هنرمندان در فضای مجازی


دیروز فضای اینستاگرام تحت تأثیر سالروز درگذشت شاعری بود که هم شعرش و هم خودش برای همه عزیز و دوست‌داشتنی بود. قیصر امین‌پوری که ۲ اردیبهشت ۱۳۳۸ در گتوند استان خوزستان به‌دنیا آمده بود ۸ آبان ۱۳۸۶ بعد از یک دوره طولانی مدت بیماری چهره در نقاب خاک کشید و حالا بعد از 14 سال شاعران و نویسندگان بسیاری یاد او را به نیکی مرور می‌کنند.
سعید بیابانکی شاعر، ویدیویی از شعرخوانی قیصر امین‌پور در اینستاگرامش گذاشت و در توضیح آن نوشت: «این شعرخوانی برای اولین بار است منتشر می‌شود. اگر از شما بخواهند یک غزل ‌‌سرای موفق، یا یک رباعی سرای برجسته، یا یک نیمایی سرای ممتاز یا یک ترانه سرای برتر چهل سال اخیر را معرفی کنید احتمالاً قیصر امین‌پور اولین نامی نیست که به ذهن شما خطور می‌کند، اما اگر بپرسند شاعر محبوب چهل سال اخیر کیست قطعاً نام قیصر در میان اولین نام‌هایی است که بر زبان شما جاری می‌شود. واقعیت همین است، قیصر در همه قالب‌ها آثار درخشانی خلق کرده و برآیند آثارش در همه قالب‌ها او را به شاعری محبوب بدل کرده است.
قیصر شاعر، قیصر معلم، قیصر مهربان، قیصر نویسنده، قیصر منتقد، قیصر روزنامه نگار و از همه مهم‌تر قیصر انسان از او شخصیتی جامع‌الاطراف ساخته است.» بیابانکی به آشنایی‌اش با شعر قیصر هم اشاره کرد و نوشت: «من سال‌ها با شعر او زیستم بی‌آنکه او را دیده باشم. نخستین بار او را سال هفتاد و سه زیارت کردم در دفتر سروش نوجوان، در ایام خدمت سربازی. خودش به مهربانی شعرش بود. نه مثل شاعرانی که از افتادگی می‌سرایند و خودشان تندیس نخوت‌اند، از مهربانی می‌گویند و خودشان کینه توزند. قیصر شبیه شعرش بود. همان قدر مهربان و خاکی و افتاده و صمیمی و دلنشین. خوشحالم در روزگاری زیستم که او زیست و محضر آن شاعر مهربان را به قدر وسع درک کردم. چهاردهمین سال خاموشی آن عزیز سفر کرده
گرامی باد.»
 افشین علاء شاعر هم در اینستاگرام خود شعری منتشر کرده به یاد قیصر امین‌پور که چند بیت آغازین آن، این‌چنین است: «به شکرانه یک نفس با تو بودن/ همه عمر را از تو خواهم سرودن / سرودم ترا بارها خود گواهی/ نه تنها پس از تو، که در زنده بودن / اگرچه در اقلیم روم تغزل/ تو خود، قیصری بی‌نیاز از ستودن»
حسن احمدی نویسنده حوزه کودک و نوجوان با انتشار عکسی در اینستاگرام خود سالروز درگذشت قیصر امین‌پور را گرامی‌ داشت و نوشت: هشتم آبان سالروز آسمانی شدن قیصر عزیز است. آن روز برای ما تلخ و دردناک بود. هر سال شب هفتم آبان با قطار به دزفول و پیش از ظهر در گتوند به خانه پدر بزرگوار قیصر مهربان و سر مزارش می‌رفتیم و شب هشتم به تهران برمی‌گشتیم. دو سال است  به خاطر  ویروس کرونا از این رفتن محروم شده‌ایم. قیصر عزیز با ما زندگی می‌کند و فراموش شدنی نیست. نام و یادش گرامی‌ باد.
علی قمصری آهنگساز و نوازنده جوان کشور با انتشار عکسی در استوری اینستاگرام خود نوشت: «یکی از درس‌های بزرگ زندگی من این بوده که هر فضایی را براحتی شلوغ نکنم. هر نتی را برای پر کردن فضای خالی بر پیکر سکوت فرود نیاورم. قدردان جاهای خالی زندگی‌ام باشم. تنها در این زمان می‌توان جای خالی را در زمان درست پر کرد. فضا نباید اشغال شود، بهتر است پر شود. اگر از تنهایی بترسیم، همراهی، فرار است. اگر تنهایی را بلد باشیم، همراهی، صعود است.»
 صفحه رسمی مجموعه تئاتر شهر در اینستاگرامش خبر داد که آیین رونمایی از کتاب «گفت‌و‌گو با برشت» نوشته وِرنر هِشت و ترجمه محمدرضا خاکی امروز در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار می‌شود. در توضیح این خبر نوشته شده که در این نشست محمدرضا خاکی مدرس، مترجم و کارگردان تئاتر، رضا سرور مدرس دانشگاه و پژوهشگر و مجتبی جدی دبیر بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران نیز حضور دارند. این کتاب از آثار منتشر شده در دبیرخانه بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی است که در دسترس مخاطبان و علاقه مندان مباحث تئوریک حوزه تئاتر قرار خواهد گرفت.

 صفحه اینستاگرام مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا خبری از پروژه ادبیات ماندگار داده و نوشته: «با فراخوان مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا برای ضبط قصه‌های ماندگار، گروهی از هنرمندان کشورمان به دعوت مؤسسه جواب مثبت دادند و در این پروژه بزرگ، مشارکت کردند. در این طرح قرار است ۳۰ اثر برجسته ادبیات کودکان کشورمان توسط گروهی از هنرمندان و صداپیشگان خوانده شود. تاکنون هنرمندانی چون پانته آ بهرام، لیلی رشیدی، شیوا ابراهیمی، آزاده مویدی‌پور، ستاره اسکندری، سهیلا گلستانی، مریم کاظمی و... با حضور در استودیو کودکان دنیا، این قصه‌ها را ضبط کرده‌اند. از دیگر هنرمندانی که قصه‌ها را خواهند خواند خانم‌ها و آقایان فاطمه معتمد آریا، اسماعیل محرابی، رضا بابک، نگار جواهریان، الکا هدایت، پانته آ پناهی‌ها، نرگس آهازان، مریم بوبانی، شهین نجف‌زاده و.... خواهند بود. این مجموعه هدیه‌ای خواهد بود به نسل‌های آینده که بتوانند با آثار خوب ادبیات کودک ایران آشنا شوند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7760/16/590478/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها