نجات معجزه آسای 11 دانش آموز و 4 خانم معلم در حادثه ریزش دیوار مدرسه

بازگشت «فرشتگان» از یک قدمی مرگ


گروه حوادث/ گودبرداری غیر اصولی یک قطعه زمین در مجاورت مدرسه‌ای ابتدایی در علی آباد کتول منجر به ریزش دیوار مدرسه و زیر آوار ماندن 11 دانش‌آموز و 4 خانم معلم شد.
به‌گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، صبح شنبه 8 آبان دانش‌آموزان دختر پایه اول مدرسه غیرانتفاعی «فرشتگان» سر کلاس حاضر شدند تا طبق برنامه هفتگی که تشکیل کلاس برای آموزش حضوری بود در مدرسه حاضر باشند. حدود ساعت 9 و نیم صبح وقتی بچه‌ها سر کلاس نشسته و در سکوت و آرامش به صحبت‌های خانم معلم گوش می‌کردند ناگهان زمین زیر پایشان به لرزه درآمد و صدای غرش وحشتناکی در فضا پیچید نگاه‌های وحشت زده بچه‌ها به خانم معلم خیره مانده بود که در یک چشم بر هم زدن دیوار کلاس روی سر بچه‌ها و خانم معلم آوار شد.
کسی نمی‌دانست چه اتفاقی رخ داده که زمین و زمان اینگونه در هم پیچیده است. خانم مدیر و مربی‌ها که در قسمت دیگر ساختمان بودند با مشاهده این صحنه هولناک بلافاصله با اورژانس، آتش‌نشانی و هلال احمر تماس گرفته و درخواست کمک کردند. دقایقی بعد امدادگران با کمک مردم و پدر و مادر بچه‌ها که سراسیمه خود را به مدرسه رسانده بودند شروع به کنار زدن خاک و سنگ و چوب کرده و یکی یکی پیکر خاک آلود و مجروح دختربچه‌ها را بیرون کشیده و با آمبولانس به بیمارستان منتقل کردند.
خیلی زود 11 دانش‌آموز پیش دبستانی و کلاس اولی و 4 خانم معلم که در این حادثه آسیب دیده بودند به بیمارستان منتقل شده و تحت درمان قرار گرفتند.
 از اینکه دخترم زنده است خدا را شاکرم
پدر دلارام گرایلی یکی از دانش‌آموزان مصدوم در این حادثه به «ایران» گفت: وقتی دوستم به من تلفن کرد و گفت دیوار مدرسه خراب شده انگار دنیا روی سرم خراب شد با اینکه محل کارم حدود 5 کیلومتر با مدرسه فاصله داشت خودم را با عجله به مدرسه رساندم با دیدن دخترم که امدادگران او را از زیر آوار زنده بیرون کشیده بودند فقط روی زمین نشستم و خدا را شکر کردم. خوشبختانه دخترم آسیب زیادی ندیده است و بیشتر بچه‌ها فقط جراحت‌های سطحی دارند اما هنوز وحشت زده و ترسیده هستند.
وی درباره اینکه قصد شکایت از مقصران حادثه را دارد گفت: نه؛ همین که خدا دخترم را سالم به من برگرداند شکر می‌گویم و شکایتی ندارم اما اگر مسئولان مدرسه یا والدین دیگر می‌خواهند موضوع را پیگیری و شکایت کنند تصمیم با خودشان است.
اظهارات یکی از کارگران
یکی از کارگران  حاضر در زمین گودبرداری شده درباره این حادثه گفت: وقتی در حال گودبرداری بودیم متوجه خطر ریزش ساختمان مدرسه شدیم و با عجله به آنجا رفتیم تا از خانم مدیر مدرسه بخواهیم دانش آموزان را از مدرسه خارج کنند اما قبل از اینکه بتوانند بموقع اقدامی انجام دهند دیوار خراب شد.
شکایت آموزش و پرورش از مقصران حادثه
احسان گوهری راد، مدیر کل آموزش و پرورش استان گلستان در تشریح این ماجرا به «ایران» گفت: این مدرسه 4 کلاس دارد و 50 دانش‌آموز اما به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا بچه‌های هر کلاس فقط در هفته یک روز کلاس حضوری دارند و بقیه روزها آموزش آنلاین است. روز شنبه هم نوبت بچه‌های کلاس پیش دبستانی و کلاس اول بود که 12 دانش‌آموز  در مدرسه حضور داشتند . متأسفانه ساعت 9 و 45 دقیقه صبح خبر ریزش دیوار مدرسه «فرشتگان» در منطقه علی آباد کتول به من اعلام شد و بلافاصله راهی محل شدم حدود ساعت 10 و ربع که به مدرسه رسیدم خوشبختانه نیروهای هلال احمر و اورژانس بچه‌ها و مربی هایشان را به بیمارستان منتقل کرده بودند و من هم خودم را به بیمارستان رساندم و پیگیر وضعیت بچه‌ها شدم که خوشبختانه هیچکدام آسیب دیدگی جدی نداشتند و حالشان مساعد بود. البته چند دانش‌آموز دیگر هم به خاطر ترس و اضطراب ناشی از این حادثه دچار مشکلاتی شده بودند که والدینشان آنها را به بیمارستان آورده بودند.
گوهری درباره علت این حادثه گفت: در مجاورت مدرسه زمینی قرار داشت که همان روز اقدام به گودبرداری کرده بودند و ظاهراً بدون مجوز هم شروع به‌کار کرده بودند که این حادثه رخ داد.
وی درباره شکایت آموزش و پرورش از مقصران این حادثه گفت: ما درباره این حادثه شکایت کرده‌ایم و خواهان شناسایی و مجازات مقصران هستیم؛ دادستانی استان گلستان نیز پیگیر این پرونده بوده و از والدین بچه‌ها هم خواستیم شکایتشان را ثبت کنند تا پرونده پیگیری شود.
بازداشت 2 نفر در رابطه با حادثه ریزش دیوار
علی محمد زنگانه استاندار گلستان نیز پس از این حادثه بلافاصله در تماس تلفنی جویای احوال مصدومان حادثه شد و دستورات لازم را برای پیگیری حادثه صادر کرد. حسینعلی ایزد، دادستان علی‌آباد کتول از بازداشت دو نفر در رابطه با حادثه ریزش ساختمان یک مدرسه در این شهرستان خبر داد و  گفت: صبح شنبه بر اثر گودبرداری غیرقانونی، ساختمان یک مدرسه غیردولتی در علی آباد کتول فروریخت و سبب مصدوم شدن تعدادی از دانش‌آموزان و معلمان شد.
ایزد افزود: بلافاصله پس از اعلام گزارش با حضور در محل و بررسی میدانی وسعت حادثه، پرونده رسیدگی به این حادثه در شعبه اول بازپرسی دادسرای علی آباد تشکیل شد و همه عوامل درگیر در این حادثه به دادسرا احضار شدند. مالک زمین مجاور مدرسه که مشغول گودبرداری بود و مسئول مربوط به پلیس ساختمان شهرداری علی آباد کتول هم بازداشت شدند. بررسی‌‌‌‌های کارشناسانه در خصوص شناسایی مقصران حادثه آغاز شده است و با مقصران به‌صورت جدی برخورد خواهد شد.
دکتر عبدالصالحی رئیس بیمارستان بقیه‌الله الاعظم گلستان نیز در نشستی که با حضور دادستان، مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان، فرماندار، مسئولان نظامی و انتظامی شهرستان و مدیر آموزش و پرورش برگزار شد گفت:در این حادثه 11 دانش‌آموز و 4 مربی مصدوم شدند که اقدامات و معاینات اولیه صورت گرفته و حال مجروحان خوب است. تعدادی از این دانش‌آموزان جراحات سطحی داشته و چند نفر نیز دچار استرس شده‌اند و جراحت فیزیکی ندیده‌اند. وی افزود: پیگیری‌‌‌‌های لازم برای درمان کامل دانش‌آموزان و مربیان صورت گرفته است و از هیچ کوششی برای بهبود حال مجروحان فروگذار نخواهد شد.
ربیع‌الله افشانی، سرپرست جمعیت هلال‌احمر علی‌آبادکتول نیز در این باره گفت: بلافاصله بعد از این حادثه ۷ تیم امدادی جمعیت هلال‌احمر به محل اعزام و تعدادی کودک که در این حادثه مصدوم شده بودند توسط نیروهای امدادی و آتش‌نشانی با همکاری اورژانس از زیر آوار رهاسازی شدند. در این عملیات ۲ دستگاه آمبولانس، ۲ خودروی نجات، یک خودروی کمکدار به‌همراه ۲ ست نجات درآوار به‌کارگیری شد و عملیات ساعت ۱۱ به پایان رسید.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7760/13/590455/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها