پروژه عربستان برای اخراج سفرای لبنان از کشورهای عربی


زهره صفاری/ جنجال بازنشر اظهار نظر انتقادی وزیر اطلاعات لبنان درباره جنایت عربستان و شرکایش در جنگ یمن، خشم مقامات سعودی را چنان برانگیخت که با اعلام ممنوعیت واردات از لبنان، با دادن فرصتی 48 ساعته به سفیر این کشور، او را اخراج کردند. در پی این اقدام بحرین و کویت نیز با تبعیت از عربستان با احضار سفرایشان از بیروت، عذر سفیر لبنان را از کشور خود خواستند.
به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، عربستان با انتشار بیانیه‌ای در خبرگزاری رسمی این کشور ضمن تأسف از تداوم روند ناکامی‌ها در تعامل با مقامات لبنان، اظهارات وزیر لبنانی را توهین‌آمیز خواند و اعلام کرد تبعات سنگینی در انتظار این کشور خواهد بود. ساعاتی پس از این بیانیه و اخراج سفیر لبنان از ریاض، وزیر خارجه بحرین نیز از دستور منامه درباره فرصت دو روزه به سفیر لبنان در این کشور پرده برداشت. کمتر از 24 ساعت بعد کویت نیز روندی مشابه را در حمایت از عربستان پیش گرفت. اما فیلم مصاحبه «جورج قرداحی»، وزیر اطلاعات لبنان که بیش از یک ماه قبل نبرد حوثی‌ها را دفاع از خود در برابر تجاوز ائتلاف سعودی خوانده و با بیهوده دانستن این جنگ طولانی، خواستار پایان آن  شده بود، آتش اختلافات پنهان دو کشور را برافروخته کرد تا سعودی‌ها با توهین آمیز خواندن آن، شمشیر دشمنی با لبنان را از رو ببندند.
این اقدام عربستان اما در اوج بحران اقتصادی و سیاسی لبنان، مقامات این کشور را نگران کرده است. «نجیب میقاتی»، نخست وزیر لبنان که پس از کشمکش‌های فراوان سکان دولت جدید را به دست گرفته است، در حالی که پیش‌تر در بیانیه مشترکی با رئیس جمهوری لبنان اظهارات «قرداحی» را موضع شخصی او اعلام کرده بود، با اعلام واکنش سخت سعودی‌ها ضمن ابراز تاسف از این تصمیمات گفت: «ما برادرانه از رهبران عرب می‌خواهیم پا به میدان بگذارند و برای حل این بحران گام بردارند.» «میقاتی» در شرایطی رهبران عرب را دعوت به میانجیگری کرده است که اوایل هفته جاری علاوه بر عربستان؛ امارات، کویت و بحرین با فراخواندن سفرایشان به مصاحبه «قرداحی» واکنش نشان دادند و شورای همکاری خلیج فارس که دو کشور قطر و عمان را نیز دربر می‌گیرد بیانیه اعتراضی در این باره صادر کردند. حتی برخی از رهبران حامی عربستان خواستار برکناری قرداحی از کابینه لبنان شدند. البته این نخستین باری نیست که اظهارات یک مقام لبنانی به قیمت برکناری او تمام می‌شود. به نوشته «بلومبرگ»، اوایل سال جاری «شربل وهبه»، وزیر خارجه لبنان نیز به دلیل اینکه دولت‌های عرب خلیج فارس را عامل پرورش گروه‌های تکفیری خوانده بود، متهم به توهین به عربستان شد و تحت فشار استعفا داد. در برهه فعلی نیز به نظر نمی‌رسد «قرداحی» سرنوشت متفاوت‌تری داشته باشد چراکه «میقاتی» بصراحت بر بهبود روابط با همسایگان ثروتمند عرب تأکید کرده است. موضعی که به باور ناظران از منظر دیپلماتیک، «قرداحی» را نیز که همچنان بر موضع خود پافشاری می‌کند، به سمت استعفا سوق می‌دهد.
کینه سعودی‌ها از حزب‌الله
به باور کارشناسان، سعودی‌ها ناخشنود از نفوذ حزب‌الله در دولت و حکومت لبنان، به دنبال روزنه‌ای برای فوران خشم خود از مقاومت بودند و بازنشر مصاحبه «قرداحی» که از حامیان حزب‌الله است، این زمینه را فراهم آورد. در این شرایط تقدیر حزب‌الله از اظهارات «قرداحی» و حمایت آنها از یمن، عربستان را برانگیخته‌تر کرده و وزیر خارجه عربستان که کشورش همسو با اسرائیل، حزب الله را  تروریست می‌خواند، این جنبش را به کنترل لبنان متهم کرد. تقابل عربستان با حزب الله از چند ماه قبل شکل جدی تری به خود گرفت و عربستان نخستین نشانه دشمنی علنی‌اش با این گروه را با تروریستی خواندن مؤسسه اقتصادی وابسته به حزب‌الله نشان داد و سپس این گروه را عامل ورود داروهای قاچاق به لبنان عنوان کرد. به نوشته «رویترز»، «سعد حریری»، نخست وزیر سابق لبنان نیز که روابط نزدیکی با ریاض دارد، در بیانیه ای نوشت: «ما لبنانی‌ها در جهنم زندگی می‌کنیم. سیاست‌های بی پروا و تهاجمی با نام حفاظت از تمامیت ارضی لبنان را به منزوی‌ترین دوران در تاریخ خود کشانده است. اما مسئولیت این وقایع بر دوش حزب‌الله و موضع خصمانه آنها نسبت به اعراب و دولت‌های حوزه خلیج فارس است.»
پیام یمن به جهان
در حالی که اتحادیه عرب شکاف میان لبنان و کشورهای حوزه خلیج فارس را که هرگونه تعامل عربستان و لبنان حتی در حوزه توریستی را نیز ممنوع کرده، نگران کننده دانسته است، به نوشته «آناتولی»، حوثی‌های یمن عربستان را به تحریمی بزرگ‌تر تهدید کردند. «محمد الحوثی» رهبر انصارالله در توئیتی نوشت: «اگر عربستان بخواهد در واکنش به اظهارات وزیر اطلاعات لبنان، محصولات این کشور را تحریم کند، حوثی‌ها اجازه ورود کالاهای عربستان از بندرهای یمن را نخواهند داد.» این در حالی است که به گزارش ایسنا به نقل از المسیره، «محمد عبدالسلام»، سخنگو و رئیس هیأت مذاکره کننده جنبش انصارالله نیز به مردم لبنان گفت: «کارهای رژیم عربستان شما را نترساند. پس از آنکه به لطف خدا سعودی‌ها شکست بخورند بدون دندان حمله می‌کنند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7760/4/590438/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها