقه پنجم بنیاد رودکی حضور داشتند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7759/15/590388/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها