اخبـــــار


جلسه 3 ساعته رؤسای قوا به میزبانی رئیس جمهوری

جلسه سران سه قوه به میزبانی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برگزار و در آن بر استمرار همکاری نزدیک قوای سه‌گانه برای پیشبرد هر چه بهتر امور کشور تأکید شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، جلسه سران قوا عصر دیروز شنبه به میزبانی رئیس جمهوری و با حضور حجت‌‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه و محمدباقر قالیباف رئیس قوه مقننه در دفتر آیت‌الله رئیسی برگزار شد.در این جلسه که حدود ۳ ساعت به طول انجامید، درباره مهم‌ترین موضوعات کشور از جمله مسائل اقتصادی بحث و تبادل نظر شد.

معرفی دو گزینه جدید حقوقدان شورای نگهبان به مجلس

سیدنظام الدین موسوی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس با اشاره به معرفی دو گزینه از سوی ریاست قوه قضائیه برای عضویت در شورای نگهبان، گفت: حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای دو گزینه را برای تصدی سمت حقوقدانی شورای نگهبان به مجلس معرفی کرده است که بر این اساس، «غلامرضا ملابیگی» و «سیدمحمدهادی راجی» به مجلس معرفی شدند و عضو جدید حقوقدان شورای نگهبان سه‌شنبه و یا چهارشنبه هفته جاری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی انتخاب خواهد شد. به گزارش مهر، «محمد دهقان» پیش از این عضو حقوقدان شورای نگهبان بود که پس از تشکیل دولت سیزدهم با حکم آیت الله  سید ابراهیم رئیسی به عنوان معاون حقوقی رئیس جمهوری منصوب شد.

دولت پیگیر دغدغه‌های مراجع تقلید است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت سیزدهم خود را ملزم به پیگیری نگرانی‌ها و دغدغه‌های مراجع معظم تقلید می‌داند و بر همین اساس ارتباطات برقرار شده در این دوره با دفاتر مراجع معظم تقلید قابل مقایسه با دوره‌های گذشته نیست.
محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به سفر رئیس جمهوری و وزیران دولت به شهر مقدس قم و ارائه ر و اخذ رهنمود از مراجع معظم تقلید، بیان کرد: دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی از آن جهت که دغدغه‌ها و نگرانی‌های مراجع عظام تقلید را نگرانی و دغدغه مردم می‌دانند، ساز و کار ویژه‌ای را برای اخذ نظرات و رهنمودهای این بزرگواران تدارک دیده‌اند و این رهنمودها و بیان دغدغه‌ها را کمکی بزرگ به دولت برای پیشبرد برنامه‌های خود با هدف حل مشکلات مردم می‌داند.

استفاده ابزاری از حقوق بشر کنار گذاشته شود

معاون نماینده ایران در سازمان ملل گفت: ایران ضمن رعایت تعهدات بین‌المللی خود به‌ منظور کمک به ترویج و حمایت از حقوق بشر در مقیاس جهانی، تمرکز خود را وقف خدمت به ملت ایران، تعمیق سیستم دموکراتیک حکومت‌ و نهادینه‌سازی دستاوردهای حقوق بشری کشور می‌کند. به گزارش ایرنا، زهرا ارشادی گفت: جمهوری اسلامی ایران از نگرانی واقعی و غیرسیاسی در مورد حقوق بشر، احترام متقابل و گفت‌ و‌ گو استقبال می‌کند. تنها راه تضمین ارتقا و حمایت از حقوق بشر، تشویق به گفت‌ و‌ گو و همکاری مبتنی بر احترام متقابل و در شرایط برابر است؛ چنین امری یک واقعیت انکارناپذیر است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همچنان نگران ولع روزافزون برخی کشورها برای هدف قرار دادن ملت‌های مستقل با قطعنامه‌های کشوری است. چنین قطعنامه‌هایی فی‌النفسه زیان‌بخش بوده و تهدیدی جدی برای اهداف حقوق بشر به‌ شمار می‌آیند. دولت جمهوری اسلامی ایران مجدداً تأکید می‌کند که استفاده ابزاری و گزینشی از حقوق بشر و اتخاذ رویکرد دوگانه یک بار برای همیشه کنار گذاشته شود و در عوض، به مکانیسم‌های حقوق بشری مانند بررسی‌های دوره‌ای و جهانی حقوق بشر موسوم به یو.پی.آر توجه شود.

اقدام مجلس و دولت برای اصلاح ساختار بودجه

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از کلید خوردن ۲ اقدام برای اصلاح ساختار بودجه در دولت و مجلس خبر داد. محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره اقدامات مجلس برای اصلاح ساختار بودجه، گفت: در حال حاضر 2 اتفاق به‌صورت موازی در حال رخ دادن است تا بودجه سال 1401 عملیاتی‌تر نسبت به سنوات گذشته تدوین شود.
وی اولین اتقاق را اصلاح محتوایی ساختار بودجه اعلام کرد و افزود: این موضوع قرار است با توجه به شرایط اقتصادی کشور عملیاتی شود. نماینده کرمان در مجلس با اعلام اینکه اصلاح ساختار بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه کلید خورده و نشست‌هایی نیز در این زمینه برگزار شده است، عنوان کرد: اخیراً رئیس سازمان برنامه و بودجه گزارشی از اقدامات انجام شده در این زمینه را به نمایندگان ارائه کرده است. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه قرار است سازمان برنامه و بودجه پیش‌نویسی را که در اصلاح ساختار بودجه داشته  به مجلس ارائه کند، افزود: نشست‌هایی را نیز نمایندگان مجلس درباره بحث اصلاح ساختار بودجه با مسئولان مربوطه داشته‌ و خواهند داشت.
پورابراهیمی اتفاق دوم در بحث اصلاح ساختار بودجه را تغییر نحوه رسیدگی به لایحه بودجه در مجلس عنوان کرد و گفت: در کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس پیش‌نویس طرحی که در این زمینه تدوین شده در حال بررسی شدن است. وی درباره تغییراتی که در نحوه رسیدگی به لایحه بودجه در مجلس رخ خواهد داد، اظهار داشت: به‌طور نمونه در یکی از بندهای این طرح آمده است که پیش از تشکیل کمیسیون تلفیق، درباره لایحه ارائه شده به مجلس رأی‌گیری انجام شود و نمایندگان اعلام کنند اصلاً لایحه‌ای را که به مجلس ارائه شده قبول دارند یا خیر.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7760/2/590501/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها